> نفت ما - زیان سنگین پتروشیمی مبین به کشور - نسخه قابل چاپ

کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چه کسی پاسخگوی عدم النفع میلیون ها دلار به کشور است؟!

زیان سنگین پتروشیمی مبین به کشور

29 آبان 1401 ساعت 8:36

قصه پرغصه خوراک و یوتیتلیتی شرکت های پتروشیمی تمامی ندارد.


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، در حالیکه افزایش 233 درصدی خوراک و 253 درصدی یوتیلیتی در سال 1401، به مثابه بسته شدن زنجیرهایی بر پای متانول سازان و اوره سازان بوده چرا که باعث شده که خوراک نسبتا ارزان دیگر مزیت نسبی صنعت پتروشیمی کشور نباشد! مضافا با این افزایش قیمت خوراک و یوتیلیتی، قدرت رقابتی از آنها گرفته شده و مدل تخفیف خوراک گازی به شرط توسعه واحدهای زنجیره ارزش در شرایط کنونی کارآمدی ندارد. همچنین با افزایش مصرف خانگی گاز در فصول سرد سال، قطعی خوراک گازی این مجتمع ها را شاهدیم که این خسارت نیز توسط دولت تمام و کمال جبران نشده است.
این موارد درحالی است که پتروشیمی مبین در شرایطی که بایستی تدابیر هرگونه خرابی را مدنظر قرار دهد بیکباره یوتیلیتی پتروشیمی های مهم همجوار خود را قطع می کند به طوری که مدت دو هفته است که شکستگی خط C آب دریا و نشتی سیستم خطوط لوله آب خنک کننده مبین انرژی باعث شده است که به پتروشیمی های فاز 1 منطقه ویژه انرژی عسلویه همچون پارس، پردیس، زاگرس، جم، نوری، آریاساسول که خوراک و یوتیلیتی را از پتروشیمی مبین انرژی دریافت می کنند، خسارت شدیدی وارد کند و با افت و کاهش تولید و در نتیجه عدم النفع مواجه شوند و حتی خود واحد ASU مجتمع مبین انرژی دچار توقف شود. این امر باعث شده تا این مجتمع ها به سمت تعمیرات اساسی اجباری آن هم در این زمان از سال بروند. ظاهرا تعمیر خطوط لوله آسیب دیده، یک هفته دیگر زمان می برد.
با فرض توقف و تعمیر خطو لوله آب دریای مبین انرژی در بازه 3 هفته، پتروشیمی زاگرس در این مدت با 210 هزار تن کاهش تولید و عدم النفع 63 میلیون دلاری مواجه شد.
در پتروشیمی پردیس هم یک فاز به طور کامل از مدار تولید خارج شده است و با احتساب این توقف با 103 هزار تن کاهش و عدم النفع به ارزش 52 میلیون دلار روبرو است‌.
در حالی مبین انرژی با انتشار رپرتاژ خبری از تلاش برای حل مشکل و تعمیر خطوط لوله آب دریا خبر داده که بایستی این امر قبل از حادثه ای که در نتیجه سوء مدیریت و قصور بخش HSE مبین انرژی روی داده، انجام می شد و با نظارت و پایش مستمر امکان تشخیص پوسیدگی و نشت در خطوط لوله آب دریا را انجام می داد.
 


کد مطلب: 150271

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/150271/زیان-سنگین-پتروشیمی-مبین-کشور

نفت ما
  https://www.naftema.com