کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کدام سهام روانکارها برای سرمایه گذاری در بورس مناسب تر است؟

مهندس محمد صادقی /کارشناس بازار سرمایه 

30 آذر 1399 ساعت 7:35

سهام شرکت های تولید کننده روانکارها با توجه به رویدادهای اخیر در خصوص این شرکت ها، مورد سوال سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری بوده است.


در این راستا قصد دارم تاثیرگذاری افزایش حدود ۵۰ درصدی قیمت محصولات روانکار درچهار شرکت روانکار با نمادهای شرانل، شنفت، شسپا و شبهرن را بررسی کنم.
در ابتدای امر نیاز به متوسط p/e سالیانه هرکدام از این نمادها را داریم که پس از محاسبه برای این نمادها به اعداد ۱۶.۹ برای نماد شرانل، ۲۴ برای نماد شنفت، ۲۵.۹ برای نماد شسپا و ۱۹.۶ برای نماد شبهرن می رسیم. حال با توجه به درصد فروش داخلی روانکار در چهار شرکت فوق با استفاده از گزارش تفسیری صفحه یک مربوط به ۶ ماهه اول سال ۹۹ به درصدهای، ۷۶ درصد برای شرانل، ۶۸ درصد برای شنفت، ۵۰ درصد برای شسپا و برای شبهرن ۸۲ درصد می رسیم.
 از طرفی با توجه به محاسبه حاشیه سود چهار شرکت با استفاده از صورت سود و زیان ۶ماهه اول سال ۹۹ به ترتیب به اعداد؛ شرانل ۱۵ درصد، شنفت ۲۶ درصد، شسپا ۲۵ درصد و شبهرن ۳۵ می رسیم. 
حال با توجه به محاسبه این اعداد برای بدست آوردن درصد تعدیل مثبت به ۱۲۶ درصد برای سهم شرانل، ۶۵ درصد برای سهم شنفت، ۴۸ درصد برای سهام شسپا و برای شبهرن به ۵۹ درصد خواهد بود. با توجه به p/e متوسط سالیانه سهام و محاسبه تعدیل مثبت eps سهام های فوق به طور مثال برای سهم شرانل تعدیل مثبت برابر با ۳۳۹۰=۱۵۰۰*۲.۲۶ خواهد شد که با توجه به p/e =۱۶.۹ و مشخص بودن e که همان eps تعدیل شده یعنی ۳۳۹۰ می توان p که همان مقدار ارزش سهم به ریال در اثر تاثیر پذیری افزایش قیمت محصول را بدست آورد که عدد ۵۶۶۱۳ ریال خواهد شد. همچنین این عدد برای شنفت ۶۶۹۴۰ ریال، شسپا ۲۸۷۴۹ ریال و برای شبهرن ۸۴۱۴۲ ریال خواهد شد. این تاثیر گذاری البته فقط بر اساس افزایش قیمت محصولات روانکار محاسبه شده و تاثیرات افزایش قیمت بقیه تولیدات همچون گریس، اسلاک، ضد یخ در نظر گرفته نشده که البته درصد کمی از تولیدات این شرکتها را در مقایسه با تولید انواع روانکارها تشکیل میدهد.
این محاسبات با فرض ثابت ماندن قیمت دلار در ۶ ماهه دوم نسبت به ۶ ماهه اول سال بوده است.


کد مطلب: 131280

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/note/131280/کدام-سهام-روانکارها-سرمایه-گذاری-بورس-مناسب-تر

نفت ما
  https://www.naftema.com