کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

انرژی چگونه در خدمت توسعه و رفاه قطر قرار گرفت؟!

نقش گاز در برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر

فاطمه رضایی خاچکی

9 اسفند 1400 ساعت 10:19

قطر از جمله معدود کشورهایی است که توانسته است با بهره برداری اصولی و مفید، از منابع طبیعی و خدادادی هم رفاه و آسایش برای شهروندان خود فراهم آورد و هم از آن در جهت کسب اعتبار و پرستیژ بین المللی خود استفاده کند.


به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، قطر از جمله معدود کشورهایی است که توانسته است با بهره برداری اصولی و مفید، از منابع طبیعی و خدادادی هم رفاه و آسایش برای شهروندان خود فراهم آورد و هم از آن در جهت کسب اعتبار و پرستیژ بین المللی خود استفاده کند. صادرات گاز قطر بواسطه مایع سازی (ال ان جی) موقعیت برجسته‌ای به این کشور در سطح بین‌المللی داده‌است. میدان گازی پارس جنوبی که در قطر، گنبد شمالی نامیده می‌شود، بزرگترین میدان گازی جهان است، که در خلیج فارس و به‌طور مشترک، در آب‌های سرزمینی ایران و قطر واقع شده‌است. یک سوم این میدان در آب‌های ایران و دو سوم در آب‌های قطر قرار دارد.
ایران و قطر از ابتدای برداشت از این میدان مشترک همواره در رقابت برای برتری در میزان بهره ‌برداری از منابع هیدروکربنی این میدان بودند. این میدان در سال ۱۹۷۱ کشف و بهره ‌برداری از آن در سال ۱۹۸۹ آغاز شد. حجم ذخیره درجای گاز طبیعی میدان پارس جنوبی در حدود ۵۱ تریلیون مترمکعب و ذخیره قابل برداشت آن ۳۶ تریلیون مترمکعب برآورد می‌شود. هم‌اکنون  به‌طور متوسط روزانه ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی از این میدان استخراج می‌شود، که حدود 700 میلیون مترمکعب در روز توسط شرکت ملی نفت ایران و روزانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب نیز توسط قطر انرژی تولید می‌گردد. البته قطری ها در تولید تجمعی از ایران جلوترند و تا سال 2027 40 درصد بر میزان تولید خود خواهند افزود در حالیکه بخش ایرانی پارس جنوبی افت فشار را تجربه خواهد کرد. البته افت فشار در بخش ایرانی شروع شده و در مقابل قطر فاز دوم توسعه خود را با افزایش برداشت آغاز کرده است! بنا بر اعلام وزارت نفت ایران، میدان گازی پارس جنوبی که ۷۰ درصد گاز ایران را تامین می‌کند، در حال ورود به نیمه دوم عمر خود است و تا ۴ سال دیگر هر سال به اندازه یک فاز (۲۸ میلیون متر مکعب در روز) از تولید آن کاسته می‌شود. بر اساس ارزیابی‌ها، هر سال به میزان ۲۸ میلیون متر مکعب تولید این میدان کاسته خواهد شد و در سال ۱۴۱۲ میزان افت تولید این میدان به ۲۶۶ میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید. بدین ترتیب اگر ایران نتواند کاری انجام دهد، تولید گاز این کشور تا ۱۲ سال آینده یک‌سوم کاهش خواهد یافت. برای جلوگیری از افت تولید گاز پارس جنوبی نیاز به ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است و خجسته‌مهر نیز گفته که برای جبران افت تولید این میدان با استفاده از راه‌اندازی میادین جدید گازی نیاز به ۵۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است. سقوط تولید گاز ایران تنها محدود به گاز طبیعی (متان) نخواهد بود. ایران سالانه 4.5 میلیون تن اتان، به همین میزان بوتان، پروپان و گازهای سنگین دیگر، همچنین ۲۵۱ میلیون بشکه میعانات گازی نیز از پارس جنوبی تولید می‌کند که همه آنها با افت فشار مخزن یا کاهش تولید مواجه خواهند شد.
قطر از طریق دیپلماسی انرژي فعال و بین‌المللی و اجتناب از اهرم‌سازي سیاسی از آن، توانسته علاوه بر دستاوردهاي سیاسی، درآمدهاي ناشی از صادرات گاز را سکوي پرتاب توسعه اقتصادي و اجتماعی خود قرار دهد و به موفقیت‌هاي قابل توجهی دست یابد. این کشور با تمرکز بر منابع نرم‌افزاري خود در حوزه‌هاي میانجیگري، ورزشی، رسانه‌اي و خلق برند، توانسته نه تنها امنیت خود را تامین کند بلکه دیدگاه‌هاي مرسوم درباره کشورهاي کوچکی چون قطر را تغییر دهد. پیشبرد سیاست خارجی قطر با مقوله صادرات گاز و امنیت ملی این کشور گره خورده‌است. در این راستا اگرچه آمال جهانی قطر برگرفته از نظرات و دیدگاه‌هاي نخبگان بویژه طبقه حاکم است، بااین‌حال دستاوردهاي سیاست خارجی قطر هرگز بدون توسعه اقتصادي سریع و موفقیت‌آمیز این کشور که وابسته به ذخایر گسترده گاز می‌باشد، امکانپذیر نبوده‌است.

