کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هزینه ۵۰۰ میلیارد یورویی اروپا برای بحران انرژی

3 مهر 1401 ساعت 9:51

دولتها در اروپا حدود ۵۰۰ میلیارد یورو در یک سال گذشته برای حمایت از شهروندان و شرکتها در برابر افزایش قیمتهای گاز و برق اختصاص دادند.


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، طی ماهها افزایش قیمتهای گاز و برق، دولتهای اروپایی تدابیری را برای محدود کردن قیمت خرده فروشی برق، کاهش مالیاتهای انرژی و دادن یارانه به مصرف کنندگان، طراحی کردند.
قیمت گاز و برق در اروپا با کاهش صادرات روسیه به تلافی تحریمهای غربی بر سر جنگ در اوکراین، سر به فلک کشیده است.
طبق گزارش اندیشکده بروژل، اتحادیه اروپا که متشکل از ۲۷ کشور عضو است، مجموعا ۳۱۴ میلیارد یورو برای تدابیر کاهش تاثیر افزایش قیمتهای انرژی اختصاص داده و انگلیس هم ۱۷۸ میلیارد یورو برای این منظور کنار گذاشته است.
بروژل خاطرنشان کرد: اگر پولی که دولتها برای ملی کردن، نجات مالی یا فراهم کردن وام به شرکتهای نیرو در نظر گرفته شود، دولتهای اتحادیه اروپا حدود ۴۵۰ میلیارد یورو هزینه کرده اند.
آلمان چهارشنبه گذشته اعلام کرد شرکت یونیپر که بزرگترین واردکننده گاز در این کشور است را ملی می کند و انگلیس اعلام کرد قیمت برق و گاز برای کسب و کارها نصف تعرفه عمده فروشی خواهد بود.
بسیاری از تدابیری که طراحی شده اند، موقتی هستند اما بروژل اعلام کرد مداخله دولتی افزایش پیدا کرده و ساختاری شده است.
سیمون تاگلیاپیترا، از اندیشکده بروژل گفت: از نقطه نظر فاینانس عمومی، واضح است که چنین وضعی پایدار نیست. دولتهایی که فضای مالی بیشتری دارند، مسلما بحران انرژی را بهتر از همسایگانی که منابع انرژی محدودی در ماههای زمستان دارند، مدیریت می کنند.
آلمان که بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپاست، با اختصاص ۱۰۰ میلیارد یورو، تاکنون بزرگترین هزینه را در این بلوک انجام داده در حالی که این هزینه در ایتالیا ۵۹ میلیارد یورو و در استونی ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.
کرواسی، یونان، ایتالیا و لتونی همگی بیش از سه درصد تولید ناخالص داخلی را برای مقابله با کمبود انرژی اختصاص داده اند.
بر اساس گزارش رویترز، اتحادیه اروپا هفته گذشته تدابیری در سطح این بلوک برای مقابله با قیمتهای بالای انرژی پیشنهاد کرد تا با یک واکنش هماهنگ، با مجموعه ای از تدابیر ملی همپوشانی کند.


کد مطلب: 148796

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/148796/هزینه-۵۰۰-میلیارد-یورویی-اروپا-بحران-انرژی

نفت ما
  https://www.naftema.com