کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

طاعون نشخوارکنندگان را بهتر بشناسیم

20 مهر 1400 ساعت 10:42

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای انسان خطری ندارد.


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به اینکه طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای انسان خطری ندارد، گفت: منشا این بیماری ویروسی است که نشخوارکنندگان کوچک را درگیر می‌کند و قابلیت سرایت به انسان را ندارد.
دکتر گلپایگانی افزود : در حال حاضر پیشگیری که شامل واکسیناسیون ، ضدعفونی آبشخور‌های دام‌ها و تخلیه مراتع کانون‌های آلوده از وجود دام است، بهترین راه مقابله با طاعون است.
او گفت : بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک با عنوان طاعون بزی نیز شناخته می‌شود، یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالا است که نشخوار کنندگان کوچک و شتر‌ها را درگیر می‌کند.
دکتر گلپایگانی افزود : علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات الریه همراه با سختی تنفس بوده که گاهی منجر به مرگ نیز می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: ترشحات مختلف بدن دام مانند ترشحات چشم، بینی، دهان و مدفوع آبکی حاوی مقدار زیادی موربیلی ویروس هستند.
او تاکید کرد: انتقال ویروس به شکل ریزقطره‌های عفونی در هنگام عطسه، سرفه و استنشناق هوای آلوده توسط دام‌های سالم و همچنین تماس بین دام بیمار و سالم مهمترین راه انتقال این بیماری است.
مدیرکل دامپزشکی مازندران افزود: وجود ترشحات و تراوشات عفونی در محل زندگی دام مانند آبشخورها، آخور‌ها و بستر نیز میتواند یکی از راه‌های انتقال بیماری باشد.
 


کد مطلب: 140104

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/140104/طاعون-نشخوارکنندگان-بهتر-بشناسیم

نفت ما
  https://www.naftema.com