۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۲
کد مطلب : ۱۱۸۵۳۸

تولید ۷۵ هزار بشکه نفت از آزادگان شمالی

مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی گفت: هزینه‌ی بهره‌برداری هر بشکه نفت از میدان نفتی آزادگان شمالی به  ازای هر بشکه زیر ۲ دلار است و این رقم کاهش هزینه قابل توجهی در مقیاس تولید نفت سنگین محسوب می‌شود.
تولید ۷۵ هزار بشکه نفت از آزادگان شمالی
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی گفت: درحال حاضر بدون هیچگونه وقفه‌ای این طرح، ۷۵ هزار بشکه در روز نفت خام تولید می‌کند.

  اسماعیل غلامپور آهنگر، مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی، از برنامه‌ریزی برای حفاری ۵ حلقه چاه جدید در این میدان مشترک نفتی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه درحال حاضر بدون هیچگونه وقفه‌ای این طرح، ۷۵ هزار بشکه در روز نفت خام تولید می‌کند، با برنامه‌ریزی‌های بعمل آمده حفاری ۵ حلقه چاه جدید و یک حلقه چاه ارزیابی با هدف حفظ تولید بعد از سال پنجم و ششم برنامه‌ریزی شده است.

مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی، در خصوص هدف‌گذاری ازدیاد برداشت از این میدان نفتی توضیح داد: علاوه بر این ۶ حلقه چاه، طبق بررسی‌های فنی انجام شده در این راستا، چاه‌های دیگر که به مرور دچار افت تولید شده‌اند نیز تعمیر می شوند؛ این چاه‌ها در برنامه توسعه فاز ۲ میدان آزادگان شمالی هستند.

وی افزود: در چاه‌های میدان نفتی آزادگان شمالی به منظور ارتقای برداشت و همچنین حفظ و نگهداشت سطح تولید، از مکانیزم «فرازآوری با گاز» (Gas Lift) استفاده شده است.

مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان شمالی درباره فرآیند توسعه این میدان بزرگ نفتی اظهار داشت: پس از تفکیک میدان نفتی آزادگان به دو بخش شمالی و جنوبی، فاز نخست میدان آزادگان شمالی، در قالب قرارداد بیع متقابل توسط شرکت ملی نفت چین (CNPCI) توسعه داده شده و از فروردین ماه سال ۹۵ رسماً وارد مدار تولید شده و تا کنون حدود ۹۰ میلیون بشکه نفت سنگین از میدان مشترک تولید و به مبادی صادرات ارسال شده است.

این مقام مسوول ادامه داد: هزینه‌ی بهره‌برداری هر بشکه نفت از میدان نفتی آزادگان شمالی به  ازای هر بشکه زیر ۲ دلار است و این رقم کاهش هزینه قابل توجهی در مقیاس تولید نفت سنگین محسوب می‌شود. همچنین، دستیابی به میزان تولید پایدار و مستمر از این میدان تا کنون ۹۹.۹۷ درصد بوده‌ است، و این رقم نیز نشانگر عدم وقفه‌ تولید نفت در این میدان مشترک است.

غلامپور در ادامه گفت: نفت فرآورش شده از این میدان توسط خط لوله ۱۶ اینچی به طول ۷۳ کیلومتر به تلمبه خانه غرب کارون ارسال می شود و در برنامه توسعه است که گاز استحصال شده آن نیز، با خط لوله‌ای ۱۲ اینچی و به طول ۴۲ کیلومتر به واحد  NGL۳۲۰۰ منتقل شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی