۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۱۴۰۱۰۴

طاعون نشخوارکنندگان را بهتر بشناسیم

مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای انسان خطری ندارد.
طاعون نشخوارکنندگان را بهتر بشناسیم
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به اینکه طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای انسان خطری ندارد، گفت: منشا این بیماری ویروسی است که نشخوارکنندگان کوچک را درگیر می‌کند و قابلیت سرایت به انسان را ندارد.
دکتر گلپایگانی افزود : در حال حاضر پیشگیری که شامل واکسیناسیون ، ضدعفونی آبشخور‌های دام‌ها و تخلیه مراتع کانون‌های آلوده از وجود دام است، بهترین راه مقابله با طاعون است.
او گفت : بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک با عنوان طاعون بزی نیز شناخته می‌شود، یک بیماری کشنده حاد با واگیر بسیار بالا است که نشخوار کنندگان کوچک و شتر‌ها را درگیر می‌کند.
دکتر گلپایگانی افزود : علائم این بیماری تب، ترشحات چشم و بینی، تورم دهان، اسهال، ذات الریه همراه با سختی تنفس بوده که گاهی منجر به مرگ نیز می‌شود.
مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: ترشحات مختلف بدن دام مانند ترشحات چشم، بینی، دهان و مدفوع آبکی حاوی مقدار زیادی موربیلی ویروس هستند.
او تاکید کرد: انتقال ویروس به شکل ریزقطره‌های عفونی در هنگام عطسه، سرفه و استنشناق هوای آلوده توسط دام‌های سالم و همچنین تماس بین دام بیمار و سالم مهمترین راه انتقال این بیماری است.
مدیرکل دامپزشکی مازندران افزود: وجود ترشحات و تراوشات عفونی در محل زندگی دام مانند آبشخورها، آخور‌ها و بستر نیز میتواند یکی از راه‌های انتقال بیماری باشد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی