کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بلاتکلیفی تولیدکنندگان عمده قیر در عرضه ارز حاصل از صادرات؛

صادرات قیر ایران متوقف شد!؟

 فاطمه رضایی خاچکی

26 دی 1401 ساعت 12:43

بند 2 ابلاغ نظر مصوبه جلسه 27 آذر ماه تصمیمات جلسه بازار ارز، در خصوص تصمیمات ارزی و وجوه حاصل از آن، شرکتهای دولتی، شبه دولتی و صندوقهای سرمایه گذاری بازنشستگی از جمله تولیدکنندگان قیر را ملزم کرده است که ارز حاصل از صادرات خود را به داخل کشور بیاورند. این مصوبه دارای ابهام و صادرکنندگان مد نظر را در بلاتکلیفی قرار داده است به گونه ای که توقف صادرات قیر را رقم زده و هیچگونه سفارش صادرات قیر ثبت نمی کنند!


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، نخست؛ اینکه این مصوبه مشخص نکرده است که این ارز حاصل از صادرات در کدام یک از بازارهای سه گانه ارزی سامانه نیما، بازار متشکله ارزی یا بازار آزاد عرضه شود.  
دوم اینکه ساز و کار حضور نماینده بانک مرکزی در وزارت صمت را مشخص نکرده است. و در آخر نیز تکلیف سازمان امور مالیاتی نیز مشخص نشده است.
این درحالی است که با توجه به قیمت دلار که در بازار نیمایی 28.500 تومان، بازار متشکله ارزی 37 هزار تومان و بازار آزاد هم بیش از 40 هزار تومان است، تزریق این ارز در سامانه نیما، نظر به اینکه تولید با هزینه ارز آزاد برای تولیدکنندگان قیری تمام شده است، این اختلاف قیمت به سودآوری این شرکتها آسیب می رساند. در واقع سود حاصل از تولید قیر را واسطه ها می برند که هیچ الزامی به بازگشت ارز به داخل ندارند!
در همین حال کاهش قیمت جهانی نفت کوره بر تولید و صادرات قیر ایران تاثیر گذاشته و قدرت رقابتی را از تولیدکنندگان ایرانی قیر سلب نموده است.
مضافا در این آشفته بازار ارزی، هندی ها قیمتگذار قیر ایران شده اند و با این ادعا که قیمت ارز در ایران بالا رفته، حاضر به خرید با تخفیف دلاری قیر هستند. در همین اوضاع و احوال، عدم یکدستی و انسجام بین تولیدکنندگان و صادرکنندگان قیر باعث شده که برخی شرکتها با دامپینگ، قیر خود را با قیمت پیشنهادی مشتری هندی بفروشند.
در آشفته بازار تولید و صادرات، تولیدکنندگان عمده قیر کشور با مشکلاتی همچون عدم بازگشت 9 درصد ارزش افزوده قیر، وضع عوارض گمرکی و قرار گرفتن قیر در لیست کالاهای خام و نیمه صنعتی، الزام فروش خارجی از رینگ صادراتی بورس کالا، دست و پنجه نرم می کنند.
بدیهی است در خصوص مصوبه تصمیمات جلسه بازار ارز، راهکار بینابین عملیاتی و مقدور، عرضه ارز صادراتی قیر در بازار متشکله ارزی است.


کد مطلب: 152069

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/152069/صادرات-قیر-ایران-متوقف

نفت ما
  https://www.naftema.com