کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شاهکار مدیریت بحران در مهار آتش سوزی اخیر پتروشیمی بندر امام

مهدی قدیری

11 آبان 1399 ساعت 8:01

سرعت عمل در مهار موفقیت آمیز آتش سوزی واحد۲۰۰ آروماتیک پتروشیمی بندر امام بدون هیچگونه تلفات جانی و عدم تسری به واحدهای دیگر عملیاتی، در نوع خود شاهکار بوده است.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   واحد ۲۰۰آروماتیک پتروشیمی بندرامام پس از پارگی در خط لوله حاوی هیدروژن ، در عصر جمعه ۲ آبان دچار آتش‌سوزی شد، با اقدام بموقع نیروهای بهره برداری واحد و با حضور به ‌موقع نیروهای آتش ‌نشانی در کمتر از دو ساعت به ‌طور کامل اطفا شد، به گونه ای که در مدت ۱۵ دقیقه از سرایت آتش به دیگر واحدها جلوگیری شد.
این حادثه که خوشبختانه با اقدام به موقع تعدادی از کارکنان شرکت که با پوشیدن لباس ضد حریق در دل آتش، توانستند شیرهای ارتباطی را ببندند هیچ گونه تلفات جانی دربرنداشت به طوریکه حتی سایر واحدهای این مجتمع نیز با تلاش رزمندگان گمنام و سرداران اقتصاد در پتروشیمی بندرامام همچنان به تولید خود بدون لحظه ای وقفه ادامه دادند و این حادثه تاثیری روی فعالیت سایر واحدها نداشت.

سرعت عمل در مهار موفقیت آمیز آتش سوزی واحد۲۰۰ آروماتیک پتروشیمی بندر امام بدون هیچگونه تلفات جانی و عدم تسری به واحدهای دیگر عملیاتی، در نوع خود شاهکار بوده و نشانه توجه جدی به مقوله HSE و آمادگی پرسنل فداکار ،متعهد و متخصص و وجدان کاری و ثمره مانورهای انجام شده آتش نشانی پتروشیمی بندر امام است که همواره در بالاترین سطح خود قرار داشته و دارد.
بر اساس تئوری مکعب بحران در حادثه آتش سوزی اخیر پتروشیمی بندر امام، عنصر غافلگیری وجود داشت و زمان واکنش کم و تهدید زیاد بود اما به صورت کارآمد و شاهکار مدیریتی اطفا شد. نگاهی به عملکرد پتروشیمی بندر امام نشان می دهد که تصمیمات مدیران این شرکت به نحو مطلوبی اتخاذ شده و توانستند مهارتهای تصمیم گیری خود در مدیریت بحران را به صورت سیستماتیک به کار بندند.
در واقع بحث مدیریت بحران و لزوم پاسخگویی سریع به حوادثی از این دست، با توجه به شرایط تحریم و کرونا، شایسته تقدیر و تشکر است بدین معنا که نام این شرکت و شرکت های زیر مجموعه آن جزو اولین های تحریم های ظالمانه آمریکا بودند و علی رغم این تحریم ها بجز واحد NF که با ۶۰ درصد ظرفیت آنهم بدلیل کاهش NGL  ناشی از عدم صادرات نفت در سرویس است سایر واحدهای این شرکت معظم اکثرا بیش از ظرفیت اسمی خود در مدار تولید هستند که در سال جهش تولید در نوع خود بی نظیر است.
شایان ذکر است در پتروشیمی بندر امام ۳۵ نوع از انواع مختلف محصولات پتروشیمیایی نظیر "اتیلن، پروپیلن، بوتادین، بنزن، تولوئن و زایلین ها و پلی اتیلن سبک، پلی اتیلن سنگین، لاستیک مصنوعی، پلی وینیل کلراید، پارازایلین و MTBE و انواع مواد نفتی LPG و غیره تولید می شود.


کد مطلب: 129441

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/129441/شاهکار-مدیریت-بحران-مهار-آتش-سوزی-اخیر-پتروشیمی-بندر-امام

نفت ما
  https://www.naftema.com