کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کدامیک"برد- برد" یا " برد- برد– برد"؟

مهندس دیوان بچاری /مدیر سایت طرح NGL-3200

3 مرداد 1400 ساعت 12:29

سالهاست که جهان متمدن و صاحب اخلاق حرفه ای از تجربه توافقات " برد - برد" ( "Win-Win") عبور کرده و آنرا به تاریخ گره زده و در عوض توافقات و عملکرد بر مبنای تفاهمات " برد – برد - برد" (Win-Win-Win) را رقم زده است. در این راستا داستانی وجود دارد که درک مطلب را آسان تر می کند. هرچند از عبرت آموز بودن آن بهره می گیرم و نه حقیقی یا مجازی بودنش.


روزی بزرگی در بازار بیزینس ینگه دنیا، روزگاری در Real State فعالیت می کرد و خریدار ساختمانی بود. بروکر ایشان قیمت ساختمان را بسیار مناسب و زیرقیمت بازارعنوان می کرد و اما  سرمایه گذاری را سودمند نمی دانست. دلیل این امر را قدمت ساختمان و از آن مهمتر مستاجرینی قدیمی عنوان می نمود که امکان بیرون کردن آنها و یا به روز کردن اجاره بهاء مربوطه را همراه با صرف هزینه و زمان طولانی پیش بینی می کرد( و این براساس قانون مالک و مستاجر در آمریکاست که از مستاجر حمایت می کند). اما خریدار با نقشه ایجاد مزاحمت از راه توزیع و پخش موش در ساختمان ( البته پس از انجام معامله) با هدف ایجاد انزجارمستاجرین از ساختمان و عملا اجبارآنها به کوچ به ساختمانی دیگر و بدون صرف هرگونه هزینه و زمان را راه چاره دید. به اینصورت معامله را با کمک بروکر مزبور با بهترین قیمت انجام داده و در نهایت نفع شایانی را در این معامله نصیب خود و بروکر نمود. معامله ای "برد - برد". هم برای بروکر و هم برای خریدار.
اما آنکه در این معامله متضرراصلی بود، مستاجرینی بودند که هرگز در انجام معامله نقشی نداشته و بروکر و نماینده ای نیزحقوق آنان را در معامله رصد ننمود و تنها، زمانی حقوق انسانی، اجتماعی و شهروندیشان می توانست محفوظ باشد که معامله انجام شده بر پایه "برد برد برد" و نه " برد برد" انجام می شد. معامله ای که وجدان آگاه و مسئولیت پذیرهردو طرف آن و البته قوانین اجتماعی و نیز برنامه ریزی شده، تضمینی برای دیگر اطراف غائب، اما ذینفع قرار می گرفت. آنجا که طرف غائب، موجودی مظلوم، بی صدا، و بخشنده  همچون محیط زیست و موجودات غیر انسانی آن باشند، تظلم خواهی ها هم لاجرم به شکل مسکوت و ظالمانه ای به مرور زمان سپرده شده و تنها تاریخ است که گواه بر چند وچون آن خواهد داد.
اینگونه تصمیمات که حاصل تفاهمات دو یا چند جانبه است، در تمام سطوح اجتماع و علی الخصوص در جامعه ما بارها و بارها پیش آمده و با تاثیرات مخرب و دهشتناک مستقیم  یا غیر مستقیم آن برخیل عظیمی ازدیگرسطوح اجتماع  و یا محیط زیست، دیر یا زود و به شکلهای مختلف دیده شده است.
یکی از مثالهای بارز این گونه رفتارهای غیر حرفه ای در صنعت، انتخاب محل نامناسب برای طرحهای بزرگ ، فقط برای جلب رضایت نمایندگان محل یا سرمایه گذاری برای جلب آراء مردم و یا جلب حمایت بخشی از ثروتمندان و ذینفعان خاص و دلایلی نظیر آن است  که بعضا حتی با نیات اولیه خیر صورت پذیرفته بود. ایجاد به ظاهراشتغال و ارزش افزوده ( البته برای بخشی خاص)، بدون در نظر گرفتن حقوق عامه و یا حقوق و قوانین محیط زیست ازجمله بسیاری از ناهنجاری هایی است که اخیرا گریبان گیراکوسیستم و نیز زندگی بسیاری از شهروندان شده است. در حالیکه  می توانست با حکمیت تفاهم " برد- برد- برد" وضعیت و نتایج را دگرگون و برای آحاد مردمان منطقه و کشور پرفایده نماید.
در تمامی اینگونه تصمیمات و توافقات، اصل مسلم براتخاذ تصمیم مناسب، همانا رعایت اخلاق حرفه ای است. اینکه "تنها کاردرست را بایستی درست انجام داد" امری است که ضامن نتایج پرسود وهمه پسند است. برای حصول به چنین نتایجی بایستی به شایسته سالاری و تعریف صحیح سیستم های تصمیم سازی و تصمیم گیری رجوع نمود.
همه باید به این باور برسند که نفع هیچکس نباید در ضرردیگری گره بخورد و چنانچه قانونگذار کار خود، صنعتگر کار خود، مبلّغ دینی کار خود، سیاستگذار کار خود، مجری کار خود، .... و همگی در راستای سیستمی نظام مند و قانونمدارعمل نموده و به حرفه و وظیفه خود احترام و پایبندی داشته باشند، نتایج حاصل از عملکرد نه تنها سودمند و رضایتبخش، که دائمی و ماندگار خواهد بود.
 


کد مطلب: 137415

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/note/137415/کدامیک-برد-یا

نفت ما
  https://www.naftema.com