کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

افزایش تولید نفت از لایه نفتی پارس‌جنوبی

24 ارديبهشت 1401 ساعت 13:14

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران گفت: با اجرای قرارداد جدید برای توسعه فاز ۲ لایه نفتی پارس جنوبی، تولید نفت از این میدان مشترک ۱۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد.


به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما "، محمدرضا زهیری امروز در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی خبری با بیان اینکه این شرکت همه فعالیت‌های فراساحل را اجرا می‌کند، اظهار کرد: این شرکت یکی از شرکت‌های تجهیز محور است و برخلاف شرکت‌های پیمانکاری نفت کشور، تجهیزات وسیعی دارد.
وی با بیان اینکه فاز ۱۶ پارس جنوبی به طول ۱۱۰ کیلومتر به موازات خط لوله قبلی کشیده خواهد شد و تا زمستان امسال آماده می شود و در حال پوشش در خرمشهر است و بخش زیادی پوشش داده شده است، اظهار کرد: خط لوله توسط کشتی «سی مستر» از اواخر خرداد لوله گذاری را آغاز می‌کند.
مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران با بیان اینکه خط لوله کشی به عسلویه ۲۱۰ کیلومتر است، گفت: با توافق با شرکت ملی نفت، کارهای مهندسی در حال انجام است و خرید لوله‌ها و عملیات آغاز می‌شود و تا زمستان ۱۴۰۲ به بهره برداری می‌رسد.  
زهیری با اشاره به امضای قرارداد با یک شریک خارجی برای توسعه فاز ۲ لایه نفتی پارس جنوبی و چگونگی انتخاب این شرکت، گفت: این شرکت در گذشته انتخاب شده بود و ما در بخش‌هایی از قرارداد تغییراتی دادیم.
وی با بیان اینکه این قرارداد زمانی نهایی خواهد شد که قرارداد بین ما و شرکت مذکور تبادل شود و با اجرای آن تولید نفت در این میدان مشترک ۱۰ هزار بشکه افزایش پیدا می کند، گفت: با دانشگاه‌های مختلف ارتباط داریم، همچنین از شرکت‌های دانش بنیان که بتوانند نیازهای ما را پوشش دهند، حمایت می کنیم.  
مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران با بیان اینکه توسعه میدان فروزان چندین سال به دلیل تغییرات در سکو متوقف شد، اظهار کرد: سکوهایی که منتقل شده بود اکنون در خرمشهر است و با اتمام کار سکوها را منتقل می‌کنیم.  
زهیری با بیان اینکه به‌زودی دکل حفاری به میدان رسالت منتقل می‌شود و در سایر بخشها فعال هستیم، گفت: اکنون در فعالیت‌های بین‌المللی حضور داریم و یکی از اهداف ما صدور خدمات فنی و مهندسی است.
وی با بیان اینکه مذاکره با شرکت‌های روسی برای نصب جکت و لوله گذاری در حال انجام است، گفت: با این حال متعهدیم ابتدا فعالیت‌های داخلی را اجرا کنیم تا کارهای کشور بر زمین نماند و پس از آن ظرفیت خالی را برای درآمدزایی در پروژه‌های بین‌المللی لحاظ کنیم.
به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران ساخت سکوهای فشارافزایی پیچیده نیست، ابتدا باید تجهیزات و کمپرسورها آماده شود. در طراحی، ساخت و حمل این سکوی فشار افزایی مشکلی نداریم.
زهیری با بیان اینکه اکنون در حال مطالعه در این زمینه هستیم زیرا در سال های آینده به آن نیاز داریم، گفت: وضعیت پارس جنوبی برخلاف پیش بینی هایی که فشار افت می‌کند، در برخی فازها دچار افت فشار نخواهیم بود.  
مدیرعامل تاسیسات دریایی با بیان اینکه افزایش فشار باید در چاه‌ها انجام شود که فعلا نیاز به آن وجود ندارد، اظهار کرد: تامین مالی پروژه ها توسط کارفرماها انجام می شود، اگر چه در تامین مالی مشکلاتی داریم اما خللی ایجاد نکرده است.
زهیری با تاکید بر اینکه جاسک فاز دوم ندارد، گفت: به دلیل مشکلاتی که پیش آمده بود، گوی شناور اول نصب شده و سه گوی شناور دیگر در حال ساخت است که یک گوی از خارج از کشور آماده انتقال است و ۲ گوی شناور دیگر در یارد خرمشهر در حال ساخت است.
وی با بیان اینکه یکی از پروژه ها انتقال سکو از فاز ۱۲ به فاز ۱۱ توسط شناور «اوشنیک» است، اظهار کرد: در تابستان امسال این انتقال انجام خواهد شد.  
زهیری افزود: انتقال مشعل شروع شده و سه پایه مشعل در حال ساخت است.  این سکو در زمستان امسال گاز فاز ۱۱ را به خشکی منتقل می‌کند.   همچنین علیرضا ضیغمی رییس هیات مدیره شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران با بیان اینکه با وجود آنکه در میدان فروزان به دلیل مشترک بودن این میدان کار با تاخیر انجام شده است، اظهار کرد: با سوء مدیریت سال‌های قبل، کار پیش نرفته و امیدواریم با اولویت بالا عقب ماندگی در این میادین را جبران کنند.
وی با بیان اینکه در گذشته باید با اولویت منابع تخصیص پیدا می کرد تا چاه تولیدی و تزریقی در میدان نفتی پارس
جنوبی احداث شود، اما این گونه نشد، افزود: تولید از لایه نفتی اکنون ۳۰۰۰ بشکه در روز است که با اجرای قرارداد جدید به ۱۳ هزار بشکه افزایش پیدا می کند.  
رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران با بیان اینکه کشتی اوشنیک که بسیار ویژه است و ابزار بسیار خوبی برای اجرای پروژه های داخلی و بین‌المللی است، گفت: کشورهای همسایه نیازمند خدمات فنی و مهندسی هستند و ایران در این زمینه می‌تواند فعال باشد.
منبع:ایسنا


کد مطلب: 145855

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/145855/افزایش-تولید-نفت-لایه-نفتی-پارس-جنوبی

نفت ما
  https://www.naftema.com