کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

پیشنهاداتی برای اصلاح قیمت خوراک پتروشیمی‌ها

2 بهمن 1401 ساعت 10:00

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ پیشنهاداتی برای اصلاح قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع مطرح شده است.


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی  درباره خوراکی که به صنایع و پتروشیمی‌ها با سقف قیمت پنج هزار تومان اعطا می‌شود، گفت: اعطای سوخت ارزان به صنایع و پتروشیمی‌ها با سقف قیمت پنج هزار تومان در بودجه ۱۴۰۱ مصوب شد و انتقاداتی به این مسئله وارد شد که این قیمت ارزان باعث عدم مدیریت صنایع و پتروشیمی‌ها بر نحوه مصرف شده است و به همین دلیل در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ پیشنهاداتی برای اصلاح قیمت خوراک پتروشیمی‌ها و صنایع مطرح شده است.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس اظهار کرد: ما همانند قیمت نفت باید قیمت گاز را هم بر اساس قیمت جهانی برای صنایع و پتروشیمی‌ها تعیین کنیم. همانطور که نفت را با قیمت فوب خلیج فارس به فروش می‌رسانیم باید گاز را هم با همین قیمت در اختیار صنایع و پتروشیمی‌ها قرار دهیم و تعیین این قیمت منطقی نیست.
وی ادامه داد: باید قیمت خوراک و گازی که به صنایع و پتروشیمی‌ها داده می‌شود بر اساس قیمت واقعی که در منطقه وجود دارد تعیین شود و حداقل تفاوتی که می‌تواند داشته باشد این است که باید یک تا دو درصد متفاوت با قیمت گاز در منطقه باشد.
حاجی دلیگانی تصریح کرد: در حال حاضر شاهد هستیم که گاز با قیمت یارانه‌ای و بسیار ارزان به واحد‌های پتروشیمی و صنایع تحت عنوان خوراک داده می‌شود، اما آنها محصولشان را متناسب با قیمت یارانه‌ای گاز عرضه نمی‌کنند و این سوخت عموما به قیمت آزاد عرضه و صادر می‌شود و از این بابت هم ارزی که بابت آن دریافت می‌کنند به قیمت نیمایی در اختیار دولت قرار نمی‌دهند.
حاجی دلیگانی افزود: باید قیمت سوختی که به عنوان خوراک در اختیار صنایع و پتروشیمی‌ها قرار داده می‌شود به صورت واقعی تعیین شود و علاوه بر این قیمت باید به نحوی تعیین شود که منابعی که مربوط به همه مردم است فقط در اختیار عده خاصی به صورت رانتی تعلق نگیرد، بلکه در اختیار همه مردم قرار بگیرد.
این نماینده مجلس یازدهم گفت: تخصیص سوخت ارزان‌ قیمت و رانتی به صنایع و پتروشیمی‌ها باعث شده که آنها به توسعه زنجیره ارزش توجهی نکنند و بیشتر به سمت خام‌فروشی این مواد استخراجی در همان مراحل اولیه روی بیاورند. متاسفانه مسئله دیگری که در کشور وجود دارد این است که ما مصرف بی رویه خیلی زیادی از انرژی در کشور داریم که بخش عمده آن مربوط به صنایع و پتروشیمی‌ها است.
وی ادامه داد: ما باید بتوانیم روش‌هایی را در استفاده از سوخت در صنایع و پتروشیمی‌ها به کار ببندیم که استفاده از سوخت‌های فسیلی کمتر شود و علاوه بر آن منجر به اقداماتی شود که هوا کمتر آلوده شود تا آب و هوای بهتری داشته باشیم.
عضو کمیسیون تلفیق بودجه بیان کرد: مسئله سوخت ارزان صنایع و پتروشیمی‌ها جز مسائلی است که کشور باید با اولویت به آن‌ها نگاه کند. اینکه گفته می‌شود ایران به عنوان کشوری ۸۰ میلیونی مصرف گازش با کشور چین با جمعیت چندین برابری، یکسان است موضوعی است که باید به آن توجه کنیم.
عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه در کنار اصلاح قیمت سوخت صنایع و پتروشیمی‌ها باید به اقشار کم درآمد هم توجه کنیم، تصریح کرد: اصلاح قیمت باید برای گاز خانگی هم اعمال شود و کسانی که جز اقشار کم درآمد هستند هزینه گاز برای آنها پایین یا حتی مجانی باشد و هزینه گاز برای سایرین متناسب با مصرف آنها باشد همچنین علاوه بر این باید فرهنگ استفاده بهینه از انرژی‌ها را در صنایع، پتروشیمی‌ها و بین مردم ترویج کنیم.
وی گفت: برای حل مشکل رانت خوراک به صنایع، پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها برای افزایش ۲۰ درصدی قسمت سوخت طی سه سال متوالی راحت‌ترین کاری است که در حال انجام است، اما باید با خود صنعتگران هم جلساتی برقرار شود و نظارت مشورتی آنها هم در این زمینه شنیده شود تا اقداماتی انجام داد که مصرف سوخت آنها کاهش پیدا کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران 


کد مطلب: 152233

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/152233/پیشنهاداتی-اصلاح-قیمت-خوراک-پتروشیمی-ها

نفت ما
  https://www.naftema.com