کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توقف کامل انتقال گاز ارمنستان به قره باغ

2 بهمن 1401 ساعت 13:29

تارنمای خبرگزاری آرمن پرس نوشت: جمهوری آذربایجان بار دیگر عرضه گاز از طریق تنها خط لوله انتقال گاز طبیعی به قره باغِ تحت محاصره را به طور کامل متوقف کرده است.


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،  آرمن پرس (خبرگزاری رسمی ارمنستان) به نقل از ستاد رسمی اطلاع رسانی قره باغ (آرتساخ به ارمنی) نوشت: (جمهوری) آذربایجان به طور کامل تنها خط لوله تامین کننده گاز طبیعی قره باغ کوهستانی از ارمنستان را قطع کرده است.
این ستاد اعلام کرد: در شرایط دمای هوای زیر ۵ درجه سانتیگراد، توقف انتقال گاز طبیعی در روزهای اخیر بار دیگر نشان می دهد که با اغماض و بی توجهی جامعه بین المللی، باکو در سیاست علنی ایجاد رعب و وحشت علیه ۱۲۰ هزار غیرنظامی تحت محاصره در قره باغ نقش دارد.
ارمن پرس نوشت: آذربایجان همچنین تنها خط لوله انتقال انرژی برق ارمنستان- قره باغ را از ۹ ژانویه (۱۹ دی) قطع کرده است. سیستم انرژی قره باغ اکنون به طور کامل با اتکا به منابع داخلی محدود خود فعال است و برنامه خاموشی ها به مدت ۶ ساعت در روز اجرا می شود. انتظار می رود تکرار خاموشی ها در این منطقه افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، هفته پیش نیز خبرگزاری تاس نوشت: گزارش ها حاکی از آن است که جمهوری آذربایجان ارسال گاز ارمنستان به منطقه قره باغ را مختل کرده است.
این رسانه روسی افزود: گفته می شود باکو این اقدام را از طریق ایجاد اختلال در عملیات خط لوله انتقال گاز از ارمنستان به قره‌باغ انجام داده و باقیمانده گاز در لوله های انتقال را استفاده می کند. اختلال در ارائه گاز به منطقه قره‌باغ در حالی رخ داده که سه‌شنبه هفته گذشته نیز برای ساعاتی اقدام مشابهی در زمینه اختلال در گازرسانی قره باغ رخ داد، اما جریان گاز در بعد از ظهر همان روز برقرار شد.
نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان از جامعه بین‌المللی خواسته تا یک تیم حقیقت یاب را به منطقه قره باغ کوهستانی و گذرگاه لاچین که از ماه گذشته توسط جمهوری آذربایجان مسدود شده است، اعزام کند.
گذرگاه لاچین تنها مسیری است که ارمنستان را به قره باغ کوهستانی متصل می‌کند.
در تاریخ ۱۲ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۱ آذرماه ۱۴۰۱)، گروهی از اتباع جمهوری آذربایجان که خود را فعالان محیط زیست معرفی می کردند، این گذرگاه را مسدود کردند.
باکو مدعی شد که معترضان به دنبال مسدود کردن مسیرهای ارتباطی جاده‌ای نبودند و خودروهای غیرنظامی می‌توانستند آزادانه از این مسیر تردد کنند.
اما ایروان با ابراز نگرانی از این اقدام، آن را «تحریک آمیز» و با هدف ایجاد یک فاجعه انسانی عنوان کرده است.


کد مطلب: 152248

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/152248/توقف-کامل-انتقال-گاز-ارمنستان-قره-باغ

نفت ما
  https://www.naftema.com