کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هلندی‌ها هیزم و زغال سنگ ذخیره می‌کنند

9 مهر 1401 ساعت 11:11

هلندی‌های صرفه‌جو که نیم قرن از گاز ارزان برای گرم کردن خانه‌شان استفاده می‌کردند، با نزدیک شدن فصل سرما، به روش‌های گرمایش سنتی روی آورده‌اند.


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، فروش زغال سنگ، چوب و هیزم برای بخاری، در پی افزایش سرسام آور هزینه‌های گاز پس از جنگ در اوکراین و تلاش مصرف کنندگان برای تهیه جایگزین‌های ارزان‌تر، افزایش پیدا کرده است.
ویم فان بیک، بازرگان زغال سنگ در شهر هلندی فینن‌دال، به رویترز گفت: مشتریانی که به وی مراجعه می‌کنند، به دنبال هزینه کمتر برای گرمایش هستند. همچنین نگرانیهایی درباره امنیت تامین انرژی در بحبوحه تشدید رویارویی میان غرب و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه وجود دارد و حجم فروش به اندازه دهه ۱۹۸۰، بالاست.
این بازرگان هلندی گفت: مشتریان باور دارند اگر در انبارشان زغال سنگ داشته باشند، زمستان امسال گرم خواهند ماند. پس اگر پوتین دیوانه شد یا خطوط لوله گازی با خرابکاری بیشتری روبرو شدند، سوختشان را ذخیره کرده‌اند.
خطوط لوله گازی نورد استریم ۱ و نورد استریم ۲ شرکت گازپروم هفته گذشته دچار نشت گاز شدند. سران اروپایی و مسکو، خرابکاری را عامل احتمالی آسیب دیدن این خطوط لوله اعلام کرده‌اند.
دولت هلند سرگرم خرید نفت و گاز است و یک بسته حمایتی به ارزش ۱۸ میلیارد یورو (۱۷.۵۵ میلیارد دلار) برای کمک به خانوارها در برابر افزایش هزینه‌های انرژی در سال ۲۰۲۳ و جلوگیری از فروپاشی قدرت خرید مصرف کنندگان، اعلام کرده است.
شرکتهای انرژی در هلند، انتقال هزینه‌های بالاتر به دوش مصرف کنندگان را آغاز کرده و گاهی هزینه‌ها را دو برابر کرده‌اند و یک میلیون نفر در معرض سقوط به ورطه فقر قرار گرفته‌اند. قیمتهای انرژی همچنین به رشد تورم دامن زده است.
به مدت چند دهه، گاز مورد نیاز هلند توسط میدان عظیمی در استان شمالی گرونینگن تامین می‌شد که میلیونها خانه را گرم می‌کرد و به کشورهای اتحادیه اروپا هم گازرسانی داشت. اما در بدترین زمان ممکن، این منبع تولید به دلیل خطر زلزله، قطع شد.
مطالعات نشان داده است سوزاندن زغال سنگ و هیزم ۹۰ درصد کمتر از گاز، موثر است و صدمات زیست محیطی بیشتری دارد و ریسک بزرگتری را در مقایسه با سیستمهای گرمایش مرکزی گازسوز برای سلامتی دربردارد.
گزارش سال ۲۰۱۹ دانشمندان هلندی در سازمان محیط زیست فلاندرز نشان داد هزینه‌های زیست محیطی استفاده از شومینه، ۲۵۰ برابر بالاتر از سیستم گرمایش مرکزی گازسوز است.
بر اساس گزارش رویترز، با این حال، در شرایطی که مردم با افزایش هزینه‌های انرژی دست و پنجه نرم می‌کنند، نگرانی‌های زیست محیطی و سلامتی کنار رفته است.


کد مطلب: 148896

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/148896/هلندی-ها-هیزم-زغال-سنگ-ذخیره-می-کنند

نفت ما
  https://www.naftema.com