درآمدهای هنگفت صادراتی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی قطر

قطر در عرصه سیاست خارجی درصدد تبدیل شدن به یک بازیگر تأثیرگذار در سطح منطقه‌اي است. در این راستا کسب عنوان بزرگترین صادرکننده ال ان جی جهان سبب شده تا قطر در کمتر از دو دهه به یکی از کنشگران کلیدي منطقه‌اي در روابط بین‌المللی خاورمیانه تبدیل شود. به عنوان مثال، پروژه دلفین که بزرگترین طرح گازي در منطقه خلیج فارس به شمار می‌رود؛ گاز میدان گنبد شمالی را به عمان و امارات متحده عربی می‌رساند. قطر تلاش می‌کند تا از طریق دیپلماسی انرژي و گره زدن اقتصاد سایر کشورها با صادرات گاز طبیعی، خود را تبدیل به گرانیگاه ثبات و توسعه در منطقه کرده و بیش از پیش در میان کشورهاي منطقه‌اي نفوذ به دست آورد. 
از جمله معیارهاي دیگري که تأثیر دیپلماسی انرژي بر سیاست خارجی قطر را نشان می دهد، حضور در سازمان‌های انرژي است. بالطبع جایگاه و درصد تأثیرگذاري در مجامع انرژي به عنوان نهادهاي تصمیم ساز می‌تواند نشاندهنده موفقیت یک کشور در دستیابی به منافع و اهداف ملی باشد. قطر در حال حاضر یکی از اعضاي اصلی مجمع کشورهاي صادرکننده گاز GECF است و دبیرخانه این مجمع انرژي در دوحه پایتخت این کشور قرار دارد و اخیرا نشست سران این مجمع در دوحه برگزار گردید. همین موضوع توانسته به بالارفتن ضریب نقش آفرینی و تأثیرگذاري این کشور در تصمیم سازي و تأثیرگذاري بر بازار گاز جهان موثر باشد.
ذخایر انرژي قطر این کشور را تبدیل به یک بازیگر مهم در ماتریس جهانی عرضه انرژي کرده‌است. قطر در دیپلماسی انرژي‌اش معمولاً در بازارهایی وارد می‌شود که بتواند بیشترین قیمت یا حجم عرضه را به دست آورد. این عملکرد درست در دیپلماسی انرژي سبب شده تا قطر سهم قابل توجهی از نیازمندي‌هاي انرژي کشورهاي خارجی را به دست آورده و آنها را در ثبات و امنیت خویش شریک کند.
تنوع مقاصد صادراتی یکی از مهم‌ترین عوامل در ثبات اقتصادي قطر است که با راهبرد توسعه صادرات گاز طبیعی مایع همراه شده، به این کشور اجازه می‌دهد تا نقش بسیار فعالی را در بازار جهانی انرژي ایفا کند. صادرات گاز مایع از طریق دریا دسترسی بسیار قابل توجهی براي این کشور به ارمغان آورده‌است. به گونه اي که قطر در حال حاضر در بیشتر نقاط جهان مقصد صادراتی دارد. کشورهايی همچون مکزیک، آرژانتین، برزیل، بلژیک، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، ترکیه، بریتانیا و سایر کشورهاي اروپایی به علاوه هند، چین، ژاپن، مالزي، پاکستان، سنگاپور، کره جنوبی، تایوان و تایلند از این کشور گاز طبیعی مایع شده وارد کرده‌اند.
 قطر معمولا طرح‌هاي توسعه‌اي گاز طبیعی خود را در قالب پروژه‌هاي کلان ادغام‌شده با صنایع پایین دستی و صادرات ال ان جی تعریف می‌کند. قطر براي انجام این پروژه‌ها نیازمند سرمایه‌گذاري و مشارکت شرکت‌هاي بین‌المللی نفتی صاحب فناوري و تخصص مانند اگزان موبیل، شل و توتال است. به همین دلیل است که 30 درصد سهام شرکت بزرگی مانند Rasgas متعلق به شرکت اگزان موبیل است. این کشور همچنین در زمینه تبدیل گاز به مایع نیز پیشرو است. در عین حال یکی از و جزء معدود کشورهایی است که تأسیسات عملیاتی GTL  دارد که از آن محصولات متنوعی همچون بنزین، گازوئیل، پارافین و غیره تولید می‌کند. 
شرکت قطر انرژی در نخستین دست‌اندازی خود به اکتشاف در آب‌های کانادا، قراردادی با شرکت آمریکایی اگزان موبیل امضا کرده است. بر اساس آن ۴۰ درصد از سهام یکی از اکتشاف‌های دریایی اکسون در کانادا را در اختیار می‌گیرد.
قطر در سال 2021 بالغ بر 77.83 میلیون تن ال ان جی صادر کرد و قصد دارد جایگاه اول را با پروژه توسعه North Field East تا سال 2025 بازپس بگیرد که بدینوسیله ظرفیت تولید خود را به 110 میلیون تن در سال 2025 و به 126 میلیون تن در سال 2027 خواهد رساند. استرالیا با 77.8 میلیون تن رتبه اول و ایالات متحده با 44.8 میلیون تن در رتبه سوم صادرات جهان قرار دارند. هم اکنون اگزان موبیل بزرگترین شریک کاری قطر می باشد. قطر ال ان جی همچنین از طریق قطر انرژی (قطر پترولیوم سابق) (67.50درصد) اگزان موبیل (درصد24.15) به صورت مشترک مالک تاسیسات تبدیل به گاز South Hook بریتانیا می‌باشند و این ترمینال با سرمایه‌گذاری مشترک به صورت بالقوه تقریبا 20 درصد تقاضای گاز سالانه بریتانیا را تامین می‌کند. 
Golden Pass LNGپروژه صادراتی در جنوب شرقی تگزاس یک سرمایه‌گذاری مشترک بین قطر انرژی 70 درصد) و اگزان موبیل ( 30 درصد) که شامل 30 ترین با ظرفیت 15.6 میلیون تن در روز (2.6 میلیارد متر مکعب در روز) است که از اواخر سال 2024 به بهره‌برداری خواهد رسید.
در سال 2016 اگزان موبیل و قطر پترولیوم شرکت Ocean LNG را با سرمایه‌گذاری مشترک تاسیس کردند. 
ال ان جی 60 درصد و نفت خام 30 درصد، کل صادرات قطر را تشکیل می‌دهند. شرکای عمده صادراتی قطر عبارتند از، ژاپن 28 درصد، کره جنوبی 19 درصد، هند 11 درصد. شرکای دیگر عبارتند از چین، سنگاپور، تایوان و امارات متحده عربی. 
قطر در سال 2020،بالغ بر 34.88 میلیارد دلار نفت گاز (گازوئیل) صادر کرد که این کشور را به بزرگترین صادرکننده گازوئیل جهان تبدیل کرده‌است. پس از قطر، ایالات متحده با 33.34 میلیارد دلار و استرالیا با 27.34 میلیارد دلار قرار دارند. 
همچنین 28 درصد ذخایر هلیوم جهان در میدان پارس جنوبی قرار دارد. قطر در سا‌ل‌های ۲۰۰۵، ۲۰۱۳ و 2021 سه پالایشگاه عظیم تولید هلیوم از پارس جنوبی را راه‌اندازی کرده و ظرفیت تولید این گاز بسیار گران‌قیمت را به ۲.۶ میلیارد فوت مکعب در سال رسانده‌است. قطر ۳۵ درصد گاز هلیوم جهان را از پارس‌جنوبی تولید می‌کند و به بزرگترین صادرکننده هلیوم در جهان تبدیل شده‌است. در بخش ایرانی این میدان نیز گاز هلیوم استخراج می‌شود، اما برای جداسازی، جمع‌آوری و تصفیه آن نیاز به تجهیزات پیشرفته است و بنابراین، ایران این گاز را در مشعل‌ها سوزانده و هدر می‌دهد. ایران در سال ۲۰۱۲ تلاش‌هایی برای جذب تکنولوژی، خصوصا از طرف شرکت‌های فرانسوی، برای راه‌اندازی تجهیزات تولید گاز هلیوم در پارس جنوبی آغاز کرد، اما در همان مراحل ابتدایی این طرح به فراموشی سپرده‌شد. این گاز از دستگاه‌های ام‌آر آی بیمارستانی گرفته تا در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، کاربرد فراوانی دارد و ایران با وجود آن‌که ذخیره غنی از این محصول را دارد، اما در طول سال مقادیر زیادی از آن را وارد می‌کند. 
شرکت ملی نفت و گاز قطر (قطر انرژی) در قراردادی با شرکت چینی CNOOC سالانه 3.5 میلیون تُن گاز طبیعی مایع در طول ۱۵ سال ارسال می‌کند که  زمان شروع این قرارداد از ژانویه ۲۰۲۲ اعلام شده‌است. سعد بن شریده الکعبی، وزیر انرژی قطر که عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت قطر انرژی نیز هست گفته بر اساس توافقنامه دیگری قطر به مدت ۱۰ سال که از سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شود، سالانه یک میلیون تن گاز مایع طبیعی به چین صادر خواهد کرد.
سرمایه گذاری‌های خارجی قطر، باعث تثبیت موقعیت سیاسی و اقتصادی در داخل و سطح منطقه‌ای و بین‌المللی‌اش شده‌است. درآمدهاي هنگفت و سرشار این کشور از محل صادرات گاز طبیعی مایع این امکان را فراهم کرد تا دوحه به سمت سرمایه‌گذاري در عرصه‌هاي مختلف اقتصادي رفته و اعتبار بین‌المللی خود را ارتقا دهد. شركت‌هاي بزرگ سرمايه‌گذاري قطر در زمينه گاز و پتروشيمي در چين و اندونزي فعاليت مي كنند. اين كشور در احداث طرح‌هاي گردشگري و املاك در بریتانیا هم حضور فعالي دارد و بسياري از شركت‌هاي قطري در بازارهاي مالي، سرمايه‌گذاري، خدمات بانكي در سراسر جهان وارد شده‌اند.
قطر از سال 1994 با درك ضرورت متنوع‌سازي اقتصادي به تأسیس خطوط هوایی قطر اقدام کرد که هم اکنون جزو ده خط هوایی برتر جهان محسوب می‌شود. شبكه الجزيره كه در سال 1996 در قطر تاسيس شد اولين گام بزرگ رسانه خبري اختصاصي در بين كشورهاي عربي محسوب مي‌شود. اين شبكه در مدت كوتاهي توانست جايگزين خبري شبكه‌هاي بزرگي همچون BBC و CNN در رابطه با تحولات خبري جهان عرب قرار گيرد. 
پرستیژ و اعتبار بین‌المللی از جمله شاخص‌هاي دیگري است که می تواند جایگاه دیپلماسی انرژي را در سیاست خارجی کشورها نشان دهد. اگر سیاست خارجی درصدد ارتقاي پرستیژ بین‌المللی‌است باید به عرصه اقتصاد توجه ویژه‌اي داشته‌باشد، موضوعی که قطری‌ها به جد در دستور کار خود قرار داده‌اند. قطر توانسته‌است یک تصویر مثبت بین‌المللی از یک دولت مترقی، مدرن، مناسب براي تجارت، بیطرف و سازمان‌یافته را بنیان بگذارد و در این راستا از دیپلماسی انرژي خود استفاده کرده‌است.


