کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تلاش برای برقراری سوآپ گازی با ترکمنستان

3 بهمن 1401 ساعت 12:33

دستیار امور بین الملل استاندار و رئیس نمایندگی وزارت امورخارجه در استان گلستان گفت: در هفته‌های اخیر دولت ترکمنستان به دلیل سردی هوا و کمبود گاز داخلی خودشان سوآب گازی با ایران قطع کرد و درحال تلاش هستیم دوباره این سوآپ گازی برقرار شود.


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، ذوالفقار امیرشاهی اظهار کرد: سوآپ گازی ترکمنستان به ایران قرار دادی سه جانبه بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان است که سالانه ۱.۵ میلیارد مترمکعب گاز ترکمنستان از خاک جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان انتقال پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: در یک ماه گذشته موج سرمای شدیدی در کشور حاکم بود و در بعضی از مناطق کشور افت فشار  گاز داشتیم و مشکلاتی مخصوصا برای استان‌های شمالی ایجاد شد.
وی افزود: در کشور ترکمنستان سرمای شدیدی حاکم بود که آنها نتوانستند گاز مورد نیازخودشان را تامین کنند و گاز سوآپی انجام میدادیم قطع کردند.
وی تصریح کرد: با قطع شدن این گاز از سوی ترکمنستان استان های شمالی دچار کمبود گاز شدند و مشکلاتی به وجود آمد که دولت تدبیر خرج داد توانست مشکل را حل کند.
وی گفت: وزارت امور خارجه و وزارت نفت در حال تلاش است که گاز ترکمنستان دوباره برقرار شود و سوآپ گازی شامل یک و نیم میلیارد گاز سالانه به آذربایجان صادر شود.

منبع: ایلنا 


کد مطلب: 152279

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/152279/تلاش-برقراری-سوآپ-گازی-ترکمنستان

نفت ما
  https://www.naftema.com