کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

همکاری بین ازبکستان و روسیه در صنعت گاز

5 بهمن 1401 ساعت 13:46

وزیر انرژی ازبکستان و رئیس شرکت «گازپروم» روسیه «نقشه راه» همکاری در صنعت گاز را امضا کردند.


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، «جوره بیک میرزامحموداف» وزیر انرژی ازبکستان و «الکسی میلر» رئیس شرکت «گازپروم» روسیه «نقشه راه» همکاری در صنعت گاز را امضا کردند.
اگرچه جزئیات این سند اعلام نشده است اما در ماه نوامبر سال گذشته میلادی روسیه به ازبکستان و قزاقستان یک «اتحادیه سه گانه گاز» را پیشنهاد کرد.   
شرکت «گازپروم» یک هفته پیش چنین «نقشه راه» را با قزاقستان امضا کرد. در این سند امکانات صادرات گاز روسیه به قزاقستان مندرج شده است.
«اتحادیه سه گانه گاز»
در پایان ماه نوامبر سال 2022 میلادی معلوم شد که روسیه به ازبکستان و قزاقستان پیشنهاد ایجاد «اتحادیه سه گانه گاز» را داده است. طرف روسی اظهار داشت که این پیشنهاد به معنای تامین گاز در ازای شرایط سیاسی نیست، بلکه در مورد هماهنگی منافع تجاری است.
«جوره بیک میرزامحموداف» وزیر انرژی ازبکستان در ماه دسامبر سال گذشته میلادی در بحبوحه بحران انرژی که در این کشور با شروع سرما آغاز شد، گفت: «تاشکند» در حال حاضر گفت‌وگوها را بر سر واردات گاز از همسایگان خود در چارچوب یک قرارداد تجاری، نه از طریق «نوعی ائتلاف یا اتحادیه» انجام می‌دهد.
بعداً خبرگزاری «گازیتا.اوز» به نقل از منابع خود نوشت که این موضوع با شرکای روسی در چندین دیدار دوجانبه مورد بررسی قرار گرفته است.
این منابع تاکید کردند: در ابتدا طرف روسی پیشنهاد داده بود که گاز طبیعی با منشاء روسی را در جهت معکوس از طریق قزاقستان توسط خط لوله «آسیای مرکزی – مرکز» تامین کند.
شرط اصلی طرف روسی واگذاری سیستم انتقال گاز ازبکستان به مالکیت شرکت «گازپروم» به نرخ بازار بود. ادعا می‌شود که درخواست‌های مشابهی به شرکت ملی «قزاق گاز» نیز داده شده بود که با چنین شرایطی موافقت نشده است.
شرط دوم طرف روسی، واگذاری حق صادرات گاز به چین بود. یعنی شرکت «گازپروم» پیشنهاد داد که به جای شرکت «اوز گازترید» ازبکستان طرف قرارداد شود. در نتیجه مذاکرات دوجانبه در ماه دسامبر شرایط تعیین شده توسط طرف روسی لغو شد.
پیش بینی شد که چندین دیدار تکمیلی برای ارزیابی امکان سنجی فنی صادرات گاز برگزار شود اما مقیاس کارهای لازم مستلزم بسیج مقادیر قابل ملاحظه‌ای تامین مالی است. با توجه به این امکان سازماندهی صادرات بعید است.


کد مطلب: 152357

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/152357/همکاری-بین-ازبکستان-روسیه-صنعت-گاز

نفت ما
  https://www.naftema.com