کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

امید طالبان به ادامه واردات برق از ازبکستان

4 بهمن 1401 ساعت 12:41

قطع برق صادراتی از سوی ازبکستان، شهروندان افغانستان را در خاموشی فرو برده است، این مسأله که واکنش مقامات طالبان را در پی داشت، بنا بر اعلام وزارت انرژی ازبکستان چهارشنبه، ۴ بهمن برطرف خواهد شد.


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،  افغانستان در روزهای اخیر با ادامه روند قطع برق وارداتی از ازبکستان، شاهد خاموشی‌های گسترده بوده است. برخی شهرها، ساعت خاموشی اعلام کرده‌اند و بسیاری از کارخانه‌ها تعطیل شده‌اند.
وزیر امورخارجه طالبان، با انتقاد از این عملکرد ازبکستان، از مقامات این کشور خواسته که به وعده خود پایبند باشند و مطابق قرارداد به افغانستان برق بفرستند.
وزارت انرژی و آب طالبان، سه هفته پیش، ۱۱ دی اعلام کرده بود که به دنبال سفر «عبدالطیف منصور»، سرپرست این وزارتخانه به ازبکستان، قرارداد واردات برق برای سال ۲۰۲۳ با شرکت ملی برق این کشور امضا شده و بدهی ها نیز پرداخته شده ‌است.
اما در حالی‌که کابل و شماری از ولایت‌های دیگر با کمبود جدی برق مواجه‌اند، صادرات برق ازبکستان به افغانستان به حالت عادی برنگشته است.
امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان می‌گوید: ازبکستان برخلاف تعهد خود برق وارداتی به افغانستان را قطع کرده است.
وی امروز (یک‌شنبه، ۲ بهمن) در نشستی در کابل از ازبکستان خواست که در این زمستان سخت و سردی هوا، به وعده‌ای که به شرکت برق برشنا داده‌اند، عمل کند.
متقی گفت: نماینده ازبکستان، به شرکت برشنا وعده کرده که حدود ۴۰۰ مگاوات برق به افغانستان می‌دهد، اما بدبختانه حالا برق را قطع کرده که هموطنان ما با مشکلات زیادی مواجه‌اند.
وی از مقامات ازبکستان خواست که به وعده‌شان پابند باشند و مطابق قرارداد به افغانستان برق بفرستند.
پس از انتقادات متقی، وزارت انرژی ازبکستان شب گذشته با انتشار اعلامیه‌ی اعلام کرده است که قرار است صادرات برق به افغانستان از روز چهارشنبه (۵ بهمن) از سر گرفته شود.
در اعلامیه‌ این وزارت آمده است که صادرات برق به افغانستان از تاریخ ۱۴ ژانویه(۲۴ دی) به ‌دلیل کاهش دمای هوا و مشکل در تامین مواد سوخت نیروگاه‌های تولید برق، متوقف شده بود.
قرارداد واردات برق از ازبکستان برای سال جاری میلادی چند وقت پیش میان مقام‌های دو کشور امضا شد، اما از حدود ۱۰ روز به این طرف به دلیل قطع‌بودن برق ازبکستان، شماری از ولایات به ‌شمول پایتخت در تاریکی فرو رفته است.
هفته گذشته امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان از ازبکستان خواست تا طبق قرارداد دو طرف، به افغانستان برق صادر کند.
افغانستان برای رفع مشکلات تولید برق و انرژی، از ترکمنستان نیز کمک خواسته است و قرارداد واردات برق با این کشور را تمدید کرده است.
حکمت الله میوندی، سخنگوی ریاست شرکت برق‌رسانی برشنای افغانستان روز گذشته اعلام کرد: که قراراداد برق با ازبکستان، برای سال ۲۰۲۳ میلادی تمدید شده است و به صورت رسمی از سوی «محمد حنیف حمزه»، رئیس عمومی اجرائی برشنا و رئیس ترکمن انرگو در شهر عشق آباد کشور ترکمنستان به امضا رسیده است.
طی روزهای گذشته کابل و ۱۱ ولایتی که از برق ازبکستان استفاده می‌کنند، به‌شدت با کمبود برق مواجه‌اند. به ‌گفته شهروندان کابل، در برخی از مناطق پایتخت، در ۲۴ ساعت کم‌تر از دو ساعت برق است.


کد مطلب: 152320

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/152320/امید-طالبان-ادامه-واردات-برق-ازبکستان

نفت ما
  https://www.naftema.com