کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

مسیر خودکفایی با تعالی علم؛ یک اختراع به نام پتروشیمی شیراز ثبت شد

26 تير 1400 ساعت 7:28

اختراع "دستگاه تست و عیب‌یابی سنسور لرزش مغناطیسی – مبدل سیگنال – کابل ارتباط فرکانسی انواع سیستم‌های لرزش و جابجایی قسمت دوار کمپرسورها" به نام پتروشیمی شیراز ثبت شد.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،     پتروشیمی شیراز مسیر پیشرفت را در خودکفایی علمی انتخاب کرده است و در این مسیر مأموریت اختراع دستگاهی پیشرفته برای عیب‌یابی کمپرسورها را به مركز پژوهش و فناوري خود داده است. این ماموریت در نهایت به اختراع "دستگاه تست و عیب‌یابی سنسور لرزش مغناطیسی – مبدل سیگنال – کابل ارتباط فرکانسی انواع سیستم‌های لرزش و جابجایی قسمت دوار کمپرسورها" منجر شد. دستگاهی که توسط جواد شورانگيز حقيقي، محسن محسني و نادر توصيفي طراحی و ساخته شده است.
این دستگاه تخصصی که مورد نیاز پتروشیمی‌ها خواهد بود، می‌تواند سرمنشأ و آغازگر یک تحول جدید در صنعت پتروشیمی محسوب شود.

همیشه اولین
پتروشیمی شیراز جزو نخستین اقدامات ایران برای حضور در صنعت پتروشیمی است. پس از اتخاذ سیاست عبور از خام‌فروشی نفت و بهینه‌سازی محصولات مشتق از نفت که اندیشه محصول ملی شدن صنعت نفت محسوب می‌شود، اواخر دهه 1330 و اوایل دهه 1340 شمسی، ایران شاهد ساحت و راه‌اندازی شرکت‌های پتروشیمی بود که در یکی از اولین موردهای آن، پتروشیمی شیراز در سال 1342 در حاشیه مرودشت تأسیس شد.
پتروشیمی شیراز در زمینی به مساحت 297 هکتار سه فاز را برای تکمیل شدن از سر گذرانده است؛ فاز اول شامل واحدهای گاز، نیروگاه و سرویس‌های جانبی است و نیز واحد سودااش پتروشیمی در سال 1352 مورد بهره‌برداری قرار گرفته و متکی به مواد اولیه‌ای همچون نمک و سنگ آهک است و محصولاتی مانند کربنات و بی‌کربنات سدیم تولید می‌کند تا صنایع شیشه و بلـور، غذایـی و دارویـی، کاغذسازی، چرم و الیاف از این محصولات بهره‌مند شوند.
فاز دوم در سال 1364 شروع به کار کرد و شامل واحد آمونیاک، اوره، اسید نیتریک و نیترات آمونیوم است. پتروشیمی شیراز که خودکفایی را سرلوحه امور مدیریتی و تولیدی خود قرار داده است، پنج دستگاه دیگ بخار، پنج دستگاه توربوژنراتور و یک دستگاه مولد گازی اضطراری به همراه واحد تصفیه و تولید آب بدون املاح و برج‌های خنک کننده همراه با واحد آرگون (شروع به کار از سال 1373) واحدهای فاز دوم را تشکیل می‌دهند.
فاز سوم هم شامل واحد متانول است که شروع به کار آن در پتروشیمی شیراز از سال 1369 است.  این واحد در تولید الیاف مصنوعی، صنایع پلاستیک، چسب و رزین و MTBE  مشغول است.
با تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های تولید اوره و آمونیاک در قالب فاز سوم در نیمه اول دهه 1390، این پتروشیمی را در فقط در امر تولید اوره به رتبه دوم کشور رساند.
حالا پتروشیمی شیراز در اختراع دستگاه‌های مورد نیاز برای بهبود عملکرد و رفع نقص‌های احتمالی کمپرسورهای خود هم پیشتاز و پیشرو است.