 
جام جهانی 2022 قطر؛ نقطه اتصال دیپلماسی انرژی و ورزشی قطر

در سیاست خارجی دوحه، پرداختن به امر ورزش در جایگاه یکی از استراتژی‌های مهم این کشور مطرح شده و با هدف شناسایی و تقویت حضور قطر در مجامع بین‌المللی به تصویب رسیده و متعاقبا مجموعه دستورالعمل‌های عملیاتی از سوی رییس دولت ابلاغ شده‌است. امیرنشین قطر به مدد درآمدهای حاصل از منابع عظیم گازی سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی برای حمایت از رقابت‌های ورزشی و باشگاه‌های ورزشی محلی و بین‌المللی در قالب دیپلماسی ورزشی به عمل آورده‌است و طی مدت کوتاهی این کشور را به یک مرکز ورزشی جهانی تبدیل نموده‌است.
در سالهای اخیر دوحه با جذب علاقه‌مندان ورزشی میزبان بسیاری از معتبرترین و درآمد‌سازترین تورنمنت‌های ورزشی بوده‌است. یکی از مهم‌ترین مصادیق توفیق دیپلماسی ورزشی قطر کسب سهمیه میزبانی جام جهانی 2022 است که این امیرنشین کوچک با جلب نظر فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، امتیاز میزبانی پر بیننده‌ترین رویداد ورزشی جهان را به دست آورده‌است. توجه به دیپلماسی ورزشی علاوه بر تقویت مولفه های داخلی قدرت مانند نشاط و تحرک اجتماعی، گسترش غرور ملی، رونق اقتصادی و انسجام اجتماعی باعث کمک به ارتقا ابعاد بین المللی قدرت قطر می‌گردد که از آن جمله می‌توان به آثار زیر اشاره نمود.
1- کسب پرستیژ بین‌المللی برای قطر ذیل مسابقات بزرگ جهانی
مشارکت در برپایی رویدادهای بین المللی نظیر مسابقات جهانی فرمول یک،جام جهانی فوتبال، بازیهای جهانی تنیس، گلف، راگبی، دو ومیدانی سبب طرح نام این کشور ذره ای در افکارعمومی جهانی و افزایش اعتبار بین المللی آن می شود. بویژه اینکه قطر با برخورداری از شبکه رسانه ای الجزیره مخاطبین زیادی را در اختیار داشته و بستر لازم جهت معرفی بیشتر این کشور را می یابد. به علاوه دوحه با دادن تابعیت قطری به ورزشکاران مشهور در رشته های مختلف ورزشی تلاش دارد تا با کسب مدال‌های جهانی و المپیکی نه تنها خود را در زمره کشورهای برجسته بین المللی مطرح نماید بلکه زمینه های کسب دریافت جایگاههای مهم ورزشی مثل حق میزبانی، دریافت سهمیه بازیهای جهانی و نظایر آن را بدست آورد. خرید و یا اسپانسری تیم‌های برتر ورزشی در کشورهای اروپایی توسط اعضای خاندان سلطنتی و یا شرکت سرمایه‌گذاری ورزشی قطر (QSI) که بودجه‌اش توسط شیخ تمیم بن حمد آل ثانی تامین می‌شود درهمین چشم انداز قابل بررسی است.
2- جذب سرمایه گذاریهای خارجی از منظر ورزشی
