کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

صف های طولانی بنزین در جنوب کرمان

3 بهمن 1401 ساعت 10:55

مشکل تامین سوخت خودروها هر از چند گاهی گریبان ساکنان جنوب کرمان را می گیرد و این روزها مجدد صف های طولانی سوخت در این شهرستان ها تشکیل شده است.


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،  همین چند ماه قبل بود که اجرای طرح‌های ویژه عرضه سوخت در جنوب کرمان موجب انتقاد مسئولان شد و در نهایت عرضه سوخت با اصلاح سیاست‌های قبلی به وضعیت عادی برگشت و صف‌های سوخت در جنوب استان کرمان برچیده شد اما اواخر هفته گذشته شهرستان‌های جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، قلعه گنج، رودبار، منوجان و فاریاب مجدداً شاهد تشکیل صف‌های طولانی عرضه سوخت هستند.
زمان زیادی از وقت مردم این منطقه در صف‌های طولانی برای سوخت گیری سپری می‌شود و برخی از پمپ‌های بنزین نیز قبل از سوخت گیری همه خودروهای موجود در صف سوخت تمام می‌کنند.
تأخیر در ارسال سوخت به جنوب کرمان
تأخیر در ارسال سوخت به این شهرستان‌ها به دلیل سردی هوا، افزایش تقاضا برای سوخت به خصوص گازوئیل برای گرم کردن گلخانه‌ها و البته از همه مهم‌تر عرضه سوخت خارج از شبکه به قاچاقیان سوخت از عوامل مهم کمبود سوخت در جنوب استان کرمان محسوب می‌شود.
طبق بررسی‌های صورت گرفته افراد سود جو نیز با عرضه بنزین در بازار آزاد بنزین را تا لیتری ۱۳ هزار تومان در زهلکوت به مردم عادی می‌فروشند.
بررسی‌های میدانی در جایگاه‌های بنزین در جنوب کرمان نشان می‌دهد که برخی از پمپ‌های بنزین به دلیل اتمام سوخت تعطیل شده‌اند و مردم برای سوخت گیری در مقابل جایگاه‌های سوخت باقیمانده صف‌های طولانی تشکیل داده‌اند.
 تشکیل صف‌های طولانی موجب شده در مکان‌هایی که جایگاه سوخت قرار دارند ترافیک سنگین ایجاد شود، این در حالی است که این روزها حتی مناطق گرمسیر جنوب کرمان نیز شاهد روز و شب‌های سرد هستند.
در همین زمینه با تعدادی از شهروندان به گفتگو نشستیم، میثم علیخانی شهروند جیرفتی در این خصوص گفت: تقریباً طی یک هفته اخیر و با آغاز سرد شدن هوا شاهد کمبود سوخت در سطح شهر جیرفت هستیم، به طوری که اکثر جایگاه‌های سوخت تعطیل هستند و کسی هم برای پاسخگویی وجود ندارد.
وی افزود: تعداد محدودی از پمپ‌های بنزین فعال هستند و مردم شهر جیرفت و حتی از روستاهای اطراف برای تهیه سوخت به این جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند.
وی گفت: در زمان طرح کدینگ نیز شاهد چنین وضعیتی بودیم که با ورود مسئولان محلی آن طرح متوقف شد، مردم شهر که با کارت سوخت شخصی سوخت گیری می‌کنند هیچ نقشی در قاچاق سوخت و عرضه خارج از شبکه سوخت ندارند، چرا باید برای سوخت گیری خودرو شخصی که کاملاً مشخص است برای مصرف شخصی است دو ساعت در صف سوخت منتظر باشیم.
علیخانی افزود: مردم که نمی‌توانند سوخت را از شبکه توزیع خارج کنند و اگر تخلفی هم صورت می‌گیرد توسط افرادی که مخزن خودروی شخصی را پر می‌کنند نیست، ضمن اینکه در شهر جیرفت و جلوی چشم مردم هم که نمی‌توان بنزین قاچاق کرد پس مسئولان باید سوخت را در شهرها در دسترس قرار دهند و جایگاه‌های توزیع بنزین را کنترل کنند که فقط سوخت به خودرویی که مشخص است مصرف شخصی دارند بدهند و از پر کردن مخزن و یا ظرف خودداری کنند.