برداشتن سنگ بزرگ
پتروشیمی شیراز برای تداوم مسیر خودکفایی خود، مأموریتی مهم به مركز پژوهش و فناوري خود داد؛ طراحی و ساخت دستگاهی جدید برای تست و عیب‌یابی سنسور لرزش مغناطیسی داد که در نهایت به اختراع "تست و عیب‌یابی سنسور لرزش مغناطیسی – مبدل سیگنال – کابل ارتباط فرکانسی انواع سیستم‌های لرزش و جابجایی قسمت دوار کمپرسورها" منجر شد.
مخترعان این پتروشیمی مأموریت خود را انجام داد و مركز پژوهش و فناوري پتروشیمی شیراز، مکاتبات و اقدامات لازم برای ثبت آن را انجام داد. حالا این اختراع با مالكيت 100 درصدي پتروشيمي شيراز در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (متولی ثبت اختراعات در کشور) به ثبت رسیده است.
گفتنی است؛ ثبت اختراع یکی از فنی‌ترین و سخت‌ترین انواع ثبت در سامانه مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور محسوب می‌شود. مرحله ثبت اختراع به این نحو است که کارشناسان و داوران متخصص باید بدیع بودن اختراع و درستی کارکرد آن را احراز کنند که امری زمان‌بر با بررسی سخت‌گیرانه برای مشخص شدن ادعای اختراع خلاقانه است.
به گفته مهندس مهران سهامی مدیر  مركز پژوهش و فناوري پتروشیمی شیراز  مکاتبات با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام شد و به تمامی سوالات و ابهامات طرح شده از سوی کارشناسان مسئول پاسخ داده شد. با این توضیح که کارشناسان ثبت اختراع برای آگاهی از این که؛ اختراع چیست و چه مراحلی را طی می‌کند و چه جزئیاتی دارد، به توصیف‌نامه ارائه شده در معرفی اختراع مراجعه می‌کنند.

"خودکفایی" شعار نیست
بنابراین نقش توصیف‌نامه در امر معرفی اختراع و ثبت آن بسیار مهم است تا بتواند ضمن بیان تمام جزئیات، بدون ابهام به معرفی اختراع به کارشناسی بپردازد که تخصص و مهارت لازم در حوزه اختراع معرفی شده را دارد. این کارشناس گاهی شخصیت حقوقی پیدا می‌کند و در قالب دانشگاه، پژوهشگاه و مراکز علمی و تحقیقاتی به بررسی تخصصی اختراع معرفی شده می‌پردازد.
مركز پژوهش و فناوری پتروشيمي شيراز بدون كمك گرفتن از وكيل و شركت‌هاي ثبت اختراع بيروني، معرفی اختراع، نگارش توصیف‌نامه و پیگیری امور مربوط به اخذ نظر داور را به نحو مطلوبی طي كرد تا در این مسیر هم مانیفست خودکفایی پتروشیمی شیراز را رعایت کرده باشد.
در حالی این موفقیت از سوی مرکز پژوهش و فناوری پتروشيمي شيراز کسب شده است که حتي شركت‌هاي بزرگ و توانمند در زمينه انجام كارهاي خلاقانه و اختراعات مانند شركت پژوهش و فناوري صنايع پتروشيمي، در ابتداي شروع راه ثبت اختراعات خود از شركت‌هاي بيروني حقوقی درخواست كمك می‌کنند؛ زيرا به طور کلي امور مربوط به مالکیت فکری و به خصوص ثبت اختراع از جمله فعالیت‌های پیچیده حقوقی محسوب می‌شود که بسیاری از افراد و شرکت‌ها خود به تنهایی از انجام آن برنمی‌آیند.










کد مطلب: 137186

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/137186/مسیر-خودکفایی-تعالی-علم-یک-اختراع-نام-پتروشیمی-شیراز-ثبت

نفت ما
  https://www.naftema.com