کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اتصال شبکه گازرسانی کشور به قشم

18 ارديبهشت 1401 ساعت 13:25

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: تا یک ماه آینده طولانی‌ترین حفاری افقی دریایی در خاورمیانه از بندر لافت تا جزیره قشم توسط این شرکت و بدست متخصصان ایرانی به طول ۳.۵ کیلومتر آغاز خواهد شد.


به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما "، رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز در نشستی خبری اظهار داشت: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران هیچ پروژه نیمه تمامی ندارد و این موضوع در بین شرکت‌های دولتی منحصر به فرد است.
وی افزود: با توجه به نامگذاری سال جاری توسط مقام معظم رهبری به نام سال تولید دانش بنیان، اشتغال‌آفرین، 2 اقدام مهم در شرکت مهندسی و توسعه گاز در زمینه توسعه دانش‌بنیان انجام شده است.
نوشادی در خصوص پروژه گازرسانی به جزیره قشم گفت: تا یک ماه آینده طولانی‌ترین حفاری افقی دریایی در خاورمیانه از بندر لافت تا جزیره قشم توسط این شرکت و بدست متخصصان ایرانی به طول 3.5 کیلومتر آغاز خواهد شد.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه "در حال حاضر هزار مگاوات نیروگاه منتظر ورود گاز به قشم هستند و بخشی از این گاز هم صادر خواهد شد"، گفت: خط لوله گاز به جزیره قشم از زیر دریا و به صورت حفاری افقی احداث خواهد شد و حفاری از دو طرف انجام می شود؛ در واقع این برای اولین بار در کشور است که از دو طرف حفاری صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: شرکت زیمنس قرارداد یک میلیارد دلاری برای تأمین 100 دستگاه توربوکمپرسور را به بهانه تحریم لغو کرد اما با این حال متخصصان داخلی، در بستر بالندگی توانستند داخلی‌‎سازی را انجام دهند و اکنون در زمینه ساخت داخلی توربوکمپرسورها خودکفا هستیم.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز خاطرنشان کرد: توربوکمپرسورهایی که با زیمنس قرارداد بسته بودیم، بازدهی 80 درصد داشت اما  امروز توربوکمپرسورهایی که در داخل ساخته شده، بازدهی 93 درصد دارد.
وی افزود: تمام کمپرسورهایی که توسط شرکت مهندسی و توسعه گاز در سال آینده نصب می‌شوند، راندمان حداقل 89 درصد خواهند داشت.
نوشادی تصریح کرد: در سال جاری یکی از محصولات دانش‌بنیان که ساخته خواهد شد، نوعی پوشش است که عمر خطوط لوله را افزایش خواهد داد و منجر به کاهش فشار یا تثبیت فشار در خطوط لوله می‌شود.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران افزود: همچنین یک مجموعه نرم‌افزاری مدیریت پروژه و طرح را در شرکت ایجاد کرده‌ایم که در مراحل پایانی خود قرار دارد تا در راستای شفاف سازی عملکرد پیشگام باشیم.  
نوشادی با بیان اینکه "در حال حاضر 211 قرارداد فعال در این شرکت وجود دارد"، گفت: در ذخیره‌سازی مجموع پروژه‌هایی که در دست داریم بالغ بر 5.4 میلیارد دلار برآورد می‌شود؛ همچنین 2 قرارداد 2 میلیارد دلاری برای ساخت توربو کمپرسور در شرکت وجود دارد که به نتیجه رسیده‌اند.
وی افزود: برای توسعه ذخیره‌سازی گاز در شوریجه نیز 3.2 میلیارد دلار برآورد شده است.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز در خصوص گازرسانی به استان پهناور سیستان و بلوچستان گفت: امسال در شرکت مهندسی و توسعه گاز به سال سیستان و بلوچستان نامگذاری شده و تزریق گاز از زاهدان به دشتک و از دشتک به زابل آغاز شده و در ادامه گازرسانی به داخل شهر و صنایع در مدیریت گازرسانی پیگیری خواهد شد.
وی ادامه داد: موفق شدیم تزریق گاز به آخرین ایستگاه تقویت فشار گاز زابل را انجام دهیم و اکنون گاز به زابل رسیده است.
نوشادی با بیان اینکه "4 گستره بزرگ از ایرانشهر به چابهار را داریم که تست‌های آن شروع شده و در تلاشیم تا در پایان بهار کل مسیر را تحویل دهیم"، گفت: با وجود ناامن کردن فضا توسط برخی اشرار برای کار، خط هفتم سراسری اجرا شده و صنایع و شهرهای هرمزگان و سیستان و بلوچستان از نعمت گاز بهره‌مند شدند.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران خاطرنشان کرد: 85 درصد از تجهیزات مورد نیاز مهندسی و توسعه گاز در کشور داخلی‌سازی شده است.
منبع:تسنیم


کد مطلب: 145721

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/145721/اتصال-شبکه-گازرسانی-کشور-قشم

نفت ما
  https://www.naftema.com