کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کاسبی از تحریم نفت روسیه داغ شد

3 بهمن 1401 ساعت 11:41

تحریم نفت روسیه توسط آمریکا و اتحادیه اروپا، باعث سرازیر شدن نفت ارزان روسیه به سنگاپور و ترکیب شدن در این کشور با گریدهای نفتی دیگر و صادرات مجدد آن به بازارهای جهانی شده است.


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،  ممنوعیتی که اتحادیه اروپا و آمریکا اواخر سال گذشته علیه نفت روسیه به اجرا گذاشتند، مسکو را ناچار کرد در جست‌وجوی خریداران بیشتری در شرق باشد. علاوه بر افزایش تقاضای چین و هند برای واردات نفت از روسیه، سیل نفت ارزان این کشور به سنگاپور سرازیر شده و در آنجا، با گریدهای نفتی دیگر ترکیب شده و مجددا به جهان صادر شده است و سودهای کلانی نصیب معامله‌گران می‌کند.
گفته می‌شود فرآورده‌های نفتی روسیه، تابستان گذشته به چین فروخته شده و در قالب محموله‌های چینی، به بازارهای اروپایی صادر شدند. پیش از حمله نظامی روسیه به اوکراین، اروپا بزرگترین واردکننده نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه بود. اما این روزها، تحریم‌های غربی، روسیه را وادار کرده است جریان تجارت انرژی خود را به سمت شرق تغییر دهد.
طبق گزارش بلومبرگ، مسکو دریافته است که علاوه بر توسعه خطوط لوله به آسیا و مناطق دیگر که ممکن است ساخت آنها سال‌ها طول بکشند، استفاده از ناوگان نفتکش‌های شبح، بهترین شیوه برای حمل نفت خواهد بود. اکنون تقاضا در سنگاپور برای مخازن ذخیره سازی که پذیرای نفت ارزان روسیه خواهند بود، افزایش پیدا کرده است.
مدیر یک اپراتور مخزن و ارائه دهنده مشاوره به معامله‌گران در این باره گفت: فضای ذخیره‌سازی در سنگاپور با افزایش علاقه و سود حاصل از ترکیب سوخت ارزان روسیه با محموله‌های منابع دیگر، خریداری شده است. این اقدام کمک می‌کند مبدا اصلی این محموله‌ها مخفی بماند.
برخلاف بسیاری از کشورهای غربی، سنگاپور هنوز نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه را ممنوع نکرده است. با این حال، بانکهای مستقر در سنگاپور اجازه ندارند در فاینانس یا معاملات مربوط به شرکتهای روسی، مستقیما مشارکت کنند.
در هفته‌های آینده، اتحادیه اروپا آماده اجرای تحریم‌های جدید علیه واردات فرآورده‌های نفتی روسیه می‌شود که جریان تجارت انرژی از روسیه به آسیا را گسترش خواهد داد و باعث می‌شود هاب‌هایی مانند سنگاپور، سوختهای روسی را با سوخت منابع دیگر ترکیب کرده و به بازارهای جهانی عرضه کنند.
سخنگوی شرکت ذخیره سازی نفت ادواریو آسیا پسیفیک، اعلام کرد ما شاهد افزایش پرس و جو درباره اجاره کوتاه مدت در دوره منتهی به دسامبر بودیم.
بنا بر آمار شرکتهای اپراتور مخازن محلی، اجاره شش ماهه برای مخازن نفت کوره یا نفت خام در سنگاپور، سال میلادی گذشته، حداکثر ۲۰ درصد افزایش یافت.
آمار شرکت تحلیل انرژی ورتکسا نشان می‌دهد پایانه‌های دریافت نفت، حجم نفتا و نفت کوره روسیه را در دسامبر بیش از دو برابر کردند. این پایانه‌ها ۲.۶ میلیون بشکه نفتا دریافت کردند که ۴۰ برابر بیشتر از حجم دریافت شده در مدت مشابه سال پیش بود.
بنا بر اظهارات آرمان اشرف، مدیر جهانی مایعات گاز طبیعی در شرکت FGE، نفتای روسی که در مخازن سنگاپوری جای گرفته بود، به سرعت به بازارهای آسیایی دیگر صادر شده است.
ویلیام تان، نائب رئیس شرکت مشاوره سوخت "میابی اینداستریز" می‌گوید: مخازن سنگاپور برای معامله‌گرانی که نفت ارزان روسیه را خریداری کرده و آن را با نفت منابع دیگر ترکیب می‌کنند تا حاشیه سود خوبی به دست آورده اند، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. این معامله‌گران ۲۰ درصد حاشیه سود دارند.
بر اساس گزارش اویل پرایس، روسیه لازم است ناوگان نفتکش‌های شبح خود را توسعه دهد زیرا تحریمهای غربی، زنجیره تامین انرژی را دستخوش تغییرات کرده است. معامله‌گران روی این جریان تجارت جدید حساب می‌کنند. با این حال، غرب هنوز نتوانسته است روسیه را فلج کند و تنها دنیایی را شکل بخشیده است که در آن انرژی به هر چیزی غیر از دلار آمریکا معامله می‌شود.


کد مطلب: 152278

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/152278/کاسبی-تحریم-نفت-روسیه-داغ

نفت ما
  https://www.naftema.com