کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آغاز اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی برق

1 خرداد 1402 ساعت 15:34

وزیر نیرو با بیان اینکه طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی برق در کشور از ساعت ۲۴ شب گذشته یعنی نخستین ساعات یکم خردادماه شروع شده است، برنامه‌های وزارت نیرو برای تأمین حداکثری برق بخش تولید و صنعت را اعلام کرد.


به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،علی‌اکبر محرابیان تأکید کرد: مهم‌ترین عامل در تولید و اشتغال، تأمین زیرساخت‌های آب و برق است و در کشورهایی که امکان تأمین انرژی وجود دارد، شاهد رشد تولید هستیم.
وزیر نیرو با اشاره به ناترازی میان بخش تولید و تقاضای برق که عامل خاموشی‌های گسترده در گذشته بود، در یک برنامه تلویزیونی تصریح کرد: سالانه پنج درصد به تقاضای مصرف برق افزوده می‌شود و با احتساب ناترازی قابل توجه موجود باید سالانه ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود.
وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم از زمان شروع به کار، رفع این ناترازی و تأمین برق مورد نیاز بود و بر این اساس دو اصل در دستورکار قرار گرفت که نخست اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف و بهره‌وری حداکثری انرژی تولید شده در کشور و دوم افزایش ظرفیت‌های نیروگاهی و تولید برق بود.
محرابیان با بیان اینکه بر اساس این رویکرد تا پایان سال ۱۴۰۱ بالغ بر هفت هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی افزوده شد، گفت: این برنامه را در سال ۱۴۰۲ نیز پرقدرت ادامه خواهیم داد.
وی با اشاره به اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق در سال ۱۴۰۲ نیز اضافه کرد: اگر امسال نیز برنامه‌های مدیریت مصرف به خوبی اجرایی شود که طبیعتاً نیازمند همکاری مردم است، همانند سال گذشته از دوره اوج بار مصرف برق عبور خواهیم کرد.
محرابیان رکن اساسی اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف را اجرای طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی دانست و گفت: ۳۱ میلیون مشترک، یعنی کل مشترکان بخش خانگی می‌توانند با مشارکت در اجرای این طرح پاداش دریافت کنند.
به گفته وزیر نیرو، رایگان شدن قبض برق و دریافت پاداش را دو ویژگی اجرای این طرح ذکر کرد و ادامه داد: سال گذشته طرح پاداش صرفه‌جویی با روند ملایم‌تری اجرا شد و به ازای هر یک کیلووات ساعت کاهش مصرف، ۵۰۰ تومان به مشترکان پرداخت می‌شد. با این حال ۴۲ درصد مشترکان برق یعنی ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار مشترک قبض رایگان دریافت کرده و بستانکار شدند.
وی تأکید کرد: برای ۴ ماه گرم امسال پیش‌بینی کرده‌ایم پاداش کاهش مصرف برق به ازای هر کیلووات ساعت تا ۲۰۰۰ تومان افزایش یابد و نکته مهم‌تر این که این پاداش شامل همه مصارف چه داخل الگو و چه مصارف بالای الگو می‌شود.
محرابیان افزود: اجرای طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی برق از ساعت ۲۴ دیشب یعنی نخستین ساعت اول خردادماه آغاز شد و هم‌وطنان از هم‌اکنون با مدیریت مصرف امکان دریافت پاداش را دارند.
وزیر نیرو گفت: این صرفه‌جویی همگانی باعث می‌شود بتوانیم برق بیشتری را برای بخش‌های تولیدی کشور تأمین کنیم.
محرابیان همچنین درباره تأمین برق بخش‌های صنفی و صنعتی در دوره گرم امسال یادآور شد: برق تمامی صنایع کوچک که ۹۰ درصد واحدهای صنعتی را تشکیل می‌دهند، تأمین خواهد شد و هیچگونه محدودیتی نخواهند داشت.
وی ادامه داد: در شهرک‌های صنعتی نیز برق در طول هفته تأمین خواهد شد و تنها خواسته‌ایم یک روز تعطیل پایان هفته خود را به طور ثابت به داخل هفته منتقل کنند، با این توضیح که حتی نیازی نیست کل روز را تعطیل کنند بلکه بعد از ظهر یک روز هفته. این صنایع می‌توانند در نوبت شب هم تولید کرده و حتی برنامه تولیدشان را افزایش داده و رشد تولید داشته باشند.
به گفته محرابیان، تعیین روز تعطیل هفتگی صنایع در شهرک‌ها با توافق آن‌ها و شرکت‌های توزیع برق اجرایی خواهد شد.
وی درباره برنامه مدیریت صنایع بزرگ نیز اظهار کرد: این واحدها در ساعات اوج بار مصرف برق بخش خانگی، مصارف خود را کاهش می‌دهند.
وزیر نیرو با اشاره به این که مصرف برق صنایع بزرگ در طول روز خطی نیست و در ساعاتی افزایش یافته و در ساعات دیگر کاهش می‌یابد، افزود: به عنوان مثال از شرکت‌های فولادی خواسته‌ایم زمان شارژ کوره خود را که زمان افزایش مصرف برق آن‌ها است، به زمان غیر اوج بار مصرف منتقل کنند.
وی تأکید کرد: برق صنایع بزرگ تأمین می‌شود، اما ساعات مصرف برق آن‌ها با ساعات اوج مصرف تنظیم خواهد شد، به‌گونه‌ای که همه مشترکان اعم از صنعتی و غیرصنعتی حداکثر استفاده را از مصرف برق داشته باشند.
محرابیان این اقدام را روش مرسوم مدیریت برق حتی در کشورهای پیشرفته عنوان کرد که به منظور حفظ پایداری شبکه برق اعمال می‌شود.


کد مطلب: 155286

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/155286/آغاز-اجرای-طرح-پاداش-صرفه-جویی-برق

نفت ما
  https://www.naftema.com