کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یونان به نفت‌کش‌هایش هشدار داد

10 خرداد 1401 ساعت 11:31

در پی توقیف دو نفت‌کش یونانی در آب‌های خلیج فارس توسط ایران، آتن به نفت‌کش‌های خود و دیگر کشتی‌هایی که با پرچم آن فعالیت می‌کنند، هشدار داد از آب‌های نزدیک به ایران دوری کنند.


به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، یونان در پی توقیف دو فروند نفت‌کش این کشور در آب‌های خلیج فارس توسط سپاه پاسداران، به نفت‌کش‌های خود و دیگر کشتی‌هایی که با پرچم این کشور فعالیت می‌کنند، هشدار داد از آب‌های نزدیک به ایران دوری کنند.
در موقعیتی که قیمت نفت [به دلیل تحریم‌ها علیه روسیه در پی حمله آن به اوکراین] در بالاترین حد خود در دهه گذشته قرار دارد، به جهت احتمال رخ دادن اقدامی که پتانسیل ثبات‌زدایی از بازارهای جهانی را  خواهد داشت، یوآنیس پلاکیوتاکیس، وزیر کشتیرانی یونان به فایننشال تایمز گفت که به کشتی‌هایی که تحت پرچم یونان هستند، «توصیه‌ای موکد» کرده است از « تمامی آب‌های تحت حاکمیت ایران» دوری کنند.
یونان یکی از بزرگترین ناوگان‌های نفتکش جهان است، به طوری که حدود یک چهارم تمامی ابرنفتکش‌های جهان زیر پرچم این کشور تردد می‌کنند.
به گفته تحلیل‌گران، صاحبان ابرنفت‌کش‌هایی که با پرچم یونان فعالیت می‌کنند و یکی از متداول‌ترین انواع ابرنفت‌کش‌هایی هستند که قابلیت حمل بیش از دو میلیون بشکه نفت را دارند، احتمالا حاضر نخواهند شد کشتی‌هایشان را در مسیرهای آبی خاورمیانه به خطر بیاندازند.
توصیه یونان به ناوگان نفتکش‌هایش در پی این مطرح می‌شود که روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد، ۲ فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس توقیف کرده است.
بلینکن با اتهام زنی به ایران در زمینه نقض حقوق‌ دریانوردی و کشتیرانی آزاد در حالی مطرح می‌شود که گارد دریایی یونان روز ۱۹ آوریل نفت‌کشی حامل محموله نفتی ایران را در کناره جزیره اویا توقیف کرد.
چند روز پیش، دولت یونان اعلام کرد ۱۱۵ هزار تن نفت خام ایران  را که پیش‌تر توقیف شده بود، به آمریکا تحویل می‌دهد.
مقام‌های پلیس بندری یونان گفته‌ بودند که این تصمیم پس از درخواست دادگستری آمریکا و در جهت اجرای تحریم‌های این کشور علیه ایران و روسیه انجام می‌شود.
نفت این کشتی به درخواست وزارت دادگستری آمریکا به کشتی دیگری به نام آیس انرژی دایناکوم که توسط آمریکا اجاره شده بود، منتقل شد و قرار بود به آمریکا منتقل شود.
در پی توقیف محموله کشتی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران در آب‌های یونان، کاردار سفارت یونان در تهران (در غیاب سفیر) به وزارت امور خارجه کشورمان احضار و مراتب اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران به وی ابلاغ شد.
رئیس اداره مدیترانه ضمن یادآوری تعهدات بین‌المللی دولت یونان با توجه به توقف اضطراری کشتی مذکور بدلیل نقص فنی، تسلیم در برابر فشارهای غیرقانونی آمریکا را غیر قابل پذیرش و محکوم دانست و افزود: تصرف در محموله کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران مصداق راهزنی بین‌المللی است که مسئولیت آن با دولت یونان و تصرف‌کنندگان غیرقانونی است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از حقوق قانونی خود چشم‌پوشی نخواهد کرد و از دولت یونان انتظار دارد به تعهدات بین‌المللی خود در عرصه دریانوردی و کشتیرانی ملتزم و پایبند باشد.
کاردار سفارت یونان نیز در این دیدار اعلام کرد که بلافاصله مراتب اعتراض و ناخرسندی دولت جمهوری اسلامی ایران را به دولت متبوع خویش ابلاغ خواهد کرد.
در این راستا، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در صفحه توییترش نوشته بود: روابط کهن ما با یونان و مردم فوق‌العاده آن همواره بر احترام متقابل مبتنی بوده است. روابط ما نباید با سوء محاسبات عمیقاً کوته‌بینانه، از جمله راهزنی به دستور طرف ثالث، مختل شود. خدمه نفتکش‌ها در امنیت و سلامت به سر می‌برند.


کد مطلب: 146179

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/146179/یونان-نفت-کش-هایش-هشدار

نفت ما
  https://www.naftema.com