کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دستاورد جهانی پتروشیمی پردیس

7 بهمن 1400 ساعت 13:55

واحد تحقیق و توسعه پتروشیمی پردیس با همکاری محققان دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران پس از 10 سال تحقیق و پژوهش و 3 سال تلاش برای بومی سازی، برای اولین بار در جهان موفق به تولید انبوه کود اوره دوست دار محیط زیست با مقاومت مکانیکی و خاصیت آنتی کیکی گردید.


واحد تحقیق و توسعه پتروشیمی پردیس با همکاری محققان دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران پس از 10 سال تحقیق و پژوهش و 3 سال تلاش برای بومی سازی، برای اولین بار در جهان موفق به تولید انبوه کود اوره دوست دار محیط زیست با مقاومت مکانیکی و خاصیت آنتی کیکی گردید.
 
 پردیس در صدر شرکت‌های تولید کننده اوره جهان
 
مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس با اعلام این خبر اظهار داشت: در فرآیند تولید اوره جدید پتروشیمی پردیس از نانو ذرات ابداعی استفاده شده که در ساختار آنها هیچ ماده شیمیایی و حتی حلال شیمیایی وجود ندارد و با جلوگیری از انتشار فرمالدئید به اتمسفر، از آسیب به محیط زیست جلوگیری می کند.
دکتر غلامرضا جمشیدی ادامه داد: تولید انبوه کود اوره با خواص Anti-cake، Slow-release، Environment-friendly و Eco-friendly برای اولین بار در جهان در شرکت پتروشیمی پردیس اتفاق می افتد و این دستاورد علاوه بر افزایش سود حاصل از فروش، باعث ارتقاء استانداردهای کیفیت محصول، محیط زیست و کشاورزی و افزایش مزیت رقابتی می شود و با جذب مشتریان جدید از کشورهای توسعه یافته، پردیس را در صدر شرکت‌های تولید کننده اوره جهان قرار می دهد.
وی با تقدیر از تلاش ها و زحمات 13 ساله پژوهشگران خاطر نشان کرد: لازم است از همکاری صمیمانه محققان دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران که در دستیابی به این دستاورد مهم و بی نظیر با واحد تحقیق و توسعه پتروشیمی پردیس داشتند تقدیر و تشکر کنم.
 
 نقش و جایگاه اوره در توسعه صنعت کشاورزی دنیا
 
کود اوره بعنوان تامین نیتروژن مورد نیاز گیاهان یکساله منجمله ذره، گندم، جو، آفتاب گردان، کلزا، سویا گلرنگ، چغندرقند، نیشکر و سایر گیاهان زراعی یکساله در سطح وسیعی در ایران و دنیا در حال استفاده است. بطوریکه در ایران سالانه حدود 2میلیوتن تن و در جهان حدود 150 میلیون تن استفاده می شود. در مورد اهمیت استفاده از کودهای نیتروژنه بخصوص اوره در گیاهان زراعی یکساله همین بس که در صورت عدم مصرف، تولید این گیاهان تا یک دوم و حتی تا یک سوم مقدار پتانسیل ممکن است کاهش پیدا کند، خصوصا در خاک های مناطق خشک مثل ایران که از نظر ماده آلی ضعیف هستند. نکته قابل توجه دیگر اینکه یکی از صادارت اصلی پتروشیمی ایران به کشورهایی همچون هند و برزیل همین کود اوره است، بطوریکه تولید سالانه این کود در ایران 6.5 میلیون تن است که بعداز مصرف داخلی، 4.5 میلیون تن آن سالانه صادر می شود.
 
اوره دوستدار محیط زیست با خاصیت آنتی کیکی، مقاومت مکانیکی و مقاومت گرمایی بالاتر

دکتر مجتبی غلامیان رئیس واحد تحقیق و توسعه پتروشیمی پردیس درخصوص اوره ابداعی این شرکت بیان کرد: افزایش خاصیت آنتی کیکی(ضد کلوخگی) محصول اوره، سبب ارتقاء استانداردهای کیفیت و محیط زیستی محصول تا بالاترین استانداردهای جهانی شده و سبب ارتقاء مشتریان در سطح کشورهای توسعه یافته خواهد شد.  رهایش کندتر اوره می تواند منجر به بهبود کارایی مصرف کود در مزرعه،  سلامت بیشتر محصولات کشاورزی، کشاورزان و مصرف کنندگان محصولات کشاورزی شود. افزایش مقاومت گرمایی هم می تواند انتشار آمونیاک به اتمسفر را در مزرعه کاهش دهد. در این راستا ما موفق شدیم تا بطور مستقیم نانو ذرات صفحه ای را به همراه پودر گیاهی به کود اوره فرمالدئید دار در خط تولید اوره در پتروشیمی پردیس اضافه نموده و به طور مستقیم کود اوره با خاصیت آنتی کیکی(ضد کلوخگی)  برتر، مقاومت مکانیکی و مقاومت گرمایی بالاتر، کند رها تر و با انتشار کمتر فرمالدئید به اتمسفر تولید نمائیم.
دکتر اعظم نامداری از مجریان این طرح گفت: اوره کاربرد وسیعی در صنعت چوب جهت ساخت چسب رزین اوره فرمالدئید دارد، استفاده از این نوع اوره در تولید چسب چوب می تواند باعث استحکام چسب تولیدی و همچنین کاهش خطر انتشار فرمالدئید به اتمسفر شود.
وی اذعان کرد: کاربرد وسیع دیگر اوره بعنوان کاتالیست در صنعت خودرو است، یکی از گازهای دخیل در پدیده گرمایش زمین و تغییر اقلیم و همچنین تهدید کننده سلامت انسان، N2O است که به وفور از اگزوز خودروهای دیزلی و کشتی ها به اتمسفر منتشر می شود. در حال حاضر در اگزوز خودروها از اوره محلول در آب جهت تبدیل این گاز خطرناک به گاز بی خطر N2 استفاده می شود. اما در صورت بالا رفتن دما تا 240 درجه سانتی گراد، اوره به بیورت و سیانوریک اسید تبدیل شده و خاصیت کاتالیستی آن کاهش یافته و سبب  انتشار مواد سرطان زا در هوا می شود، که در اوره جدید دمای تجزیه آن به سیانوریک اسید از 240 درجه سانتی گراد به 353 درجه سانتی گراد افزایش یافته و دیگر ماده خطرناکی تولید نمی شود.
 
دستاوردها و خواص اوره ابداعی پردیس
 
دکتر حسین صباحی از مجریان طرح با اشاره به دستاوردها و خواص اوره ابداعی گفت: در اوره کامپوزیتی جدید تنها با جایگزینی 20 درصد از نانو ذرات به جای فرمالدئید، سرعت رهایش اوره حدود 16 درصد کندتر، مقاومت گرمایی 37 تا 113 درجه سانتی گراد بیشتر و انتشار فرمالدئید به اتمسفر به میزان 22 درصد کمتر از اوره معمول است و نتایج DSC هم نشان دادند که اضافه کردن افزودنی های ابداعی به اوره، انرژی لازم جهت ذوب و تجزیه اوره را به ترتیب 43 درصد  و 23 درصد افزایش داده است. این داده ها نشان از بهبود مقاومت گرمایی اوره دارد و می تواند باعث کاهش درصد بیورت در کود تولیدی و همچنین کاهش انتشار آمونیاک از آن به اتمسفر در ضمن کاربرد در مزرعه شود.
 


کد مطلب: 143504

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/143504/دستاورد-جهانی-پتروشیمی-پردیس

نفت ما
  https://www.naftema.com