کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رد‌پای طلای سیاه در سرزمین "طلای سفید"

23 فروردين 1400 ساعت 7:46

مستقر شدن دستگاه حفاری "فتح ۳۳" در ترکمن صحرا امید پیدا شدن نفت در منطقه کمتر توسعه یافته شمال گلستان را در دل مردم زنده کرده است.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    گلستان استانی است که به نگارستان ایران زمین و سرزمین طلای سفید شهره است، استانی که نقش صنعت در آن کمرنگ‌تر از دیگر استان‌های توسعه یافته و اقتصاد آن بر پایه زمین‌های حاصلخیز کشاورزی است.
این روز‌ها به هر نقطه از گلستان سفر کنید رنگ زرد گل‌های کلزا و سرسبزی گندم‌ها چشم هایتان را و رایحه خوش شکوفه‌های بهاری شامه تان نوازش می‌دهد، اما از شمال گلستان و قلب ترکمن صحرا بوی نفت به مشام می‌رسد، آری رایحه طلای سیاه در سرزمین شهره به طلای سفید.


به دنیال میدان مشترک نفت و گازی با همسایه

شهریور ماه سال گذشته بود که برای دومین بار در یک دهه گذشته موضوع اکتشاف نفت و گاز در شهرستان گمیشان مطرح شد. چراکه همجواری منطقه ترکمن صحرا در استان گلستان با میدان عظیم نفت و گاز ترکمنستان درمنطقه بَلخان‌آباد که از آن به " نبیت کوه" یا کوه نفت یاد می‌شود و فاصله‌ای حدود ۱۳۰ کیلومتری با گمیشان دارد احتمال وجود مخازن یا میدان مشترک نفتی را در این منطقه پررنگ کرده است.
در نهایت ۱۴ فروردین ماه امسال پس از مستقر شدن کامل دستگاه حفاری "فتح ۳۳" در منطقه و با حضور یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران، اکتشاف نفت و گاز و حفر چاه " هیرکان یک" در منطقه سقرتپه گمیشان مجاور مرز شمال غربی این استان با ترکمنستان آغاز شد.
به گفته سیدصالح هندی عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت ایران چاه هیرکان به عمق ۳ هزار متر و در مدت ۹ ماه و با مجموع اعتبار ۱۵ میلیون یورو و ۴۵ میلیارد تومان حفاری خواهد شد.
البته حفر نخستین چاه نفت در گلستان به سال ۱۳۳۰ بر می‌گردد و طی ۷۰ سال گذشته ۱۲ چاه نفت در این منطقه حفر شده که از این تعداد ۱۰ چاه خشک بوده و به گفته مسئولان در دو چاه دیگر ادامه حفاری مقرون به صرفه نبوده است.
هادی حق شناس استاندار گلستان در این رابطه گفت: چاه فعلی که در حال حفر است چاه ۱۳ ام بوده و طی چند روز گذشته بیش از ۱۵۶ متر حفر شده است.
حق شناس گفت: قطعا دانش و تجهیزاتی که امروز در اختیار ماست از دانش و تجهیزات دوره‌های قبل خیلی بیشتر است و امیدواریم به نتیجه برسیم و چنانچه در این چاه به نتیجه نرسیم دوچاه دیگر آماده حفاری است و تمام تمرکز ما بر این است که در این منطقه به نفت برسیم.


کشف ۳۷ تاقدیس نفت و گاز در گلستان

علی اصولی، مدیر اکتشاف شرکت نفت خزر در سال ۹۴ در سفر خود به گلستان از پیدا شدن ۳۷ تاقدیس نفت و گاز در استان خبر داده و گفته بود: از۱۲ حلقه چاه حفر شده در گلستان هشت چاه با هدف شناسایی تاقدیس‌های گازی بوده و از میان سه حلقه چاه‌ها گاز مشاهده شده است.
با ورود تجهیزات اکتشاف نفت به ترکمن صحرا و آغاز فعالیت آن‌ها امید توسعه در قلب گلستانی‌ها روشن شده است، آن هم در منطقه کمتر توسعه یافته گمیشان که جزو ۳۱ شهرستان محروم کشور است.
حالا چشم یک استان به سازه بلند قامتی دوخته شده که قرار است طی ۹ ماه آینده ما را به طلای سیاه برساند، شنیده‌ها حاکی از این است از زمان شروع فعالیت فتح ۳۳ در گمیشان روزانه تعدادی کارگر برای پیدا کردن کار به این منطقه می‌روند و همین امر نشان از چراغ امیدی است که در دل مردم منطقه روشن شده است.
دستمرد فرماندار گمیشان در این رابطه گفت: در حال حاضر کارگر‌های مورد نیاز از روستای مجاور محل اکتشاف نفت تامین می‌شود و برخی از مردم منطقه تصور می‌کنند کار استخراج نفت آغاز شده و به همین دلیل برای کار مراجعه می‌کنند.
او افزود:  احتمال پیدا شدن نفت در دنیا از هر سه چاه یک چاه است، اما در کشور ما از هر ۳ چاه ۲ چاه به نفت می‌رسد یعنی احتمال ۶۶ درصد، همین موضوع ما را هم به کشف نفت در این منطقه امیدوار کرده است.
استخراج نفت فرصتی است که اگر محقق شود استان گلستان را جدا از بخش کشاورزی به یکی از فرصت‌های بزرگ سرمایه گذاری در منطقه تبدیل می‌کند و چرخ خسته اقتصاد این استان را شتاب بیشتری می‌دهد.
 
 
منبع: باشگاه خبرنگاران 


کد مطلب: 134334

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/134334/رد-پای-طلای-سیاه-سرزمین-سفید

نفت ما
  https://www.naftema.com