کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در تاپیکو چه خبر است؟!

بلاتکلیفی در تاپیکو تابعی از آشفتگی مدیریتی در شستاست

2 بهمن 1400 ساعت 14:49

در آذر  1400 حسین ابویی مهریزی مدیر عامل هلدینگ سرمایه گذاری نفت و گاز تامین (تاپیکو) از سمت خود برکنار و مقرر شد تا زمان انتخاب مدیرعامل بعدی، این هلدینگ به سرپرستی رضا توکلی معاون مالی و تامین منابع، به کار خود ادامه دهد.


به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،  در آذر  1400 حسین ابویی مهریزی مدیر عامل هلدینگ سرمایه گذاری نفت و گاز تامین (تاپیکو) از سمت خود برکنار و مقرر شد تا زمان انتخاب مدیرعامل بعدی، این هلدینگ به سرپرستی رضا توکلی معاون مالی و تامین منابع، به کار خود ادامه دهد.
در خصوص تاپیکو به عنوان یکی از شرکت های زیر مجموعه شستا، مساله ای که محل پرسش است بحث اداره این شرکت و هئیت مدیره آن به عنوان یک شرکت بورسی بر اساس قانون تجارت است. پس از برکناری مدیرعامل، محمد رضا صادقی مقدم رئیس هیات مدیره تاپیکو نیز استعفا داده و در شرایطی که بر اساس رویه های قانونی، سرپرست شرکت در شمول اعضای هئیت مدیره نیست، بیش از یک ماه است که جلسات و فعالیت های تاپیکو تنها با دو عضو قدیمی هیئت مدیره تشکیل می شود حال آنکه بر اساس قانون تجارت، اعضای هیئت مدیره شرکت بورسی برای برگزاری جلسات و تصمیم گیری در حوزه های مختلف می بایست به حدنصاب برسد در غیر این صورت تصمیم ها و عملکرد هئیت مدیره وجاهت قانونی ندارد. وضعیت رخ داده در تاپیکو البته مختص و محدود به این هلدینگ نیست، در حالی که بیش از 6 ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم می گذرد، در برخی از شرکت های بورسی هیات مدیره تمدید و معرفی نشده و اداره شرکت تنها با چند عضو انجام می شود. این تخلف از قانون در حالی است که نهادهای نظارتی و سازمان بورس که به عنوان ناظر در قبال سهام داران مسئول هستند، توجهی به این تخلفات و نادیده گرفتن نص صریح قانون در خصوص شرکت های بورسی ندارند!
نابسامانی مدیریتی در حوزه شرکت های بورسی به واقع تابعی از وضعیت آشفته و بهم ریخته مدیریتی در شستا است. به این معنا که مجموعه شستا به عنوان بزرگترین مجموعه اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی، در وضعیت ضعف و آشفتگی مدیریتی از حیث بلاتکلیفی در انتخاب هئت مدیره به سر می برد. هیات مدیره شستا ماه هاست که تکمیل نشده و این مجموعه تنها با سه و اخیرا چهار عضو هیات مدیره اداره می شود. وضعیت معاونت ها و هلدینگ ها هم به همین ترتیب است و بسیاری از آنها با حضور سرپرست فعالیت می کنند. متضرر شدن سهام داران جزء از جمله پیامدهای تداوم نابسامانی مدیریتی در شستا است؛ انتظار می‌رود وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هر چه سریعتر به برای پایان دادن به این وضعیت به مساله ورود کند. حتی شنیده ها حاکی است برخی شرکتهای بزرگ شستا نیز با سه یا چهار عضو اداره می شوند.


کد مطلب: 143372

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/143372/بلاتکلیفی-تاپیکو-تابعی-آشفتگی-مدیریتی-شستاست

نفت ما
  https://www.naftema.com