کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اقدام به تجاوزِ راننده اسنپ به مسافرِ کودک

23 شهريور 1401 ساعت 10:43

اخیرا یکی از رانندگان شرکت تاکسی اینترنتی “اسنپ” قصدِ تجاوز به مسافر خود که یک کودک بوده را داشته است.اما در رابطه با فاجعه ی رخ داده؛ چه مسئولیتها، قصورها و وظایفی برعهده ی شرکت اسنپ است؟


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، در همین رابطه با “سعیده غالبی”؛ حقوقدان، وکیل پایه یک دادگستری و فعال مدنی که از مُطَّلعان و عواملِ افشای این فاجعه بوده مصاحبه ای داشته ایم که در زیر می خوانید:
  در خصوص فاجعه ای که برای کودک زیر ۱۸ سالی که موردِ تعرض راننده “اسنپ” قرار گرفته، توضیح دهید
 ماجرا به صورت کاملا خلاصه این است که کودک زیر ۱۸ سالی سوار خودروی “اسنپ” می شود و متاسفانه راننده قصد تجاوز به این بچه را می کند و چون با مقاومت کودک مواجه می شود؛ راننده با آجر به سَر این بچه می زند و او را بیحال در اطراف شهر رها می کند که بعد از پیگیری های خانواده، کودک پیدا می شود و در حالیکه در کما بوده و وضع وخیمی داشته به بیمارستان منتقل می شود…
  ‎پاسخ و موضعِ شرکت تاکسی اینترنتی “اسنپ” در این رابطه چه بوده است؟
 “‎اسنپ” می گوید در قوانینِ این شرکت که در اپلیکیشنِ آن آمده، اعلام شده که کودکانِ با سنِ کمتر از ۱۸ سال نباید به تنهایی از “اسنپ” استفاده کنند؛ برای همین مسئولیتی متوجه “اسنپ” نیست و شانه خالی می کنند…
  ‎این قانون به کجا اعلام شده که هیچ یک از مسافران از آن اطلاع ندارند!؟
 مساله دو چیز است، اولا شرکت “اسنپ” نمی تواند قانون وضع کند، بلکه صرفا مفاد یک قرارداد الحاقی ست که بصورت یکطرفه از طرف “اسنپ” تنظیم شده است…
‎دوم اینکه می توان با توجه به گستردگیِ خدماتی که توسط “اسنپ” ارائه می شود، آن را یک موسسه عمومی دانست، بنابراین بایستی با شناختِ جایگاه خویش مسئول اعمال خویش باشد…
‎و مهم تر اینکه مفاد این قرارداد که ضامنِ امنیت کودکان و زنان است را اطلاع رسانی کند بطوریکه در ابتدای ورود به “اسنپ” که بسیاری از تبلیغات در صفحه اول مثل ثبت نام رانندگان ظرف ۱۰ دقیقه و یا اعتبار مالی افراد اعلام می شود؛ باید در مورد عدم استفاده ی کودکان زیر ۱۸ سال از خدمات این شرکت هم اطلاع رسانی شود… ‎البته بنظر می رسد چون بسیاری از مشتریان “اسنپ” زیر ۱۸ سال هستند این شرکت نمی خواهد مشتریان خود را از دست دهد، بنابراین چنین اطلاع رسانی ای را انجام نمی دهد.
‎بحث دیگر این است که اگر قانونی در مورد عدم استفاده ی کودکان زیر ۱۸ سال وجود دارد، چرا رانندگانِ “اسنپ” از مُفاد این قرارداد پیروی نمی کنند!؟ سوال این است که آیا رانندگانِ “اسنپ” از مفاد قرارداد بی اطلاع هستند یا قراردادی را امضا نکرده اند، لذا تخلف توسط رانندگان “اسنپ” هم در حال رخ دادن است…
 در رابطه با فاجعه ی رخ داده، ‎نقش و وظیفه “اسنپ” در مورد این حادثه چیست؟
 ‎انتظار داریم که “اسنپ” اطلاع رسانی کرده و به خانواده ها و عموم مردم اعلام کند که چنین قراردادی در مورد افراد زیر ۱۸ سال دارد…
