کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

انتظار۶ ساله مردم ماکو برای احداث پتروشیمی

26 آبان 1399 ساعت 9:59

از ۶ سال گذشته که احداث مجتمع پتروشیمی ماکو به تصویب رسید و پیش‌بینی اشتغال پنج هزار نفری برای بیکاران منطقه شد، مردم همچنان منتظر افتتاح و بهره‌برداری از آن هستند اما این پروژه تنها ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   احداث پتروشیمی ماکو در سال 93 به تصویب رسید، در آن زمان این پروژه به مساحت 165 هکتار و در بازه زمانی سه ساله تعریف شده بود
هر چند که در آذر سال 96 یعنی سه سال پس از آن نیز مدیرعامل اسبق منطقه آزاد ماکو در اظهارات خود پیش‌بینی کرد که این پروژه در مدت سه سال احداث و به بهره‌برداری برسد.
سپس اعلام شد که این پروژه به دو میلیارد دلار بودجه نیاز دارد و در مدت پنج سال احداث شده و از سرمایه‌گذاری خارجی برای تامین بودجه آن استفاده می‌شود چون شرکت‌های ترکیه‌ای به سرمایه‌گذاری در مجتمع پتروشیمی ماکو اظهار علاقه کرده بودند.
مسئولان ذی‌ربط پیش‌بینی کردند که با اجرای این طرح که 15 صنایع زیردستی دارد، برای یک هزار نفر به صورت مستقیم و چهار هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی می‌شود.

مجتمع پتروشیمی ماکو 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد
بهمن ماه سال گذشته معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری منطقه آزاد ماکو گفت: تاکنون محوطه‌سازی و حصارکشی مجتمع پتروشیمی ماکو انجام شده و دارای 15 درصد پیشرفت فیزیکی است.
ابراهیم جلیلی بیان کرد: این مجتمع به صورت «فاینانس» و استفاده از تسهیلات اعتباری خارجی، به خرید فناوری و ادامه احداث آن متمرکز شده است.
 

هر چند که با وجود اینکه پروژه پتروشیمی ماکو از سرمایه‌گذاری‌های مهم در شمال استان آذربایجان‌ غربی و منطقه آزاد به شمار می‌رود، هم‌ اینک در ابتدای راه متوقف شده است.

عدم تامین منابع مالی احداث مجتمع پتروشیمی ماکو را با مشکل مواجه کرده است
نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی گفت: این مجتمع همه مجوزات مربوطه را اخذ کرده و هم اکنون مهمترین مشکل در راه احداث پتروشیمی ماکو، تامین منابع مالی آن است هر چند که در گذشته قرار بود از وام‌های خارجی در این پروژه استفاده شود.
محمد علی‌پور بیان کرد: با توجه به اینکه این پروژه توسط بخش خصوصی انجام شده و با مشکل تامین سرمایه مواجه است، بنابراین برای حل این مشکل باید آن را به سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری واگذار کرد و یا سرمایه‌گذار اصلی برای خود شریکی پیدا کرده و پروژه را به جریان اندازد.
وی افزود: مجتمع پتروشیمی ماکو قدرت اشتغال بسیاری در حد چهار هزار نفر دارد و از سوی دیگر با توجه به اینکه در جنوب استان و در شهرستان‌های مهاباد و میاندوآب و در مرکز استان یعنی ارومیه مجتمع پتروشیمی وجود دارد اما جای پتروشیمی در شمال استان خالی است و ماکو مستعدترین مکان برای اجرای این پروژه به شمار می‌رود.

شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری سطح کشور در منطقه جذب می‌شوند
نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی گفت: هم اکنون به دنبال جذب شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری سطح کشور در منطقه هستیم و خوشبختانه «شستا» یعنی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی یک پروژه بزرگ دامداری در منطقه به راه انداخته است.
وی بیان کرد: بنابراین علاوه بر اینکه احداث مجتمع پتروشیمی ماکو و جذب سرمایه‌گذار پیگیری می‌شود، در کنار آن به دنبال سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه هستیم.

اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی و فایناس در مجتمع پتروشیمی ماکو انجام نشد
مدیرکل اقتصاد و دارایی آذربایجان‌ غربی نیز در زمینه جذب سرمایه‌گذار برای احداث مجتمع پتروشیمی ماکو اظهار داشت: برای احداث این مجتمع به دنبال فایناس یا وام خارجی بودیم که این مشکل حل نشده و حتی مقرر بود که از صندوق توسعه ملی تسهیلاتی در این راستا اخذ شود که آن نیز برطرف نشد.
داود غفارپور گفت: باید سرمایه‌گذار به دنبال شریک سرمایه‌گذاری باشد و با توجه به اینکه این مهم انجام نشده است، به همین خاطر پروژه پتروشیمی به همین شکل باقی مانده است.

منبع: تسنیم 


کد مطلب: 129972

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/129972/انتظار۶-ساله-مردم-ماکو-احداث-پتروشیمی

نفت ما
  https://www.naftema.com