کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مشتریان نفت ایران در انتظار نتیجه مذاکرات وین

9 ارديبهشت 1400 ساعت 9:03

اگرچه صادرات نفت ایران در ۶ ماه گذشته افزایش داشته با این حال اکثر مشتریان نفتی ایران منتظرند تا نتایج مذاکرات در وین و رفع تحریم‌ها مشخص شود تا واردات نفت ایران را از سر بگیرند.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    مذاکرات وین برای بازگشت آمریکا به برجام و احیای آن در حال برگزاری است و در کنار آن نیز ایران در تلاش است تا به موازات پیشرفت مذاکرات، بازیابی بازارهای نفتی خود را نیز مورد توجه قرار دهد.
این موضوع آنجا بیشتر خود نمایی کرد که در یکی از دورهای این مذاکرات «امیرحسین زمانی‌نیا»، معاون وزیر نفت نیز با «محمد بارکیندو» در وین دیدار کرد.
رفتار سایر تولیدکنندگان نفت نیز خبر از بازگشت نفت ایران در آینده‌ای نزدیک به بازارهای جهانی می‌دهد. البته در این میان برخی از خریداران سنتی نفت ایران منتظر نتیجه مذاکرات نمانده‌اند و آنگونه که رویترز پیش از این اعلام کرده بود، چین به عنوان اصلی‌ترین مشتری ایران، واردات نفت خود از کشورمان را افزایش داده است.
طبق گزارش رویترز صادرات نفت خام ایران به چین چهار درصد افزایش داشته و در چند ماه اخیر این میزان از صادرات بی‌سابقه بوده است. همچنین ایران برای از سرگیری تجارت نفتی خود با کشورهای آسیایی تماس می‌گیرد.
در این شرایط، هند نیز که به نتیجه بخش بودن مذاکرات در وین امیدوار است، ایران را در لیست کشورهایی آورده که در سال جاری میلادی به عنوان صادرکننده نفت به این کشور خواهد بود.
سایر خریداران نفتی ایران نیز در انتظارند تا سیگنال‌های مثبت را از وین دریافت کنند و با رفع تحریم‌ها به جمع مشتریان نفت ایران باز گردند.
اما با وجود آنکه تحریم‌ها همچنان وجود دارد، در ۶ ماه گذشته صادرات نفت ایران افزایش داشته است. این افزایش تا آنجا است که برخی رسانه‌ها از صادرات بالای یک میلیون بشکه در روز سخن می‌گویند.
البته یک میلیون بشکه با صادرات ایران بعد از رفع تحریم‌ها همچنان فاصله زیادی دارد و با رفع تحریم‌ها مقامات نفتی ایران اعلام کرده‌اند که به سرعت می‌توانند به تولید و صادرات پیش از تحریم‌ها باز گردند.
آمارهای وزارت نفت نشان می‌دهد که ایران بعد از اجرایی شدند برجام روزانه تا ۴.۸ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی تولید می‌کرده که حدود ۳ میلیون بشکه آن صادر می‌شده است.
این در شرایطی است که پیش از برجام صادرات نفت ایران به زیر یک میلیون بشکه در روز رسید اما ایران توانست به سرعت و ظرف ۴ ماه، صادرات و بازارهای صادراتی نفت خود را بازیابی کند.
اینبار نیز ایران در تلاش است تا همزمان با رفع موانع بر سر احیای برجام، توان تولید صادرات خود را تقویت کند و آنگونه که مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب پیش از این اعلام کرده بود، این شرکت که ۸۰ درصد نفت ایران را تولید می‌کند، در کمتر از ۲۴ ساعت می تواند به تولید حداکثری پیش از تحریم‌ها برسد.
علاوه بر بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی می‌توان امیدوار بود که امنیت انرژی در جهان افزایش پیدا کند و با اتفاقاتی مانند بسته شدن کانال سوئز قیمت نفت با نوسانات شدید مواجه نشود.
  ایران ثابت کرده که به سرعت می‌تواند با دیپلماسی نفتی خود، سهمش را از بازارهای جهانی پس بگیرد. در این میان برداشته‌شدن تحریم‌ها و رفع موانع اهمیت ویژه دارد.

منبع: ایرنا 


کد مطلب: 134943

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/134943/مشتریان-نفت-ایران-انتظار-نتیجه-مذاکرات-وین

نفت ما
  https://www.naftema.com