کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بازشدن گره مجتمع پتروشیمی گلستان

10 فروردين 1402 ساعت 8:26

سرمایه گذاری حدود ۳۰۰ هزار میلیارد ریالی، اشتغال ‌مستقیم برای ۳ هزار نفری و تولید سالانه ۱.۷ میلیون تن اوره و آمونیاک بخشی از ثمرات راه اندازی پتروشیمی گلستان است که بر اساس برنامه عملیات اجرایی آن پس از ۱۷ سال در اردیبهشت امسال آغاز خواهد شد.


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،  روایت اوره و آمونیاک و ساخت پتروشیمی گلستان پس از ۵۱۰ ماه چشم انتظاری به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و قرار است کمتر از ۲ ماه دیگر عملیات اجرایی یکی از مهمترین مطالبات قدیمی و مصوبه سال ۱۳۸۴ هیات دولت در گلستان آغاز شده و پرونده فاز مقدماتی و صفر آن برای همیشه به بایگانی فرستاده شود.
به اعتقاد کارشناسان و مسوولان ارشد گلستان، طرح پتروشیمی در این خطه توجیه اقتصادی دارد و به تنهایی برای تحول استان کافی است و چنانچه این طرح فعال شود نه تنها گلستان بلکه استان‌های همجواری چون مازندران و سمنان را هم تحت تاثیر برکات اقتصادی خود قرار خواهد داد.
برای محرومیت و کم‌برخورداری گلستان دلایل مختلفی بیان می شود اما یکی از موضوعاتی که کارشاسان بر روی آن اتفاق نظر دارند، مشارکت نداشتن بنگاههای بزرگ اقتصادی برای راه‌اندازی و توسعه زیرساخت های تولیدی در استان است .
فارغ از ۲ مجموعه نیروگاه علی‌آبادکتول و سیمان گالیکش تاکنون سرمایه‌گذاری یا مشارکت خاصی از هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی کشور در گلستان به چشم نمی‌خورد و انگار همه راه‌ها برای فراهم‌کردن حضور آن‌ها در استان به در بسته خورد .
پس از به روی کار آمدن دولت سیزدهم و به ویژه پس از سفر رییس جمهور به گلستان، اعتبارات خوبی در بخش های مختلفی به استان تزریق شد که بر اساس برخی برآوردها، حجم اعتبارات تزریقی حدود ۱۸ برابر اعتبارات یکسال گلستان است .
یکی از وقایع حایز اهمیتی که پس از سفر آیت الله رییسی به گلستان اجرایی شد، مشارکت هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی در پروژه های مختلف گلستان مانند آب شیرین‌کن ، زهکشی و توسعه نیروگاه برق بود که آغاز آن با ابَرپروژه پتروشیمی گلستان اتفاق افتاد تا یکی دیگر از قول‌های دولت صادق الوعده به ثمر بنشیند.
در سفر اسفند سال ۱۴۰۰ رییس جمهور به گلستان، آیت‌الله رییسی قول داد از همه توان و ظرفیت دولت برای اجرای این پروژه و حل مشکلات آن استفاده کند که گویا این تلاش جهادی در حال به ثمر نشستن است.
پس از گره گشایی از چالش حقوقی فراروی این پروژه و عزم راسخ دستگاه قضایی برای حل آن ، فرآیند خلع ید مجموعه پتروشیمی از شرکت نخست مدعی سرمایه گذاری محقق شد و با دخالت مرجع قضایی در مقام مدعی‌العموم یک شرکت سرمایه‌گذار معتبربه میدان آمد تا مطالبه ۲ میلیون نفر از اهالی منطقه و ۱۰۰ هزار سهامدار این واحد پتروشیمی تامین شود.
با رفع مشکلات حقوقی این پروژه مراحل واگذاری پروژه به شرکت سرمایه گذار جدید طی شد تا اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار، استانداری گلستان و شرکت پتروشیمی خلیج فارس برای اجرای این پروژه نقشه راه مالی واحدی ترسیم کردند تا حداکثر ظرف سه سال آینده فاز نخست این واحد پالایشگاهی به نتیجه برسد.
طبق این تفاهم‌نامه مقرر شد هلدینگ خلیج فارس از طریق افزایش سرمایه در راه‌اندازی پروژه پتروشیمی گلستان سرمایه‌گذاری کند.
  تفاهم‌نامه اجرای پروژه پتروشیمی گلستان با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و وزیر امور اقتصادی و دارایی
بسیاری از کارشناسان بر این باورند مجموعه‌های بزرگ توانمند مالی در استان‌های دیگر تاثیرات مهمی در اشتغال و افزایش درآمد داشته و با سرمایه‌گذاری متوالی خود، تولید مناطق را تحت تاثیر قرار داده و مرهمی بر مشکلات بیکاری و درآمد مردم شدند و اجرای این رویکرد می تواند زمینه بهره مندی این فرصت را برای اهالی گلستان فراهم کند.
همچنین بر اساس این تفاهم‌نامه استانداری گلستان متعهد شد فرایندها و اقدامات لازم را از طریق فرابورس برای واگذاری سهام مجتمع پتروشیمی گلستان، پس از افزایش سرمایه در چارچوب مقررات و ضوابط قانونی تسهیل و تسریع نماید.
تامین امکانات زیربنایی مانند آب، برق، گاز، تلفن و سایر زیرساخت‌های اجرا و تکمیل پروژه اخذ مجوزهای زیست محیطی و مجوزهای قانونی تامین خوراک گاز بر عهده استانداری گلستان است.
