کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

استمداد انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی از رییس جمهور:

آقای رییسی؛ متانول سازان در حال تعطیلی اند!!!/ نگذارید پنج پتروشیمی دیگر تعطیل شود!

میثم قدیری

26 مرداد 1401 ساعت 11:43

انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در نامه ای به تاریخ 23 مرداد به حجت الاسلام رییسی؛ رییس جمهور، با یادآور شدن توقف تولید سه مجتمع بزرگ پتروشیمی تولید متانول، نسبت به احتمال تعطیلی قریب الوقوع ۵ مجتمع دیگر هشدار داد. 


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، در این نامه تصریح شده است که صنعت پتروشمی در شرایط سخت تحریم های اقتصادی و چهار سال و چهار ماه گذشته که آمریکا از برجام خارج شده، توانسته است بیش از 50 میلیارد دلار صادرات داشته(متوسط سالانه 12.5 میلیارد دلار) و جلوی خروج 25 میلیارد دلار ارز برای تامین کودهای شیمیایی بخش کشاورزی و مواد اولیه مورد نیاز صنایع تکمیلی داخلی در راستای زنجیره ارزش را گرفته، و از  طرفی با تزریق ارز حاصله از صادرات نقشی بسزا ایفا نماید. 
در بخشی دیگر از این نامه تاکید شده است که روزانه حدود 70 میلیون متر مکعب گاز طبیعی (8 درصد کل تولید کشور) در صنایع پتروشیمی مصرف می شود که تنها 32 میلیون متر مکعب به عنوان خوراک در واحدهای اوره و متانول مصرف شده و 38 میلیون متر مکعب نیز به عنوان سوخت همه مجتمعهای پتروشیمی مصرف می شود.
شایان ذکر است که 8 واحد بزرگ تولید کننده متانول باظرفیت اسمی سالانه 14 میلیون تن به بهره برداری رسیده و 6 طرح بزرگ دیگر نیز با ظرفیت سالانه 9 میلیون تن ظرف دو سه سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. 
انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در بخشی دیگر از نامه خود از دکتر رییسی رییس جمهور هشدار دادند که با توجه به وضعیت خاص تحریم و شرایط ویژه بازارهای محدود هدف و قیمتگذاری غیر منصفانه خوراک گاز طبیعی مورد نیاز این واحدها، که باعث شده تا عملیات این شرکتهای متانول ساز زیان ده شده و سه واحد تولید متانول کاوه، کیمیای پارس و سبلان، در ماههای اخیر از مدار تولید خارج شده و نظر به نتیجه بخش نبودن مکاتبات و جلسات با دستگاههای ذیربط در خصوص اصلاح قیمت خوراک گاز طبیعی، به زودی شاهد توقف سایر واحدهای متانول ساز باشیم!
انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در پایان از رییس جمهور جهادی استدعا می کند که به منظور بازگشت به مدار تولید سه واحد متانول ساز تعطیل شده و پیگیری از تعطیلی سایر واحدهای مشابه، دستور مقتضی و تصمیم ویژه با توجه به گزارش پیوست توجیهی لزوم اصلاح قیمت گاز طبیعی خوراک صادر نمایند.
نفت ما بر این باور است که با توجه به کاهش قیمت جهانی اوره و متانول، دولت سیزدهم بایستی جهت رقابتی تر کردن محصولات پتروشیمی ایرانی در بازارهای جهانی، قیمت خوراک و یوتیلیتی را تعدیل و اصلاح نماید چرا که هم اکنون این افزایش قیمت خوراک که حتی گرانتر از گاز صادراتی نیز شده، باعث گردیده که دیگر تولید متانول در حد سر به سر هم نباشد. مضافا این وظیفه دولتهاست که اصل حمایت گرایی (protectionism) را نسبت به صنایع صادرات محور و ارزآور به غایت و کمال انجام دهد و دولت رییسی هم چاره ای جز این گزینه ندارد.


کد مطلب: 147823

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/147823/آقای-رییسی-متانول-سازان-حال-تعطیلی-اند-نگذارید-پنج-پتروشیمی-دیگر-تعطیل-شود

نفت ما
  https://www.naftema.com