کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

صنعت پتروشیمی به کدام سمت می‌رود؟

31 ارديبهشت 1402 ساعت 15:49

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به تحلیل وضعیت صنعت پتروشیمی جهانی در افق ۱۰ ساله پیش رو پرداخته است.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران با استناد به گزارش موسسه مک‌کنزی به تشریح تحولات جهانی صنایع پتروشیمی طی دهه اخیر پرداخته و توصیه‌هایی برای برنامه‌ریزی آینده فعالان این صنعت ارائه کرده است؛ در این گزارش سه استراتژی «مدیریت هزینه‌ها و نوسانات بالا»، «استمرار کربن‌زدایی و جریان چرخشی» و «جست‌وجوی فرصت‌های ادغام و تملیک» به عنوان الزامات رشد معرفی شده است.
این گزارش با اشاره به رشد بلندمدت این صنعت طی سال‌های اخیر آورده است: متوسط رشد سالانه ارزش کل صنایع مزبور از سال ۲۰۱۰ الی ۲۰۲۲ حدود ۸ درصد برآورد شده که استفاده از خوراک مزیت‌دار در منطقه خاورمیانه و ایالات متحده به عنوان یکی از عوامل اصلی این رشد اعلام شده است. اگر چه این صنعت از حاشیه‌های سود بالای ناشی از تقاضای قوی شرکت‌های بسته‌بندی و تولیدکننده کالاهای مصرفی و اختلالات عرضه ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹ منتفع شده است؛ اما با این حال در سال‌های آینده، افزایش قابل توجه ظرفیت و کاهش رشد تقاضا ممکن است منجر به کاهش ارزش صنایع پتروشیمی شود.
 اخیرا با کاهش حاشیه سود محصولات، اولین نشانه‌های کاهش رشد در صنایع پتروشیمی مشاهده شده است و برای مقابله با چالش‌های بازارهای نامطمئن و همراه با نوسان، شرکت‌های پتروشیمی باید عملکرد برتر خود را دو چندان کنند. شرکت‌های این صنعت می‌توانند با دستیابی به برتری در همه حوزه‌ها از جمله عملیات تولید، تعمیر و نگهداری، زنجیره تامین، تدارکات و مدیریت استعدادها پتانسیل کامل خود را آشکار کنند. چیزی به غیر از تحولی گسترده نمی‌تواند شرکت‌ها را قادر سازد تا از رقبای خود پیشی بگیرند و ارزش‌های جدیدی را خلق کنند.
این گزارش در ادامه به پیش‌بینی وضعیت صنعت پتروشیمی در یک دهه آینده پرداخته و با برآورد رشد سه درصدی برای این صنایع در این دهه، می‌افزاید: در طرف عرضه، انتظار افزوده شدن ۴۲ میلیون تن در سال به ظرفیت تولید اتیلن در جهان طی سال‌های ۲۰۲۲ الی ۲۰۲۵۶ با سهم ۱۹ میلیون تنی چین و ۵ میلیون تنی آمریکای شمالی وجود دارد و در سمت تقاضا، رشد بازارهای نهایی مصرف‌کننده اقلام پتروشیمی مانند بسته‌بندی و ساختمان استمرار یافته و افزایش فعالیت واحدهای کراکینگ و پلیمرازسیون نیز پیش‌بینی می‌شود.
این گزارش با نگاهی به آینده، سه استراتژی شرکت‌های موفق پتروشیمی را نیز برشمرده که مدیریت هزینه‌ها و نوسانات بالا، استمرار کربن‌زدایی و جریان چرخشی و جستجوی فرصت‌های ادغام و تملیک از این جمله است.


کد مطلب: 155255

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/155255/صنعت-پتروشیمی-کدام-سمت-می-رود

نفت ما
  https://www.naftema.com