کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گاز را صرفه‌جویی کنید، پتروشیمی‌ها خریدارند!

28 آبان 1401 ساعت 11:13

ناترازی تولید و مصرف گاز و احتمال قطع گاز پتروشیمی‌ها، این صنعت را واداشته تا طرح‌های تشویقی را برای جلوگیری از قطع گاز خود تدبیر کند؛ به‌تازگی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی اعلام کرد که گاز صرفه‌جویی شده مشترکان را با قیمت خوب از طریق وزارت نفت خریداری می‌کنیم.


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، از ۱۰ روز گذشته تا کنون میزان مصرف بخش خانگی و تجاری ۱.۵ برابر افزایش یافته که همین موضوع ناترازی تولید و مصرف را افزایش داده است و آنطور که  جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفته درحال حاضر اعمال محدودیت برای صنایع فولاد و پتروشیمی در اولویت است و به غیر از این دو مواردی نیز وجود دارد که پس از هماهنگی با وزارت صمت اگر لازم باشد اعمال خواهد شد.
به‌گفته وی، میزان اعمال محدودیت بستگی به افزایش مصرف خانگی و تجاری دارد، پیش‌بینی ها نیز حکایت از این دارد که طی یک هفته آینده هوا سردتر شود در قبال این سرد شدن اگر مصرف افزایشی باشد شروع محدودیت‌ها استارت می‌خورد.
در این میان، برای جلوگیری از قطع گاز پتروشیمی‌ها، راهکارهای مختلفی مطرح شده است؛ مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در این رابطه اعلام کرد: در حال حاضر تراز سوخت گاز در کشور ما منفی است برای عبور از این وضع دو راهکار داریم یکی سرمایه گذاری در میادین گازی و دیگر صرفه جویی است. ما به عنوان اولین بخشی بودیم که برای سرمایه گذاری در میادین گازی اعلام آمادگی کردیم که امروز در ۳ حوزه و توسط یک کنسرسیوم انجام می شود.
وی افزود: به وزارت نفت پیشنهاد داده‌ایم که در چهار ماه آذر، دی، بهمن و اسفند هر مقدار که مشترکان خانگی و یا واحدهای صنعتی صرفه‌جویی داشته باشند ما می‌توانیم گازی که دولت به قیمت ۱۲۰ تومان می‌دهد را حدود ۳۰۰۰ تومان خریداری کنیم که برای اطمینان مردم زیرساخت‌ این راهکار را با بانک‌ها فراهم می‌کنیم.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد: با این روش در صورت صرفه‌جویی ۳ درصدی مشترکان خانگی در اوج مصرف، به‌طور میانگین روزانه ۱۵ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی محقق خواهد شد و تولید صنعت پتروشیمی در زمستان قطع نمی‌شود، این یک راهکار برای فرهنگ‌سازی صرفه‌جویی است.
عدم‌النفع پتروشیمی‌ها از قطعی گاز حدود ۶۵۰ میلیون دلار صادراتی بوده که انجام نشد،   باتوجه به ارزآوری بالای این صنعت می‌بایست ساز و کاری برای تامین خوراک گازی آن در نظر گرفته شود، تجربه نشان داده که اجرای چنین طرح‌هایی در صرفه‌جویی می‌تواند موثر باشد. درواقع پتروشیمی‌ها تنها با مصرف هشت درصد گاز کشور نقش بالایی در تولید، صادرات و ارزآوری کشور دارند، به‌طوری‌که سهم پتروشیمی‌ها از صادرات غیرنفتی در ۶ ماه نخست ۱۴۰۱ برابر با ۳۹.۶ درصد بوده و ۹.۶۰۵ میلیارد دلار از ۲۴.۲۵۱ میلیارد دلار صادراتی غیرنفتی متعلق به پتروشیمی‌های کشور است.

منبع: ایسنا 


کد مطلب: 150255

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/150255/گاز-صرفه-جویی-کنید-پتروشیمی-ها-خریدارند

نفت ما
  https://www.naftema.com