کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه

30 ارديبهشت 1402 ساعت 11:59

کمیسیون انتخابات ترکیه نتایج نهایی و جز به جزء انتخابات ریاست جمهوری این کشور را اعلام کرد.


به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،بنا بر اعلام "شورای عالی انتخابات" ترکیه، ۵۳ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۶۸۳ نفر در دور اول انتخابات ریاست جمهوری در داخل ترکیه رای دادند. از این تعداد ۵۲ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۹۳۴ رأی معتبر و یک میلیون و ۲۰ هزار و ۷۴۹ رأی باطل اعلام شد و میزان مشارکت در انتخابات در داخل ترکیه ۸۸.۹۲ درصد بود.
از مجموع ۳ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۷۵۹ رای دهنده ثبت نام شده در خارج از کشور نیز یک میلیون و ۶۹۱ هزار و ۲۸۷ نفر رای دادند. یک میلیون و ۶۷۶ هزار و ۲۶۸ رأی معتبر و ۱۵ هزار و ۱۹ رأی باطل بوده است.
میزان مشارکت در انتخابات خارج از کشور ۴۹.۴۰ درصد بوده است. برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۸ هزار و ۱۸۳ رأی در گمرک به صندوق ریخته شد که از این تعداد ۱۴۶ هزار و ۸۴۷ رأی معتبر و ۱۳۳۶ رأی باطل تلقی شد. میزان مشارکت در انتخابات در ورودی گمرک ۴.۳۳ درصد بوده است.
در مجموع، ۵۵ میلیون و ۸۳۳ هزار و ۱۵۳ نفر از ۶۴ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۵۰۴ واجد شرایط رای دادن، در انتخابات ریاست جمهوری اعم از صندوق‌های داخلی، خارجی و گمرکی رای دادند. از این تعداد یک میلیون و ۳۷ هزار و ۱۰۴ رأی باطل تلقی شد و ۵۴ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۴۹ رأی مورد تایید قرار گرفت. هم‌چنین میزان مشارکت نهایی رای دهندگان ۸۷.۰۴ درصد ثبت شده است.



توزیع آرای معتبر توسط نامزد شرکت کننده در انتخابات

رجب طیب اردوغان با توجه به تقسیم آرای معتبر به نامزد شرکت کننده در انتخابات، ۲۷ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۸۴۹ رای از مجموع آرا را کسب کرد که از این تعداد ۲۶ میلیون و ۸۶ هزار و ۱۰۲ رای در کشور، ۹۶۷ هزار و ۱۸۰ در خارج از کشور، ۸۰ هزار و ۵۶۷ رای در دروازه‌های گمرکی و در نهایت ۴۹.۵۲ درصد از آرای معتبر را به دست آورد.
محرم اینجه، نامزدها انصراف داده از انتخابات هم که به ناچار نامش هم‌چنان در برگه‌های رای‌گیری بود، با کسب ۲۱۶ هزار و ۴۷۰ رأی در داخل کشور، ۱۵ هزار و ۷۵۹ رأی در خارج از کشور، ۳ هزار و ۵۵۴ رأی در گمرکات و در مجموع با کسب ۲۳۵ هزار و ۷۸۳ رأی، به ۰.۴۳ درصد آرای صحیح رسید.
کمال قلیچداراوغلو در مجموع ۲۴ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۱۷۸ رأی، ۲۳ میلیون و ۸۷۳ هزار و ۷۴۹ رأی در داخل، ۶۶۵ هزار و ۱۱۱ رأی در خارج از کشور و ۵۶ هزار و ۳۱۸ رأی در گمرک به دست آورد. میزان آرای معتبر قلیچداراوغلو ۴۴.۸۸ درصد بود.
سینان اوغان در مجموع ۲ میلیون و ۸۳۱ هزار و ۲۳۹ رای به دست آورد که از این تعداد ۲ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۶۱۳ رای در داخل کشور، ۲۸ هزار و ۲۱۸ رای در خارج از کشور، ۶ هزار و ۴۰۸ رای در گمرک و میزان آرای معتبر ۵.۱۷ درصد بوده است.
اردوغان و قلیچداراوغلو در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد
بر اساس این تصمیم، در انتخابات ریاست جمهوری که روز یکشنبه ۱۴ مه ۲۰۲۳ برگزار شد، هیچ یک از نامزدها اکثریت مطلق آرای معتبر را کسب نکردند. اردوغان و قلیچداراوغلو نامزدهایی که بیشترین آرا را کسب کرده‌اند در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق‌های رای خواهند رفت.
در انتخاباتی که روز یکشنبه ۲۸ مه (۷ خرداد) برگزار می‌شود، نامزدی که اکثریت آرای معتبر را کسب کند، به عنوان رئیس جمهور انتخاب می‌شود.


کد مطلب: 155207

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/155207/اعلام-نتایج-نهایی-انتخابات-ریاست-جمهوری-ترکیه

نفت ما
  https://www.naftema.com