کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نقش میکروب‌ها بر امنیت تامین انرژی

7 دی 1400 ساعت 5:42

فرایند تامین انرژی در مقیاس جهانی در معرض خطر است. در حال حاضر میکروبیولوژی برای عملیات بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت دارای اهمیت بسیاری است و بنابراین امنیت انرژی می‌تواند به آن وابسته باشد.


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،     امنیت انرژی دارای اهمیت است. امنیت انرژی یک فاکتور حیاتی در زندگی مدرن محسوب می‌شود. هر موضوعی در دنیای امروز از حمل و نقل و بیمارستان‌ها گرفته تا زیرساخت‌های ارتباطی، اینترنت و فناوری‌هایی که امکان بقای جوامع امروزی را تضمین می‌کنند، با استفاده از انرژی کار می‌کنند. دسترسی به انرژی که به طور مستمر و موثر تولید و با قیمت مناسب عرضه می‌شود، برای بهره‌مندی از مزایای دنیای مدرن ضروری است.
امنیت انرژی جنبه‌های متعددی دارد. امنیت انرژی کوتاه مدت به پایداری شبکه انرژی و توانایی آن در پاسخگویی سریع به تغییرات ناگهانی عرضه و تقاضا مربوط می‌شود. امنیت انرژی بلندمدت به سرمایه‌گذاری به‌موقع دولت‌ها در تامین انرژی در راستای نیازهای زیست‌محیطی و توسعه اقتصادی مرتبط است.
بسیاری از کشورها از ترکیبی از انرژی شامل سوخت‌های فسیلی، هسته ای و انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند. با این حال به‌رغم رویکرد جهانی استفاده از منابع تجدیدپذیر انرژی، نفت همچنان بخش بزرگی از ترکیب ساختار انرژی را در اغلب کشورها تشکیل می‌دهد.
این ماده و مشتقات آن برای استمرار کارآیی زیرساخت‌های حیاتی، صنعت و حمل و نقل مورد استفاده قرار می‌گیرد. زغال‌سنگ به سرعت در حال خروج از عرضه رقابت انرژی است و جای خود را به منابع دیگر از جمله گاز طبیعی می‌دهد. اما بحران جهانی اخیر در عرضه گاز طبیعی نشان‌دهنده شکننده بودن ساختار تامین انرژی در جهان است.
نقش میکروبیولوژی در بخش انرژی
در حال حاضر میکروبیولوژی برای عملیات بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت دارای اهمیت بسیاری است. فرایندهای مهم میکروبی در این صنعت شامل پاکسازی و کنترل مخازن، بهبود نرخ بازیافت نفت و تجزیه زیستی مخازن می‌شود.
با وجود این که فرایندهای میکروبی مذکور به طور وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرند، این فرایندها به خوبی درک نشده‌اند. نقش میکروبیولوژی در سایر فرایندهای تجاری مهم مانند استخراج گاز شیل و کربن‌زدایی نیز به ندرت مورد توجه قرار گرفته است. این در حالی است که کارآیی بالقوه فناوری‌های میکروبی نوآورانه در بخش انرژی امیدوارکننده است.
در حال حاضر موانع متعددی در مسیر تحقیقات و نوآوری در حوزه میکروبیولوژی و کاربردهای آن در صنعت نفت وجود دارد. کاهش قیمت نفت انگیزه های مالی کافی را برای موسسات تحقیقاتی فراهم نمی‌کند، تضاد منافع در سطح دولت‌ها و اجرای طولانی‌مدت سیاست‌های مبارزه با تغییرات آب و هوایی زمین نیز مزید بر علت شده‌اند.
با وجود این نفت حداقل در میان‌مدت نقش مهمی را در ساختار انرژی جهان بازی می‌کند و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ میلادی همچنان ۷۵ درصد از کل منابع انرژی جهان را تشکیل می‌دهد.
 
نقش میکروب‌ها در امنیت انرژی
میکروبیولوژی می‌تواند در تضمین امنیت انرژی و مقابله با تغییرات آب و هوای زمین نقش حیاتی داشته باشد. این فناوری فرایند اکتشاف و تولید سوخت‌های فسیلی را تحت تاثیر قرار داده و انتظار می‌رود با کاهش وابستگی بشر به سوخت‌های فسیلی، نقش این فناوری نیز در بخش انرژی پررنگ‌ترشود.
فناوری‌های میکروبی می‌توانند مسیر جدیدی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش کارآیی بهره‌برداری و مدیریت منابع باز کنند. در پی کاهش ذخایر منابع متداول، بیش از پیش به منابع غیرمتداول مانند گاز شیل، نفت شیل و هیدرات‌های متان وابسته خواهیم شد.
منظور از منابع گاز و نفت شیل، منابعی هستند که درمیان لایه‌های سنگ تخت و ساختارهای زمین شناختی موسوم به شیل محصور شده‌اند و استخراج آن‌ها نیاز به فناوری‌های خاص دارد.
فناوری میکروبیولوژی امکان توسعه راهکارهای جدید برای استخراج این نوع منابع را در اختیار می‌گذارد و ردپای کربن سیستم‌های پیچیده مورد استفاده برای استخراج این منابع را کاهش می‌دهد. بنابر این فناوری های میکروبیولوژی می‌توانند تاثیر مثبتی بر امنیت انرژی داشته باشند.
منبع : روزنامه گاردین


کد مطلب: 142671

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/142671/نقش-میکروب-ها-امنیت-تامین-انرژی

نفت ما
  https://www.naftema.com