کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

احیای سوآپ نفتی ایران در اکو

شیدا آریایی پور/ دانشجوی دکتری حقوق بین الملل و پژوهشگر

11 آذر 1400 ساعت 12:38


 سفر بسیار مهم دکتر رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به ترکمنستان و حضور در اجلاس کشورهای عضو اکو از اهمیت زیادی برخوردار بود و متاسفانه رسانه های داخلی آن گونه که شایسته است به آن نپرداختند.
کشورهای عضو اکو با جمعیتی نزدیک به ۶۰۰ میلیون نفر و دارا بودن ظرفیت های انرژی در حوزه نفت و گاز و همچنین به عنوان مسیر استراتژیک بین شرق و غرب آسیا و نیز کریدور شمال به جنوب از طریق ایران، این توان را دارد که بتواند سهم خود را از مراودات اقتصادی جهان به ویژه در منطقه آسیا از آن خود نماید.
دومین سفر خارجی رئیس‌جمهور درحالی انجام شد که نتایج مهمی در این سفر از جمله سوآپ گازی و احیای قرارداد گازی میان ایران و ترکمنستان به دست آمد که امنیت انرژی کشورمان را در آینده به دنبال خواهد داشت.
موضوع مهم سوآپ گازی و ترانزیت گاز ترکمنستان به آذربایجان از طریق ایران شاید یکی از مهم ترین دستاوردهای این اجلاس باشد که سبب شد باردیگر قدرت دیپلماسی اقتصادی کشورمان در سطح منطقه به نمایش گذاشته شود.
و اما سوآپ چیست؟
معنی کلمه سوآپ این است که دولت یا بخش خصوصی، نفت یا گاز را در مرز کشور همسایه دریافت می‌کند و در مرز دیگر به افراد مورد نظر آنان تحویل می‌دهد. البته باید دقت کرد که سوآپ با ترانزیت و انتقال گاز با خط لوله تفاوت دارد.
باوجودی که در سال های اخیر در سایه تحریم های غرب و آمریکا، دیپلماسی اقتصادی کشورمان به ویژه در حوزه نفت و گاز تضعیف شده بود، اما قرارداد سه جانبه ایران و آذربایجان و ترکمنستان سبب شد باردیگر ایران به عنوان هاب انرژی منطقه قفقاز، توان خود را به نمایش بگذارد و فارغ از برخی اختلافات سیاسی و منطقه ای، در راستای تقویت دیپلماسی اقتصادی گام های اساسی بردارد.
مهم ترین دستاورد قرارداد سوآپ اخیر، انتقال نزدیک به ۲ میلیارد مکعب گاز ترکمنستان به آذربایجان از کانال ایران و احیای روابط کم رنگ سال اخیر بین ایران و ترکمنستان بود که سبب شد پس از نزدیک به ۵ سال قطع رابطه گازی با ترکمنستان، باردیگر روابط دوکشور در این زمینه برقرار شده و به تبع آن در آینده نزدیک زمینه صادرات گاز این کشور به مناطق شمالی ایران آغاز و مشکلات ناشی از قطع و کمبود گاز در این خطه از کشور کاسته شود.
دیپلماسی رفع کدورت ها و استفاده از ظرفیت های کشورهای همسایه در دستورکار دولت سیزدهم قرار دارد و اینک که اختلافات گازی ایران و ترکمنستان پس از سال ها رفع شده و دو کشور به دنبال استفاده از ظرفیت های اقتصادی یگدیگر هستند به نظر می رسد روزهای روشنی از این تغییر رویکرد و استفاده از پتانسیل های دیپلماسی اقتصادی پیش روی کشور باشد.


کد مطلب: 141816

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/note/141816/احیای-سوآپ-نفتی-ایران-اکو

نفت ما
  https://www.naftema.com