تانکرهای حمل سوخت گازوئیل و نفت جابجا می‌کنند
یکی از جایگاه داران جیرفت نیز یکی دیگر از شهروندان جیرفتی است که می‌گوید: تانکرهای حمل بنزین که قبل از این سوخت به جایگاه‌ها می‌رساندند با سرد شدن هوا اقدام به حمل گازوئیل و نفت به مناطق سردسیر می‌کنند و همین امر موجب شده سوخت بنزین با تأخیر به جایگاه‌ها برسد.
وی گفت: هیچ طرح خاصی در روزهای اخیر برای کنترل عرضه سوخت اجرا نشده است و طبق روال قبل در حال عرضه هستیم اما روند ورود سوخت به جایگاه‌ها با تأخیر مواجه است.
وی افزود: تانکرها با سوخت گیری گازوئیل و نفت به سمت استان‌های شمالی که درگیر سرمای شدید شده‌اند اعزام می‌شوند و مسئولان برنامه ریزی مناسبی برای سوخت رسانی به استان‌های دیگر نداشتند.
محمد شعبانی دیگر شهروند جیرفتی نیز می‌گوید: در میان مردمی که در صف هستند تعداد زیادی از مسافران که از بندرعباس به سمت استان‌های مرکزی می‌روند وجود دارد و مشکلاتی نیز برای آنها ایجاد شده است.
وی افزود: باید دو تا سه ساعت در صف منتظر باشیم و اگر سوخت تمام نشود موفق به سوخت گیری می‌شویم.
وی از مسئولان خواست با نظارت بیشتر بر روند عرضه سوخت از سوخت گیری مخزن‌ها و گالن‌ها جدا خودداری کنند تا سوخت از شبکه خارج نشود.
با برنامه ریزی می‌شد از این مشکل جلوگیری کرد
شعبانی ادامه داد: ما درک می‌کنیم که مردم استان‌های شمالی نیاز به سوخت دارند اما مسئولان نیز باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که کمترین مشکل در مناطق دیگر ایجاد شود چون این سرما قابل پیش بینی بود و می‌شد با برنامه ریزی مناسب با ذخیره سوخت در استان‌های شمالی مشکل را به حداقل رساند.
مریم میرکمالی نیز یکی از شهروندان جیرفتی در این خصوص می‌گوید: به نظر می‌رسد این روزها با توجه به سرمای هوا نیاز به کمی همدلی و همراهی مردم داریم تا از روزهای سرد سال گذر کنیم و این مساله را همه ما درک می‌کنیم.
وی افزود: با این وجود مسئولانی که مسئول عرضه متناسب سوخت هستند نیز باید جوابگوی بی برنامگی که در حوزه مسئولیتی آنها ایجاد شده باشند.
وی ادامه داد: از مسئولان مربوطه می‌خواهیم در اسرع وقت برای رفع مشکل در جنوب کرمان تلاش کنند و بروز چنین مشکلاتی این مساله را نمایان می‌کند که جنوب کرمان نیازمند انبارهای سوخت برای مواقع اضطراری است که با چنین مشکلاتی مواجه نشود.
فرماندار جیرفت نیز اظهارداشت: اقدامات و پیگیری‌های لازم برای عرضه سوخت مناسب در جنوب کرمان و شهرستان جیرفت انجام شده و امیدواریم به زودی مشکل رفع شود.
احمد بلند نظر افزود: با افت دمای شدید مواجه هستیم و اکثر تانکرهایی که قبلاً اقدام به حمل بنزین می‌کردند در حال انتقال گازوئیل و نفت به مناطق سردسیر هستند.
وی افزود: همین امر موجب تأخیر در ارسال بنزین شده که مسأله‌ای کوتاه مدت و زودگذر است و از مردم می‌خواهیم برای کمک به مردم مناطق سردسیر همکاری کنند و ضمن اینکه تمام تلاش خود را برای رفع مشکل در شهرستان نیز به کار گرفته‌ایم.
مشکل کمبود سوخت علاوه در جیرفت در سایر شهرستان‌های جنوبی استان نیز وجود دارد.

منبع: مهر 


کد مطلب: 152273

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/152273/صف-های-طولانی-بنزین-جنوب-کرمان

نفت ما
  https://www.naftema.com