۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۱۲۲۰۶۹

تلاش بانک توسعه آفریقا برای تولید انرژی

صندوق توسعه انرژی های پایدار وابسته به بانک توسعه آفریقا با اختصاص ۷۶۰ میلیون دلار برای توسعه و تامین انرژی های تجدید پذیر در قاره سیاه سرمایه گذاری می کند.
تلاش بانک توسعه آفریقا برای تولید انرژی
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، این کمک اقتصادی برای انجام حداقل ۸ طرح به منظور احداث نیروگاههای مبتنی بر انرژی های تجدید پذیر با ظرفیت یک تا ۱۰ مگاوات است.
این کمک اقتصادی طیف گسترده ای از فعالیت های آماده سازی و توسعه طرحها از جمله مطالعات اولیه ، امکان سنجی فنی ، مراحل حقوقی، ارزیابی اثرات زیست محیطی و اجتماعی و تضمین کیفیت طرحها را شامل می شود.
براساس این طرح عظیم قرار است نیروگاه هایی با پایه انرژی خورشیدی، انرژی آب و یا ترکیبی در آفریقا احداث شود.
دانیل شروت مدیر اجرایی بانک توسعه آفریقا در امور انرژی های تجدید پذیر گفت، این طرح در چارچوب تامین انرژی برای کشورهای موسوم به صحرای آفریقا (کشورهای جنوب آفریقا) انجام می شود.
وی افزود تاکنون طرح های بسیاری در این زمینه ارائه شده که به علت فقدان بودجه بلاتکلیف مانده و یا اجرا نشده اند.
وی افزود احداث نیروگاه های خورشیدی و آبی بهترین راه برای برطرف کردن معضل کمبود انرژی در کشورهای آفریقایی است.
براساس برآوردهای بعمل آمده، با اجرای این طرحها انتظار می رود حداقل ۲۰ هزار شغل در آفریقا ایجاد شود ، نزدیک به ۶۰۰ گیگاوات برق درساعت تولید گردد و از انتشار ۳۲۰ هزار تن گازهای آلاینده ممانعت بعمل آید.
بانک جهانی در گزارش های خود اعلام کرده است که  حدود ۶۰۰ میلیون نفر در آفریقا به انرژی الکتریسیته دسترسی ندارند.
 
گزارش بانک جهانی حاکیست که  حدود  ۷۵ درصد ساکنان کشورهای آفریقایی 'مالی' ، 'آنگولا' و یا 'نامیبیا' به انرژی الکتریسیته دسترسی ندارند.
همچنین ۷۰ میلیون نفر از ساکنان اتیوپی و ۶۰ میلیون شهروند جمهوری دمکراتیک کنگو بدون برق زندگی می کنند.
سازمان بین المللی انرژی در گزارش سال ۲۰۱۴ خود اعلام کرد، آفریقا ظرفیت لازم برای تولید میزان عظیمی از الکتریسیته از انرژی های تجدید پذیر را دارد.
برای مثال ۹ درصد مردم جمهوری دمکراتیک کنگو به انرژی الکتریسیته دسترسی دارند در حالی که این کشور ظرفیت عظیمی برای استفاده از انرژی آب و ایجاد سدهای متعدد در مسیر آب دارد.
همچنین در اتیوپی می توان با ۲۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در زمینه انرژی ژئوترمیک (گرمای درون زمین) ، بیش از ۷۰۰ مگاوات برق تولید کرد.
در زامبیا نیز با ایجاد سد در مسیرآبراههای این کشور که کمتر از ۳ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت ، می توان ۲۴۰۰ مگاوات برق تولید کرد.
این در حالی است که کارشناسان سازمان بین المللی انرژی معتقدند ، درکنار بهره گیری از انرژی آب و یا گرمای زمین، در آفریقا امکان تولید بیش از یک میلیون مگاوات برق (یکهزار گیگاوات) از منابع انرژی خورشیدی و یا باد وجود دارد.
تابش مداوم خورشید و نیز وزش مستمر باد در برخی نقاط آفریقا ، شرایط مناسبی برای استفاده از این نوع انرژی های تجدید پذیر بوجود آورده که در کنار مزایای ان ، هیچگونه آلودگی نیز برای محیط زیست ایجاد نمی کند.
کارشناسان بانک جهانی معتقدند که لازم است سالانه ۴۰ میلیارد دلار در زمینه تامین انرژی در آفریقا سرمایه گذاری شود تا این قاره در آشکار کردن ظرفیتهای انرژی خود به مرزهای توسعه کامل برسد.
پژوهش های بانک جهانی بیانگر آن است که چنانچه اقدامات اعلام شده در این زمینه صورت نگیرد، در سال ۲۰۳۰ فقط نیمی از مردم آفریقا به انرژی الکتریسیته دسترسی خواهند داشت.
در حالی که درشرایط فعلی، سالانه حداکثر ۲ گیگاوات ( ۲هزار مگاوات ) برق به ظرفیت انرژی الکتریسیته آفریقا افزود می شود ، کارشناسان معتقدند چنانچه قرار باشد در سال ۲۰۳۰ میلادی تمامی مردم آفریقا به انرژی الکتریسیته دسترسی داشته باشند، لازم است سالانه ۶تا ۷ گیگاوات (۶ تا ۷ هزار مگاوات) به ظرفیت تولید برق این قاره اضافه شود.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی