۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۹
کد مطلب : ۱۵۵۲۵۵

صنعت پتروشیمی به کدام سمت می‌رود؟

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به تحلیل وضعیت صنعت پتروشیمی جهانی در افق ۱۰ ساله پیش رو پرداخته است.
صنعت پتروشیمی به کدام سمت می‌رود؟
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"،معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران با استناد به گزارش موسسه مک‌کنزی به تشریح تحولات جهانی صنایع پتروشیمی طی دهه اخیر پرداخته و توصیه‌هایی برای برنامه‌ریزی آینده فعالان این صنعت ارائه کرده است؛ در این گزارش سه استراتژی «مدیریت هزینه‌ها و نوسانات بالا»، «استمرار کربن‌زدایی و جریان چرخشی» و «جست‌وجوی فرصت‌های ادغام و تملیک» به عنوان الزامات رشد معرفی شده است.
این گزارش با اشاره به رشد بلندمدت این صنعت طی سال‌های اخیر آورده است: متوسط رشد سالانه ارزش کل صنایع مزبور از سال ۲۰۱۰ الی ۲۰۲۲ حدود ۸ درصد برآورد شده که استفاده از خوراک مزیت‌دار در منطقه خاورمیانه و ایالات متحده به عنوان یکی از عوامل اصلی این رشد اعلام شده است. اگر چه این صنعت از حاشیه‌های سود بالای ناشی از تقاضای قوی شرکت‌های بسته‌بندی و تولیدکننده کالاهای مصرفی و اختلالات عرضه ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹ منتفع شده است؛ اما با این حال در سال‌های آینده، افزایش قابل توجه ظرفیت و کاهش رشد تقاضا ممکن است منجر به کاهش ارزش صنایع پتروشیمی شود.
 اخیرا با کاهش حاشیه سود محصولات، اولین نشانه‌های کاهش رشد در صنایع پتروشیمی مشاهده شده است و برای مقابله با چالش‌های بازارهای نامطمئن و همراه با نوسان، شرکت‌های پتروشیمی باید عملکرد برتر خود را دو چندان کنند. شرکت‌های این صنعت می‌توانند با دستیابی به برتری در همه حوزه‌ها از جمله عملیات تولید، تعمیر و نگهداری، زنجیره تامین، تدارکات و مدیریت استعدادها پتانسیل کامل خود را آشکار کنند. چیزی به غیر از تحولی گسترده نمی‌تواند شرکت‌ها را قادر سازد تا از رقبای خود پیشی بگیرند و ارزش‌های جدیدی را خلق کنند.
این گزارش در ادامه به پیش‌بینی وضعیت صنعت پتروشیمی در یک دهه آینده پرداخته و با برآورد رشد سه درصدی برای این صنایع در این دهه، می‌افزاید: در طرف عرضه، انتظار افزوده شدن ۴۲ میلیون تن در سال به ظرفیت تولید اتیلن در جهان طی سال‌های ۲۰۲۲ الی ۲۰۲۵۶ با سهم ۱۹ میلیون تنی چین و ۵ میلیون تنی آمریکای شمالی وجود دارد و در سمت تقاضا، رشد بازارهای نهایی مصرف‌کننده اقلام پتروشیمی مانند بسته‌بندی و ساختمان استمرار یافته و افزایش فعالیت واحدهای کراکینگ و پلیمرازسیون نیز پیش‌بینی می‌شود.
این گزارش با نگاهی به آینده، سه استراتژی شرکت‌های موفق پتروشیمی را نیز برشمرده که مدیریت هزینه‌ها و نوسانات بالا، استمرار کربن‌زدایی و جریان چرخشی و جستجوی فرصت‌های ادغام و تملیک از این جمله است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی