کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

صعود ایران به جایگاه چهارم اوپک

3 بهمن 1401 ساعت 7:01

آژانس بین‌المللی پول تولید نفت ایران در آخرین ماه ۲۰۲۲ را ۲.۷۲ میلیون بشکه در روز اعلام کرد و از صعود ایران به جایگاه چهارم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اوپک خبر داد.


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود از بازار نفت جهان، کل تولید نفت اوپک در آخرین ماه سال میلادی گذشته را ۲۹.۱۹ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است.
مجموع تولید نفت ۱۳ عضو اوپک در دسامبر ۲۰۲۲ نسبت به ماه قبل از آن ۴۰ هزار بشکه در روز کاهش داشته است.
این نهاد بین‌المللی همچنین تولید نفت خام ایران در دسامبر ۲۰۲۲ را ۲.۷۲ میلیون بشکه در روز اعلام کرده است که این رقم نسبت به ماه قبل از آن تغییری نداشته اما نسبت به ماه اکتبر ۲۱۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است. تولید نفت ایران در اکتبر امسال ۲.۵۱ میلیون بشکه در روز اعلام شده بود.
بر اساس این گزارش ایران با افزایش قابل توجه تولید نفت خود طی ماه‌های اخیر توانسته است در دره بندی تولیدکنندگان بزرگ اوپک یک پله بالاتر بیاید و جای کویت در جایگاه چهارم را بگیرد.
ایران که در پی تحریم‌های غیرقانونی آمریکا با کاهش قابل توجه تولید نفت مواجه شده و از دومین تولیدکننده بزرگ اوپک به جایگاه پنجم نزول کرده بود طی ماه‌های اخیر توانسته است بخش مهمی از تولید از دست رفته خود را بازیابد و در ماه‌های نوامبر و دسامبر ۲۰۲۲ به جایگاه چهارمین تولیدکننده بزرگ اوپک صعود کرده است.
کویت در ماه نوامبر ۲.۶۸ میلیون بشکه در روز و در ماه دسامبر ۲.۶۶ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که کمتر از ایران بوده است.
کویت در اکتبر امسال ۲.۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده بود در حالی که تولید نفت ایران در این ماه ۲.۵۱ میلیون بشکه در روز گزارش شده بود.
عربستان با تولید روزانه ۱۰.۴۸ میلیون بشکه نفت بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک در دسامبر ۲۰۱۲ بوده و پس از این کشور، عراق با ۴.۴۵ میلیون بشکه در روز در رتبه دوم و امارات با ۳.۲۳ میلیون بشکه در روز در رتبه سوم قرار گرفته‌اند.
  


کد مطلب: 152257

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/152257/صعود-ایران-جایگاه-چهارم-اوپک

نفت ما
  https://www.naftema.com