‎دوم اینکه راهکارهای جذبِ راننده ی خود را تغییر دهد چون شاهدیم که در گوشه و کنارِ خیابان، کیوسک هایی گذاشته اند که راننده جذب کنند و به راحتی افراد جذبِ شرکت “اسنپ” می شوند.
‎از آنجایی که زندگی به سمت خدمات هوشمند حرکت می کند و مردم ناگزیر به از استفاده تاکسی های آنلاین هستند،‌ لذا افراد باید از شرایط ایمنی و امنیت سفرِ خود با اطلاع باشند.
‎باید شرایطی فراهم شود که امنیت سفر بطور مرتب توسط پشتیبان چک شود و اگر لحظه ای راننده ی “اسنپ” از مسیر خارج شد، پیگیری صورت بگیرد…
باید نظارتِ آشکار و پنهانِ دایمی توسط شرکتِ “اسنپ” با نصب “جی پی اس” بر روی خودروها انجام شود تا توسطِ پشتیبان کنترل شوند.
در عین حال کسانی که در این شرکت می خواهند فعالیت کنند از نهاد های نظارتی باید تائیدیه داشته باشند.
 آیا موارد دیگری از نارضایتی امنیتی از “اسنپ” وجود دارد؟
 ‎نارضایتی هایی بطور مرتب در مورد رفتارهای نامناسب رانندگان و یا حضور افراد دیگری در خودروی “اسنپ” به جز راننده ای که عکس وی در اپلیکیشن درج شده، حرکت از مسیرهای نادرست و یا مزاحمت های کلامی به اطلاعِ بنده رسیده است… البته نمی توانم این سخنان را تایید یا رد کنم اما بحث این است که “اسنپ” در ابتدای امر به صرفِ اینکه قانونی دارد که افراد زیر ۱۸ سال نباید از خدمات این شرکت استفاده کنند، نمی تواند شانه از زیر بارِ مسئولیتِ خود خالی کند.
 ‎آیا قوانین “اسنپ” جایگاه قانونی دارد؟
  ‎آنچه “اسنپ” بعنوان قانون از آن یاد می کند صرفا مُفاد یک قرارداد الحاقی است که بصورت یکطرفه توسط “اسنپ” وضع شده که در صورت قصورِ شرکت “اسنپ” رافع مسئولیت برای شرکت نمی باشد و قاعدتا اقدام به تجاوز از طرفِ راننده و عدم نظارت بر رانندگان؛ از قصورات “اسنپ” می باشد که برای شرکت مسئولیتِ مدنی ایجاد می کند. ‎ضمن اینکه در یک مورد خاص راننده اعترافات دیگری نیز داشته است (…)
 نقش “اسنپ” در جلوگیری از وقوع جرم چیست؟
 ‎اینکه می گویم در جذب رانندگان باید دقت لازم صورت گیرد یکی از ابزارهای پیشگیری از وقوع جرم است.
وقتی می گوییم “اسنپ” باید مسئولیت خود را پذیرا باشد به این معنی ست که این شرکت ابزار لازم برای رصدِ کامل راننده اعم از حرکت در مسیر را دارد.‎.. بحث دیگر این است که باید نظارت کامل در مورد سلامت افراد صورت گیرد.
“‎اسنپ” باید مسئولیت خود را بپذیرد و درصدد اصلاح ساختار خود با روش های نوین تاکسی های اینترنتی جهانی برآید. ‎با توجه به اینکه “اسنپ” بعنوان یک تاکسی اینترنتی از لزومات زندگی امروزی است، لذا باید شرایطِ امنیت زنان و کودکان را بطور ویژه مورد توجه قرار دهد.
‎پیشنهاد می کنم آماری توسط فعالین مدنی از دادستانی ها گرفته شود تا تخلفات شرکت “اسنپ” مشخص شود و مدعی العموم به مساله ورود کند تا ببینیم چقدر گزارش تخلفات وجود دارد، البته بسیاری از تخلفات توسط مردم گزارش نمی شود و برخی بخاطر حفظ آبرو تخلفات را گزارش نمی دهند اما با این همه باید گزارشی درمورد تخلفات تهیه شود.
 
منبع: اقتصاد سالم


کد مطلب: 148556

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/148556/اقدام-تجاوز-راننده-اسنپ-مسافر-کودک

نفت ما
  https://www.naftema.com