کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خطاب به رئیس جمهوری منتخب؛

انتخاب وزیر نفت جوان را پیشران‌ توسعه بدانید

میثم قدیری

7 تير 1400 ساعت 9:05

مولد و محرک پیشران‌های توسعه، نگاه‌های مدیریتی جوان است تا با استفاده از دانش روز و نیز بهره‌گیری از تجربه انباشته شده طی سال‌های گذشته بتواند امر درآمدزایی، مصرف بهینه سرمایه و دستیابی به توسعه را ممکن سازد.


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    در روزهایی که گمانه‌زنی‌هادرباره ترکیب کابینه دولت بعدی مطرح است؛ جمله‌ای با این مضمون در رسانه‌ها و فضای مجازی دست به دست می‌شود؛ برای کابینه خود از افراد توانمند استفاده خواهم کرد. جمله‌ای که از صحبت‌های منتخب مردم در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نقل می‌شود.
سید ابراهیم رئیسی پیش از این و هنگام ثبت‌نام برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود که کاندیدای هیچ جریان وگروه سیاسی نیست و به صورت مستقل در کارزار انتخاباتی شرکت می‌کند. او بعد از پیروزی در انتخابات هم برای چینش کابینه خود، مستقل بودن و استفاده از تمام ظرفیت موجود در کشور را مورد تأکید دوباره قرار داده است به این معنا که کابینه دولت آینده شامل افرادی توانمند بدون احتساب سبقه فکری جریان سیاسی خاص و بدون در نظر گرفتن سفارشات گروهی خواهد بود.
اما رهیافت ما از تأکید رئیسی بر توانمندی شامل چه مشخصات و ویژگی‌هایی است؛ نظر ما بر استفاده از نیروهای جوان، خلاق و آشنا به علم روز است که از توصیه‌ها و سفارش مقام معظم رهبری گرفته شده است. رهبر انقلاب جوان‌گرایی همراه با تعقل و بهره‌گیری از تجربه انباشته را مورد تأکید قرار داده و در عمل هم با انتساب جوانان به مسئولیت‌های مهمی که در آن فکر بدیع و نوآوری، لازمه موفقیت و بهره‌وری محسوب می‌شود، این شیوه را به شکل عملی نشان داده‌اند.
خاطرمان هست هنگامی که دولت حسن روحانی در حال شکل گرفتن بود، استفاده از ژنرال‌های با تجربه مورد تأکید رئیس جمهور بود، نمونه بارز آن معرفی بیژن زنگنه به مجلس شورای اسلامی برای گرفتن رأی اعتماد از نمایندگان ملت برای تصدی‌گری وزارت نفت بود. این تفکر در دولت اول روحانی ـ که از مشکلات جامع کنونی خبری نبود ـ کارکرد مثبت خود را نشان داد اما با توجه به تغییرات در نوع فعل و انفعالات جهانی و مناسبات بین‌المللی در سال‌های اخیر و رشد محدودیت‌های حضور ایران در بازار جهانی، وزیر نفت دولت دوازدهم نتوانست انتظارات را برآورده سازد و بدیهی‌ترین مأموریت خود یعنی فروش نفت را به سرانجام نرساند و از این محل، ضربات متعددی به اقتصاد و به تبع آن جامعه ایران وارد شد.
نقیصه موجود در فعالیت‌های مرتبط با نفت تنها به صادرات و فروش آن منتهی نمی‌شود و این روزها حال نفت و پتروشیمی در داخل کشور نیز بیمار است و اگر نبودند جوانان پرتلاش، خلاق، پیگیر و همراه با ایده‌های نوآورانه و بدیع، پیشرفت‌های کم و بیش در صنعت پتروشیمی نیز حاصل نمی‌شد. نمونه آن سپردن مدیریت مجتمع‌های پتروشیمی بزرگ و هلدینگ‌های نفتی و گازی به جوانانی است که تلاش شبانه‌روزی خود را در ایده‌های نوآورانه همراه با علم روز آمیختند و حتی مواردی بودند که با اعتماد به مدیران جوان توانستند اقدامات مهمی را به سرانجام برسانند.
امروز علاوه بر چالش‌های نفت، وجه دیگر انرژی یعنی برق هم با مشکلات و معضلاتی مواجه هست که تبعات همه‌گیر آن به بخش‌های مختلف جامعه سرایت کرده است. نفت و نیرو، خواسته یا ناخواسته پیشران‌های توسعه در جوامع مختلف محسوب می‌شوند و مولد و محرک این پیشران‌ها نگاه‌های مدیریتی جوان است تا با استفاده از دانش روز و نیز بهره‌گیری از تجربه انباشته شده طی سال‌های گذشته بتواند امر درآمدزایی، مصرف بهینه سرمایه و دستیابی به توسعه را ممکن سازد.
حال که آیت‌الله رئیسی ردای ریاست جمهوری به تن کرده، توصیه نخست ما داشتن نیم‌نگاه به مدیران جوان و کاربلد و امتحان پس داده است تا بتوان کشور را از پیچ حساس کنونی عبور داد و در خلال موفقیت در بحث مدیریت انرژی، دیگر وعده‌های ارائه شده در کارزار انتخاباتی از سوی دولت سیزدهم محقق شود.
خلاصه کلام اینکه صنعت نفت کشور امروز نیازمند وزیری جوان، جسور و جهادی است که بجای پوشیدن لباس ژنرالی، لباس میدان بر تن کند و با این رویکرد بتواند صنعت نفت به گل نشسته کشور را به مسیر اصلی خود باز گرداند.


کد مطلب: 136607

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/136607/انتخاب-وزیر-نفت-جوان-پیشران-توسعه-بدانید

نفت ما
  https://www.naftema.com