کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یک میلیون تهرانی معطل 3000 اتوبوس

سیدحسین میرافضلی

14 آذر 1400 ساعت 15:19


 طبق خبر زیر با 250 اتوبوس و مینی بوس می توان روزانه 85 هزار مسافر درون شهری را در شهر تهران جابجا نمود این بدان مفهوم است که با تامین 3000 اتوبوس مورد نیاز روزانه یک میلیون مسافر در شهر تهران جابجا خواهند شد. چنانچه یک میلیون نفر بجای استفاده از خودرو شخصی که اکنون مجبور به استفاده هستند از طریق سیستم روان اتوبوس های درون شهری جابجا شوند ترافیک شهر تهران به نصف وضعیت موجود کاهش خواهد یافت.
 ناوگان اتوبوسرانی تهران با صد درصد ظرفیت در حال فعالیت است. یکی از دلایل ترافیک جانکاه و مخرب و خسارت بار تهران کمبود اتوبوس های مورد نیاز در شهر تهران است.  طبق خبر زیر  با 250 اتوبوس و مینی بوس می توان روزانه 85 هزار مسافر درون شهری را در شهر تهران جابجا نمود این بدان مفهوم است که با تامین 3000 اتوبوس مورد نیاز روزانه یک میلیون مسافر در شهر تهران جابجا خواهند شد. چنانچه یک میلیون نفر بجای استفاده از خودرو شخصی که اکنون مجبور به استفاده هستند از طریق سیستم روان اتوبوس های درون شهری جابجا شوند ترافیک شهر تهران به نصف وضعیت موجود کاهش خواهد یافت.  با کاهش ترافیک و روان شدن تردد خودروها در تهران میزان مصرف خودروهای گازوئیل سوز و بنزین سوز حداقل 20 درصد کاهش خواهد یافت که ارزش صرفه جویی ناشی از آن بین 400 تا 500میلیون دلار در سال خواهد شد.
حدود 6000 اتوبوس تهران در ایام قبل از کرونا روزانه تا دو میلیون نفر مسافر جابجا می نمودند.(منبع)  یعنی هر اتوبوس حدود 330 نفر 
هر اتوبوس حدود  60 مسافر را جابجا می کند و به ازای هر 100 کیلیومتر سفر حدود 45 لیتر گازوئیل مصرف می کند یعنی به ازای هر مسافر 0.75 لیتر  در حالی که سواری شخصی حدود 8 لیتر بنزین مصرف می کند و یک نفر را به مقصد می رساند به این ترتیب مصرف سوخت اتوبوس برای رساندن یک مسافر به محل کارش در تهران بیش از یک دهم سواری شخصی است بنا بر این با استفاده از اتوبوس آلودگی هوای شهر تهران به یک دهم کاهش می یابد. میزان مصرف بنزین در شهر تهران حدود 10 میلیون لیتر در روز است که ارزش واقعی آن معادل 5 میلیون دلار است چنانچه با خرید 3000 اتوبوس مورد نیاز مصرف بنزین خودروهای سواری در شهر تهران دو میلیون لیتر در روز کاهش یابد به مفهوم صرفه جویی 365 میلیون دلار درسال است.  چنانچه قیمت هر اتوبوس(باعمر کمتر از ده سال)  50 هزار دلار  باشد قیمت 3000 اتوبوس می شود 150 میلیون دلار حتی با لحاظ قیمت 150هزار دلار برای هر اتوبوس مدرن،  قیمت 3000 اتوبوس می شود 450 میلیون دلار که با صرفه جویی  مستقیم و غیر مستقیم حاصل از کاهش مصرف بنزین در مدت کمتر از یکسال بازگشت می شود.
روزانه حدود دو تا سه ساعت وقت هر شاغل تهرانی در ترافیک جانکاه تهران تلف می شود آیا ارزش  این عمر و زمان قابل محاسبه است؟
با این حساب آیا حتی یک ساعت تاخیر در خرید و تامین اتوبوس های مورد نیاز شهر تهران بخشودنی خواهد بود؟
    محمود ترفع در پایان مراسم امضای تفاهم‌نامه ساخت این اتوبوس‌ها که صبح امروز بین شهردار تهران و مدیرعامل ایران خودرو منعقد شد، افزود: شهردار تهران بر استفاده از اتوبوس‌های تولید داخل در ناوگان اتوبوسرانی پایتخت، تاکید ویژه دارند. وی با بیان این که ناوگان اتوبوسرانی تهران در شرایط عادی، حداقل به ۳ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد و ورود ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس، تنها بخش کوچکی از کمبود ناوگان را جبران می‌کند، اظهار کرد: تمامی اتوبوس‌هایی که قرار است به شرکت واحد تحویل شوند، از استانداردهای محیط زیستی یورو ۴ و یورو ۶ برخوردار هستند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در پایان با اعلام اینکه ۱۲۰ دستگاه اتوبوس و ۱۳۰ دستگاه مینی‌بوس قرار است تا انتهای سال وارد ناوگان اتوبوسرانی پایتخت شوند، خاطر‌نشان کرد: با ورود این ۲۵۰ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس جدید، ظرفیت ناوگان روزانه ۸۵ هزار مسافر افزایش می‌یابد.


کد مطلب: 141915

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/note/141915/یک-میلیون-تهرانی-معطل-3000-اتوبوس

نفت ما
  https://www.naftema.com