کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نفت روسیه رقیب ایران در چین شد

19 ارديبهشت 1401 ساعت 12:40

رویترز در گزارشی مدعی شد واردات نفت ایران به چین در آوریل تحت تاثیر قرنطینه‌های کرونا و افزایش واردات از روسیه، از اوجی که اواخر سال ۲۰۲۱ و اوایل سال ۲۰۲۲ داشت، کاهش پیدا کرد.


به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما "، در گزارش رویترز آمده است: اگر چه خرید نفت ایران کاهش پیدا کرد، اما همچنان هفت درصد از واردات نفت چین به حساب می‌آید.
در این بین، نفت روسیه که هدف تحریمهای خودخواسته خریداران غربی قرار گرفته است، به مقصد چین روانه شده است. روسیه در اقدامی که آن را عملیات نظامی ویژه می خواند، ۲۴ فوریه ده‌ها هزار نیرو به اوکراین فرستاد و مشتریان نفت این کشور به دلیل نگرانی از تحریمها علیه مسکو، از خرید نفت روسیه فاصله گرفتند.
بر اساس گزارش رویترز، ارزیابی اولیه شرکت تحقیقاتی ورتکسا نشان می‌دهد چین در آوریل ۶۵۰ هزار بشکه در روز نفت ایران را وارد کرد که اندکی کمتر از ۷۰۰ هزار بشکه در روز تخلیه شده در مارس بود.
شرکت تحقیقاتی کپلر صادرات نفت ایران به چین در آوریل را ۵۷۵ هزار بشکه در روز تخمین زد که کمتر از ۸۴۰ هزار بشکه در روز در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ بود.
پالایشگاه‌های مستقل چینی که در استان شرقی شاندونگ تمرکز دارند، خریداران اصلی نفت ایران هستند. این پالایشگاه‌ها از فوریه واردات نفت را کاهش دادند و در آوریل تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها، سهمیه‌های محدودتر برای واردات و قرنطینه‌های کرونا که به حاشیه سود آنها لطمه زد، با نصف ظرفیتشان کار کردند.
اِما لی، تحلیلگر چینی ورتکسا گفت: یافت خریدار برای نفت ایران از فوریه که پالایشگاه‌ها تولیدشان را کم کردند، دشوار شده است. وی افزود: حداقل شش محموله نفت ایران که به هشت میلیون بشکه نفت بالغ می شوند در بنادر چینی در انتظار خریدار هستند.
طبق آمار رفینیتیو، از سوی دیگر واردات دریابرد نفت روسیه به چین در آوریل نسبت به مارس ۱۶ درصد رشد کرد و به حدود ۸۶۰ هزار بشکه در روز رسید که بالاترین میزان از دسامبر گذشته است.
عمده نفتی که از روسیه به چین وارد می‌شود، گرید اسپو است اما اگر گرید نفتی اورال در اروپا بدون خریدار بماند، احتمالا مشتریان جدیدی در چین پیدا خواهد کرد. حداقل یک پالایشگاه خصوصی محموله نفت اورال برای تحویل در ژوئن را با تخفیف شش تا هفت دلار در هر بشکه نسبت به قیمت نفت برنت خریداری کرده است. در مقایسه، نفت ایران پنج دلار از نفت برنت ارزان‌تر است.
اداره گمرک چین برای نخستین بار در دسامبر و ژانویه آمار واردات نفت ایران را منتشر کرد که نشان داد در هر یک از این ماه‌ها ۲۶۰ هزار تن معادل ۱.۹ میلیون بشکه نفت ایران وارد شده است.
منبع:ایسنا


کد مطلب: 145740

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/145740/نفت-روسیه-رقیب-ایران-چین

نفت ما
  https://www.naftema.com