دیپلماسی ورزشی از چند حیث موجب رونق سرمایه گذاریهای خارجی می شود. پرداختن به دیپلماسی ورزشی، سرزمین قطر را نه تنها به کشوری جذاب برای هواداران و دست اندرکاران ورزش تبدیل می نماید، بلکه به تبع آن باعث جذابیت فوق العاده برای سرمایه گذاران خارجی می گردد. اولا بسیاری از شرکتهای تجاری-اقتصادی و همچنین بنگاه های رسانه ای در جهت بهره مندی از فرصت های ایجاد شده و استفاده از تمرکز افکارعمومی در خلال مسابقات ورزشی، خواستار حضور و عرضه محصولات خود در این کشور می شوند. بگونه ای که بسیاری از برندهای مطرح تجاری باصرف هزینه‌های زیاد مشتاق سرمایه گذاری در قطر هستند. ثانیا در کنار حضور شرکتهای بزرگ در بخشهای ورزشی، بسیاری از فعالان و سرمایه گذاران محصولات غیرورزشی مانند مالکان صنعت تبلیغات، صنعت توریسم، صنعت حمل ونقل درصدد ورود به بازارهای قطر خواهند بود. بدین ترتیب پیگیری این سیاست موجب معرفی ظرفیتهای قطر در عرصه بین المللی می گردد. نکته دیگر آنکه تداوم دیپلماسی ورزشی موجب برنامه ریزیهای بلندمدت شرکت های اقتصادی نیز می گردد.
3- کمک به گسترش بخشهای زیرساختی قطر
برپایی گردهمایی های بزرگ بین المللی بویژه در حوزه ورزشی که مخاطبین و ذینفعان داخلی و خارجی فراوانی همراه دارد، اقتضا می کند تا دوحه انجام پروژه‌های زیرساختی را  بیش از شرایط عادی در دستور کار قرار دهد. تاجایی که این کشور کوچک مانند یک منطقه ساخت و ساز بزرگ درآمده است و در طول پنج سال گذشته مبلغی معادل 225 میلیارد دلار در زمینه انجام پروژه‌های زیرساختی از جمله بزرگراهها، فرودگاه، ورزشگاه‌ها و هتل‌های جدید هزینه کرده است.
از سوی دیگر پیگیری دیپلماسی ورزشی سبب می شود تا افزون بر جلب سرمایه گذاریهای مستقیم در بخش زیرساختهای ورزشی، محرکهای لازم برای رونق سایر بخشها نیز بوجود آید. دیپلماسی ورزشی علاوه بر زیرساختهای اقتصادی حتی به صورت غیرمستقیم بر سایر حوزه های کلان نظیر راهبردها و برنامه های اجتماعی و فرهنگی قطر نیز اثر می گذارد. تاجایی که یکی از ماموریتهای اصلی که توسط "الشیخه موزه بنت ناصر" همسر امیر سابق قطر پیگیری می شود، مربوط به افزایش حضور زنان در سطوح اجتماعی با رویکرد اشاعه سبک زندگی غربی بوده است. در همین راستا قطر به کمک ظرفیتهای حوزه ورزشی ضمن همکاری نزدیک با موسسات خارجی فعال در این کشور به انجام اقدامات عمومی برپایه تمرکز بر حضور زنان می پردازد که از آن جمله می توان به ایجاد باشگاه زنان عرب، اولین پیست اتومبیل رانی زنان و نظائر آن اشاره نمود که به دنبال تقویت مشارکت زنان وایجاد الگویی به ظاهر دموکرات در میان سایر کشورهای منطقه است. 

جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ 

بیست و دومین دوره جام جهانی فوتبال از ۲۱ نوامبر تا ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آبان تا ۲۷ آذر ۱۴۰۱) در قطر برگزار خواهد شد. این اولین جام جهانی است که در خاورمیانه و یک کشور عربی و به‌دلیل شرایط آب‌وهوایی کشور میزبان، در ماه پاییز برگزار می‌شود. همچنین این برای دومین بار است که کشوری از آسیا میزبانی این مسابقات را بر عهده دارد. بار اول در سال ۲۰۰۲ ژاپن و کره جنوبی میزبان این رقابت ها بودند. علاوه بر این، این تورنمنت آخرین دوره از مسابقات خواهد بود که ۳۲ تیم در آن شرکت می‌کنند و برای جام جهانی ۲۰۲۶ و پس از آن، حضور ۴۸ تیم برنامه‌ریزی شده‌است.
به دلیل شرایط جغرافیایی و اقلیمی کشور میزبان و با توجه به اینکه ماه‌های معمول برگزاری مسابقات، مصادف با شروع تابستان در این کشور است و دمای این منطقه در این موقع از سال دست کم به ۴۰ درجه سانتیگراد می‌رسد، به همین دلیل تصمیم گرفته شد که برای اولین بار در دوره های جام جهانی در فصل پاییز برگزار شود. مسئولان میزبانی این دوره از بازی‌ها تعهد داده‌اند که از تکنولوژی‌های مدرن جهت کاهش دمای ورزشگاه‌ها برای رفاه حال حاضران استفاده می‌کنند. بنابراین اظهار نظر، این تکنولوژی می‌بایست دمای ۴۳ درجه‌ای هوا در ورزشگاه‌ها را تا ۱۹ درجه سانتیگراد کاهش دهد. قطر در نظر دارد در این دوره از مسابقات جام جهانی از انرژی خورشیدی و فناوری کربن خنثی برای خنک کردن استادیوم‌ها استفاده کند تا دمای استادیوم از ۲۷ درجه سلسیوس بالاتر نرود. هشت ورزشگاه میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ قطر از فناوری خنک‌کننده بهره می‌برند. این تجربه فوق‌العاده خواهد بود و برای نخستین بار در تاریخ جام جهانی بازی‌ها در شرایطی برگزار می‌شوند که هوا تنظیم شده‌است. تکنیک‌هایی که برای خنک کردن ورزشگاه‌های جام جهانی به کار رفته‌است ۴۰ درصد از دیگر فناوری‌ها مقاوم تر است. استادیوم‌ها تنها دو ساعت پیش از آغاز بازی خنک می‌شوند. همچنین دیگر ویژگی این فناوری طراحی شان است که چرخشی هستند و می‌توانند هوای خنک را درون ورزشگاه نگه دارند و هوای گرم را از ورزشگاه خارج کنند.
قطر پیش از این در هیچ دوره‌ای از دوره‌های جام جهانی فوتبال حضور نداشته‌است. این بیست و دومین مسابقات جام جهانی است که در قطر برگزار می شود. فیفا در شرایطی به میزبانی قطر در جام‌جهانی ۲۰۲۲ رای داد که آمریکا، کره جنوبی، ژاپن و استرالیا هم برای میزبانی جام جهانی فوتبال اعلام آمادگی کرده بودند. همگان تا دقایق آخر با توجه به وسعت کم قطر و شرایط نامطلوب آب و هوایی شانس سایر نامزدهای میزبانی را بیشتر می‌دانستند اما قطر در نهایت به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ انتخاب شد. مراسم قرعه‌کشی معتبرترین تورنمنت فوتبال جهان روز اول آوریل (۱۲ فروردین ۱۴۰۱) برگزار می‌شود و تیم‌ها تا آغاز جام جهانی، هفت ماه فرصت دارند تا خود را برای دیدار با رقبای خود آماده کنند. این مراسم در دوحه و یک روز پس از هفتادودومین کنگره فیفا برگزار می‌شود.
جام جهانی فوتبال که در قطر برگزار می‌شود شبیه هیچکدام از جام‌های جهانی پیشین نخواهد بود. پولی که برای ورزشگاه‌ها و زیرساخت‌ها خرج می‌شود سرسام‌آور است و حدود ۱۴۰ میلیارد پوند هزینه در بر داشته است.
این پول به ساخت هفت ورزشگاه در زمین‌های شنی اطراف دوحه کمک کرده است. اصلی‌ترین و پرزرق و برق‌ترین ورزشگاه هم لوسیل است که میزبان ۱۰ بازی از جمله فینال جام جهانی در تاریخ ۱۸ دسامبر خواهد بود. بنایی با ظرفیت ۸۰ هزار نفر، برخاسته در دل صحرا، با طرحی شبیه به فانوس سنتی پیچ در پیچ یا کاسه آشپزی دارد.
تیم ملی قطر با شکست ژاپن در فینال ۲۰۱۹ قهرمان آسیا شد. 
در مجموع، قطر توانسته است به هدایت و مدیریت صحیح منابع خدادادی گازی خود هم رفاه برای شهروندان خود به ارمغان بیاورد هم پرستیژ بین المللی کسب کند. در این میان تاسیس شبکه بین المللی خبری الجزیره، خطوط هواپیمایی قطر، سرمایه گذاری در بازارهای مالی جهانی و پروژه های بین المللی را می توان مثال زد. نماد اتصال قدرت دیپلماسی انرژی قطر با ورزش را می توان در برگزاری بزرگترین و مهمترین رویداد ورزشی جهان در جام جهانی فوتبال 2022 دید. امری که جاه طلبیهای این کشور کوچک را به رخ جهانیان می کشد.


کد مطلب: 144284

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/144284/نقش-گاز-برگزاری-جام-جهانی-فوتبال-قطر

نفت ما
  https://www.naftema.com