کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

احداث و صادرات نیروگاه تجدیدپذیر در مناطق مرزی

28 شهريور 1401 ساعت 9:24

معاون وزیر نیرو گفت: زمانی که مجوز 2000 مگاوات نیروگاه بادی را بگیریم، بخش زیادی از پتانسیل کریدور شرقی را هم برای تامین داخل و هم برای صادرات اختصاص می‌دهیم.


   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، محمود کمانی درباره احداث نیروگاه تجدیدپذیر در مناطق مرزی و برنامه‌های صادرات، اظهار داشت: ما در کریدور شرقی پتانسیل خوبی داریم از منطقه خواف در خرسان رضوی تا طرق در خراسان جنوبی و میل‌نادر در سیستان و بلوچستان ظرفیت تولید انرژی بادی و همزمان با آن تولید انرژی خورشیدی را داریم و باید از این فضا استفاده کنیم. 
وی افزود: ما اکنون در میل نادر یک نیروگاه 50 مگاواتی در حال ساخت داریم که حدود 30 مگاوات به بهره‌برداری رسیده و بقیه در حال نصب است، یک نیروگاه 100 مگاواتی هم در خواف داریم. 
معاون وزیر نیرو تاکید کرد: زمانی که مجوز 2000 مگاوات نیروگاه بادی را بگیریم، بخش زیادی از پتانسیل کریدور شرقی را هم برای تامین داخل و هم برای صادرات اختصاص می‌دهیم.
وی خاطرنشان کرد: سیاست وزارت نیرو این است که امکان صادرات به نیروگاه‌های تجدیدپذیر فراهم شود، بنابراین دنبال طراحی یک مدل جدید هستیم، به محض اینکه ابلاغ شود این امکان بوجود می‌آید که شرکت‌ها برای صادرات سرمایه‌گذاری کنند. 
کمانی گفت: ما در حوزه تامین گاز و سوخت مایع برای نیروگاه‌ها حتی نیاز گرمایش کشور محدودیت داریم به همین دلیل بهترین راه برای صادرات برق توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است. 
وی بیان داشت: در مناطق مرزی پتانسیل 8 هزار مگاوات احداث نیروگاه بادی شناسایی شده که هم سرمایه‌گذاران داخلی، هم به صورت مشترک و هم توسط سرمایه‌گذاران خارجی امکان سرمایه‌گذاری دارند،  منتظر هستیم مدل را تغییر دهیم و با مدل جدید این اتفاق بیفتد، در هر حال برنامه ما این است که بزودی این مسیر باز شود.
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق درباره احداث نیروگاه‌ های زیست‌توده نیز تصریح کرد: اولویت ما برای احداث نیروگاه‌های زیست‌توده و زباله‌سوز شهرهای شمالی و کلان‌شهرها است، اکنون در نوشهر، تهران، شیراز و مشهد هر کدام یک نیروگاه زباله‌سوز داریم که در حال بهره‌برداری هستند، در شهرهای ساری و رشت و یک نیروگاه دیگر در مشهد نیز در حال ساخت هستند.
وی ظرفیت فعلی برق تولیدی از نیروگاه‌های زباله‌سوز را 12 مگاوات عنوان کرد.
به گزارش ایلنا علی‌اکبر محرابیان درباره امکان صادرات برق تجدیدپذیر توسط بخش خصوصی به ایلنا گفته است: صادرات برق تجدیدپذیر جزء برنامه‌های ما است و در حال برنامه‌ریزی و پیگیری این موضوع هستیم.
وی با بیان اینکه برق تولیدی از خورشید و باد با توجه به کیفیت امکان صادرات 24 ساعت را ندارند و باید عملیات تبدیل انرژی و برق خطی انجام دهیم، تصریح کرده است: گروهی در وزارت نیرو روی موضوع صادرات‌پذیر کردن برق تجدیدپذیر کار می‌کنند.


کد مطلب: 148645

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/148645/احداث-صادرات-نیروگاه-تجدیدپذیر-مناطق-مرزی

نفت ما
  https://www.naftema.com