بر اساس این تفاهم‌نامه هلدینگ خلیج فارس تمامی اقدامات لازم در فرایند افزایش سرمایه تحت نظارت فرابورس را انجام خواهد داد و شرایط لازم را برای اشتغال‌زایی مناسب در منطقه و به کارگیری نیروهای متخصص و فنی بومی انجام خواهد داد.
بهره‌برداری از پتروشیمی گلستان، آرام آرام در حال تبدیل شدن به آرزوی دست نیافتنی چند نسل ساکنان این استان بود و به دلیل طولانی‌شدن فرایند پیگیری و وعده‌های مکرر مدیران دولت‌های گذشته، امیدی به تکمیل آن وجود نداشت اما امضای تفاهم‌نامه استانداری گلستان با شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس امکان برآورده‌کردن آرزوی حدود ۲ دهه‌ای ساکنان این استان را بیشتر کرد.
مسوولان ارشد گلستان که مشارکت اهالی گلستان برای توسعه از یاد نبرده بودند، همواره در نشست‌ با سران کشور و وزرا بر توجه به مطالبه سهامداران مجتمع پتروشیمی و اتمام و راه‌اندازی این طرح بزرگ تاکید داشتند.
چشم‌انداز طولانی مدت برخی طرح‌ها و نیاز برخی پروژه‌ها به دوره زمانی بیشتر برای تکمیل و رسیدن به بهره‌وری، امید را در ساکنان گلستان افزایش داد.
استاندار گلستان معتقد است : از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم و پس از کامل‌شدن تیم مدیریتی استان، پایه‌گذاری‌های انجام‌شده برای جبران کمبودها و سرعت‌گرفتن قطار استان بر روی ریل توسعه، آینده روشنی را برای گلستان رقم خواهد زد.
علی‌محمد زنگانه گفت: پتروشیمی گلستان یکی از بن‌بست های توسعه استان بود که با تفویض اختیار رئیس قوه قضاییه به رئیس کل دادگستری و دادستان مرکز استان سرعت گرفت و طی یک سال گذشته بسیاری از موانع پیچیده آن مرتفع شد.
درآمد ۴۰۰ هزار میلیارد ریالی گلستان با راه‌اندازی پتروشیمی
وی ادامه داد: اجرای پروژه پتروشیمی گلستان ۴۰۰ هزار میلیارد ریال به درآمد ناخالص استان اضافه می کند و با توجه به اینکه در ابتدای ورود به استان درآمد ناخالص گلستان ۵۶۰ هزار میلیارد ریال بود و برای رسیدن به درآمد سرانه میانگین مردم کشور در افق ۱۴۰۴ نیازمند ۲ هزار و ۲۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری هستیم این پروژه تاثیرگذار است.
زنگانه گفت: آغاز عملیات اجرایی فاز دوم پروژه پتروشیمی در سفر دوم رئیس جمهور به گلستان انجام خواهد شد.
نماینده مردم غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: مهم‌ترین پروژه صنعتی و اقتصادی استان، پتروشیمی گلستان است که بیش از ۱۵ سال از آغاز عملیات اجرایی آن می‌گذرد و با تلاش و پیگیری سه قوه و تاکید رییس جمهور گره آن بزودی گشوده می‌شود.
عبدالجلال ایری افزود: با تکمیل پتروشمی، ۳ هزار شغل به صورت مستقیم ایجاد شده و بخشی از دغدغه اشتغال اهالی منطقه برطرف خواهد شد.
وی ادامه داد: با بررسی صورت گرفته این پروژه توجیه اقتصادی دارد اما در گذشته برخوردهای متناقضی با آن شده بود که روند اجرای آن را طولانی کرد.
وزیر اقتصاد و امور دارایی هم در این خصوص گفت: پروژه پتروشیمی گلستان سال‌ها بلاتکلیف رها شده بود و همچون زخم مزمنی بود که هم اکنون گره‌های آن باز شده است.
سیداحسان خاندوزی افزود: با همراهی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس این گره باز و تفاهمنامه آن امضا شده و هم اکنون منتظر گام‌های بعدی هستیم.
وی بیان کرد: بعد از شکل‌گیری مجمع عمومی پتروشیمی و فراخوان مناقصه برای فاز اجرایی عملیات آغاز خواهد شد که نویدبخش دوره تحولی در پروژه‌های بزرگ خواهد بود.
 با تکمیل و بهره‌برداری از این واحد پتروشیمی سالانه ۱.۷ میلیون تن اوره و آمونیاک تولید خواهد شد که با توجه به اینکه گلستان یک استان کشاورزی محسوب می‌شود می‌تواند نیازهای این استان را برآورده کند.
مازاد تولیدات این واحد پتروشیمی می‌توانند نقش موثری در افزایش صادرات گلستان ایفا کرده و بر اساس برآوردها ۳۰۰ هزار میلیارد ریال تولید ناخالص داخلی استان افزایش می‌یابد.
علاوه بر اشتغال و افزایش تولید ناخالص داخلی گلستان با بهره برداری از این واحد درآمد سرانه خانوارهای گلستانی هم به طرز چشمگیری افزایش خواهد یافت.
تلاش دولت سیزدهم برای ترسیم نقشه راه اجرایی و سرمایه‌گذاری برای از سرگیری پروژه نیمه‌کاره پتروشیمی گلستان علاوه بر رضایت حدود ۱۰۰ هزار سهامدار این مجموعه، رسیدن به توسعه پایدار استان را نیز در دسترس‌تر کرد.

منبع:ایرنا


کد مطلب: 153843

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/report/153843/بازشدن-گره-مجتمع-پتروشیمی-گلستان

نفت ما
  https://www.naftema.com