کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اختصاصی " نفت ما " /پیشتازی هلدینگ خلیج فارس در بازار سرمایه؛

هلدینگ خلیج فارس؛ رتبه اول سودآوری و بالاترین ارزش بازار

14 تير 1399 ساعت 9:55

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در سال مالی منتهی به 1399/03/31 ، سرمایه ثبت شده 91.500.000 (میلیون ریال) ، و سرمایه ثبت نشده: 52.000.000 (میلیون ریال) در کارنامه مالی خود دارد. به عبارتی سرمایه شرکت در مجموع؛ 143.500 میلیون ریال بوده و پیش بینی سود محقق شده هم 222 می باشد.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   سود خالص در دوره مالی 9 ماهه منتهی به 1398/12/29 به میزان 31/838/557 (میلیون ریال) و سود پایه هر سهم 222 ریال و سود خالص در دوره 9 ماهه منتهی به 97/12/29 به میزان31/258/381 میلیون ریال و سود پایه هر سهم 87 ریال بوده است.  در تاریخ 1399/4/14 هم ارزش و قیمت هر سهم در معاملات 24,890 برحسب ریال بود.
 
جعفر ربیعی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در 30 بهمن 98 در مراسم مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در مورد افزایش سرمایه هلدینگ، اظهار کرد: با وجود این‌که پیشنهاد هلدینگ برای افزایش سرمایه ۵۸۵۰ میلیارد تومان بود، ولی بورس با ۵۲۰۰ میلیارد تومان موافقت کرد، یعنی ۶۹ تومان پیشنهادی ما ۵۷ تومان شد. ربیعی ادامه داد: قرار است ۲۲۶۰ میلیارد تومان از ۵۲۰۰ میلیارد تومانی که با آن موافقت شده سهم افزایش سرمایه در شرکت‌های تابعه شود و ۲۱۲۰ میلیارد تومان خرج دارایی‌ها در شرکت‌های تابعه شود، یعنی سرمایه را به دارایی تبدیل می‌کنیم. ۸۲۰ میلیارد تومان به بدهی‌ها اختصاص خواهد یافت. وی با بیان این‌که روزی آرزو بود که ارزش کل بازار سرمایه ایران به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برسد، اظهار کرد: در حال حاضر سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از ۱۰۳ هزار میلیارد تومان هم گذشته است. ارزش بازار این هلدینگ به هفت میلیارد تومان رسیده است که البته قیمت واقعی هلدینگ بیش از این رقم است. مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان این‌که در مجمع عمومی عادی قول دادیم ۶۹ تومان به ارزش سرمایه ببریم و سرمایه شرکت را از ۹۱۵۰ میلیارد تومان به ۱۵ هزار میلیارد تومان برسانیم، ادامه داد: آخرین افزایش سرمایه هلدینگ از ۵۰۰۰ میلیارد تومان به ۹۱۵۰ میلیارد تومان بود که دی‌ماه 97 رخ داد.
در سال ۱۳۹۸، هیچ کدام از شرکت‌های هلدینگ زیان‌ده نبوده است. مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان این‌که بازدهی سهام شرکت خلیج فارس ۱۲۸ درصد بوده است، اظهار کرد: این به این معنی است که هر فردی که سهام شرکت را سال گذشته خریده آن سهام ۲.۲ برابر شده است.
  
شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، همواره سعی کرده تا در راستای ایجاد شفافیت بیشتر و واقعی ‌سازی ارزش دارایی ‌های سهامداران، با بازار سرمایه تعامل مطلوبی داشته باشد و در همین راستا طی سال‌های 1397 و 1398 سه شرکت پتروشیمی پارس، پتروشیمی نوری و پتروشیمی شهید تندگویان را وارد بازار بورس کرده است و پتروشیمی آریاساسول، پتروشیمی ارومیه در بورس عرضه خواهد شد. سهام عرضه شده توسط هلدینگ، علاوه بر کسب بازدهی بسیار مناسب از زمان عرضه به دلیل ویژگی ‌های بنیادین قدرتمند از جمله تولید محصولات استراتژیک و با ارزش افزوده بالا، توان فروش صادراتی، ساختار مالی مناسب و سودآوری مطلوب، سود نقدی مناسبی تقدیم سهامداران کرده و تا اندازه بسیار زیادی آن‌ها را در مقابل ریسک‌های سیستماتیک مصون داشته است.
 
شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و شرکت‌های تابعه آن در بازار سرمایه طی سال‌های حضور در بازار سرمایه، سهم چشمگیری از کل بازار و همچنین شرکت‌های طبقه‌بندی شده در گروه شیمیایی را کسب کرده و در پایان سال 1398 موفق شد، 9 درصد از سهم بورس و فرابورس و همچنین 43 درصد از سهم شرکت‌های شیمیایی در بازارهای یاد شده را به خود اختصاص دهد که به یقین این سهم با برنامه‌های شرکت جهت عرضه کلیه زیرمجموعه‌ های خود در بازار سرمایه به‌طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.
در پایان سال 1398 ارزش سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج ‌فارس و شرکت‌های تابعه در بورس و فرابورس بالغ بر 230 هزار میلیارد تومان بوده که البته این عدد در سال 1399 به عدد 450 هزار میلیارد تومان رسیده است. هلدینگ خلیج‌فارس در تاریخ 1398/11/27 برای نخستین بار، ارزش بازار 100 هزار میلیارد تومان را پشت سر گذاشت و اولین شرکت 16 رقمی بازار سرمایه شد. این شرکت در سال 1398 موفق به کسب بازدهی 213 درصدی شده که فراتر از بازدهی شاخص کل (186 درصد) و شاخص شیمیایی (172 درصد) بوده است. همچنین در سال 1398 این شرکت سرمایه خود را از مبلغ 9150 میلیارد تومان به 14350 میلیارد تومان رساند و در تلاش است تا بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و با بهره‌برداری از پروژه‌های سودآور خود و زیرمجموعه‌ها مانند پالایشگاه گاز بیدبلند، پالایشگاه گاز NGL 3200، پتروشیمی هنگام، پتروشیمی آپادانا، طرح‌های توسعه پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی نوری، پتروشیمی تندگویان و همچنین طرح‌های در دست اجرا در شرکت پترول، علاوه بر افزایش سودآوری شرکت و ثروت سهامداران، به بزرگ‌ترین شرکت بورس از لحاظ سرمایه اسمی نیز بدل شود.
 
شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در نظر دارد، در سال 1399 شرکت‌های پتروشیمی بوعلی، اروند و بندر امام را روانه بازار سرمایه نماید. علاوه بر این سعی دارد تا با تاکید بیشتری بر تامین مالی از طریق بازار سرمایه نگریسته و با استفاده از ابزارهای نوین مالی و مهندسی مالی، هزینه‌های تامین مالی از این طریق را کاهش دهد.
 
صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی اختصاصی خلیج‌فارس در تاریخ 16/7/1398 با هدف حمایت از سهام هلدینگ و شرکت‌های تابعه در بازار سرمایه با خالص دارایی 95 میلیارد تومان آغاز به کار نموده و در پایان اسفندماه 1398 خالص ارزش دارایی آن بالغ بر 550 میلیارد شده است.
 
 
هلدینگ خلیج فارس؛ رتبه اول سودآوری و بالاترین ارزش بازار
شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد  "فارس" دومین شرکت برتر در خاورمیانه و سی‌وپنجمین شرکت برتر در دنیا است و تولیدات و محصولات شرکت فارس شامل خوراک سوخت، مواد پایه و شیمیایی و پلیمرها آروماتیک‌ها می باشد که در 15شرکت تولید شده است و بزر‌گترین مجموعه پتروشیمی در ایران می باشد.
 
موسسه ICIS هر ساله طبق عملکرد مالی شرکت ها، شرکت‌های پتروشیمیایی و شیمیایی دنیا را رتبه‌بندی می‌نماید . شاخص های تاثیرگذار بر این رده بندی مقدار سود عملیاتی، دارایی ها، فروش، سود خالص، هزینه های سرمایه ای و نیروی انسانی، هزینه‌های تحقیق و توسعه است. از بین شرکت ‌های ایرانی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، بزرگترین شرکت ایرانی در رده بندی جدید این موسسه و در رتبه ۳۵ جهان واقع شده است.
 
*البته در دو سال اخیر این شرکت با حفظ رتبه خود در جایگاه دوم خاورمیانه و با نوزده پله صعود به این جایگاه رسیده است.
 
شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد فارس با داشـتن ۶۹ درصد محصول پی‌وی‌سـی و بیش از ۸۸ درصد ظرفیت تولید مواد آروماتیکی ، تولیدکننده انحصــاری پلیمرهــای مهندســی (PC)، اپوکســی‌رزین‌هــا، پــی‌وی‌سـی امولیســیون (EPVC)،پلــی اتیلــن ترفتــالات (PET) در کشــور می باشد.
شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد فارس تنهـا عرضـه‌کننـده محصولاتـی مانند گاز مایـع، بـرش سـبک و بـرش سـنگین در صنعـت پتروشـیمی کشـور به شمار می رود.
شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد فارس فعال در زمینه سرمایه‌گذاری و مدیریت بر کارخانجات شیمیایی، مجتمع‌های پتروشیمی، تولید محصولات پتروشیمی و مواد شیمیایی می باشد
شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد فارس در سال ۸۹ توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و با سرمایه‌گذاری حدود ۸۰۰ میلیارد تومان تاسیس شد. این شرکت در سال مالی ۹۴ با درآمدی بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان به‌عنوان دومین شرکت ایران بر پایه میزان درآمد معرفی شد. شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد فارس در حال حاضر با بیش از 30 شرکت تولیدی و خدماتی، یکی از بزرگترین هلدینگ‌های پتروشیمی در خاورمیانه به شمار می رود.

ترکیب سهامداران در شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد "فارس"
بخشی از سهام آن، در بازار بورس اوراق بهادار تهران معامله می‌شود شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با در اختیار داشتن ۱۸.۹۶ درصد‌ ، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت ۱۱.۹درصد ، گروه پتروشيمي تابان فردا ۱۴.۷۱ درصد و شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین ۷.۶۲ درصد از سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، به‌عنوان بزرگترین سهام‌داران آن شناخته می‌شوند، همچنین ۴۰درصد از مالکیت این گروه متعلق به سهام عدالت (شرکت هاي سرمايه گذاري استاني) می‌باشد.
 
از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس می‌توان به: پتروشیمی اروند، پتروشیمی بندرامام،پتروشیمی فجر، پتروشیمی تندگویان،  پتروشیمی بوعلی، پتروشیمی مبین، عملیات غیر صنعتی پازارگاد، پتروشیمی کارون، پتروشیمی پارس، پتروشیمی نوری و پالایشگاه گاز بیدبلند ۲ اشاره کرد.
صنایع پتروشیمی خلیج فارس تحت عنوان بزرگترین شرکت پتروشیمی در کشور با دارا بودن 15 مجتمع‌ تولیدی فعال است و رتبه اول از نظر سودآوری و بالاترین ارزش بازار در میان شرکت‌های ایرانی را کسب کرده است.
شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با نماد فارس در حوزه تولیدات پتروشیمی با ۱۰ پروژه و طرح برتر به‌عنوان پیشتاز در صنعت پتروشیمی کشور فعالیت میکند و رتبه دومین شرکت برتر خاورمیانه و سی‌و‌هشتمین شرکت برتر دنیا از نظر عملکرد مالی را به دست آورده است.
صنایع پتروشیمی خلیج فارس در حوزه‌های فنی، سرمایه‌گذاری و بازرگانی با بیش از 30 شرکت خدماتی  و سرمایه گذاری تحت عنوان پیشتاز صنعت پتروشیمی کشور به فعالیت خود ادامه می دهد و علاوه بر آن رتبه دومین شرکت برتر خاورمیانه و سی‌و‌هشتمین شرکت برتر دنیا از نظر عملکرد مالی را به دست آورده است.
 
نکته ای که در این میان مهم است نقش برجسته بازارگردانی سهام شرکت های مجموعه خلیج فارس است.
شفاف بودن مسائل مالی و عملکردی پس از عرضه سهام یکی از مولفه های مهم برای سهامداران و مجموعه های نظارتی است و هر چقدر این شفافیت بیشتر شود، انتظارات سهام داران نیز بهتر برآورده خواهد شد امری که در هلیدنگ خلیج فارس تحقق یافته است.
سهم زیاد بازار سرمایه و صنعت پتروشیمی در تولید ناخالص ملی از مهمترین مولفه هایی هستند که سرمایه گذاران می توانند به آنها توجه کنند. در واقع اگر مردم بدانند که سرمایه گذاری در بورس به تناسب بانک ها چقدر سودآور تر است، حتما به این سمت حرکت خواهند کرد.
در این بین باید یادآور شد برای افزایش سرمایه گذاری جامعه در بازار سرمایه ابتدا نیاز به عرضه بیشتر سهام شرکت ها است و در ادامه ایجاد شفافیت که باید در دستور کار شرکت های بورسی قرار بگیرد.
در زمانی که قیمت ارز رو به بالا بود زمینه سرمایه گذاری در بخش های صادراتی بیشتر بود اما اکنون وضع تفاوت دارد و محصولاتی که برای فروش داخلی هستند و سود قطعی فروش بهتری دارند دارای اقبال بهتری برای سرمایه گذاری هستند.


کد مطلب: 125000

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/125000/هلدینگ-خلیج-فارس-رتبه-اول-سودآوری-بالاترین-ارزش-بازار

نفت ما
  https://www.naftema.com