۳
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۱۵۱۱۴۹
عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با نفت ما:

قطع گاز پتروشیمی ها، چالش جدی برای کشور ایجاد کرده است

قطع مسلم، این مسئله واضح و مبرهن است که بحث کمبود گاز و برق به یک چالش هر ساله در کشور ما بدل شده است.
قطع گاز پتروشیمی ها، چالش جدی برای کشور ایجاد کرده است
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت انرژی "نفت ما" قطع گاز پتروشیمی ها در حال تبدیل شدن به چالش جدی برای کشور شده است. 
پرویز محمدنژاد قاضی محله، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با نفت ما گفت: قطع مسلم، این مسئله واضح و مبرهن است که بحث کمبود گاز و برق به یک چالش هر ساله در کشور ما بدل شده است. متاسفانه به دلیل برخی کم کاری ها و ترک فعل‌های انباشته شده طی سالیان مختلف، در حال حاضر با تراکم مشکل گاز در کشور مواجه هستیم. یکی از اولین بخش های نیز که به اصطلاح بحث کمبود گاز به آنها اصابت می کند، پتروشیمی های کشور هستند.  
وی در ادامه افزود: می‌توان گفت در حال حاضر قریب دو سوم گاز تحویلی به نیروگاه ها قطع شده است. یعنی از 180 میلیون متر مکعب گاز تحویلی، 120 میلیون متر آن تحویل نمی شود و تنها 60 میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه ها تحویل داده می شود. پوشیده نیست که این کسری تحویل گاز با سوخت های جایگزین مانند گازوئیل و مازوت جبران می شود. پس از نیروگاه ها، صنایع در مرحله دوم قرار دارند. بدیهی است که خوراک گاز ورودی برای صنایع مختلفی مانند پتروشیمی و واحدهای متانول ساز، بسیار حیاتی است. البته در این بین کمیسیون انرژی با همراهی دولت، در تلاش هستند که این مسائل به بهترین وجه مدیریت شود.  
محمدنژاد قاضی محله ضمن تشریح مباحث مختلف صورت گرفته در کمیسیون انرژی حول بحث گاز در کشور، اظهار کرد: خوشبختانه ما در سال جاری بر خلاف تابستان گذشته شاهد قطعی های مکرر برق برای مشترکان خانگی نبودیم، امیدوار هستیم بحث کمبود گاز نیز با همین روش مدیریت شود. علاوه بر نیروگاه ها و صنایع، مشترکان خانگی ساکن استان‌های شمالی و شمال شرق کشور نیز در برخی سال های گذشته در زمان برودت هوا با چالش قطع گاز مواجه شده اند. به دلیل اینکه انتقال گاز از جنوب به شمال کشور هزینه بسیار بالایی در بر دارد، یکی از برنامه های دراز مدت، بحث سوآپ گازی است. اگر بتوان سوآپ گازی با ترکمنستان انجام داد، بخشی از مشکل حتماً مرتفع خواهد شد.  
این عضو کمیسیون انرژی همچنین بیان کرد: یکی از روش های دیگری که دولت در سبد تصمیم گیری های خود قرار داده است، نصب کمپرسورهای فوق سنگین بر روی چاه های گاز کشور است. البته در این بین بحث بهینه سازی مصرف گاز نیز جایگاه خود را دارد. این درست است که زیرساخت‌های گازی کشور به سرمایه گذاری نیاز دارد، اما در صورتی که فقط چند درصد هدر رفت گاز کشور کم شود و صرفه جویی صورت گیرد، صنایع ما دیگر با مشکلات گازی دست و پنجه نرم نخواهند کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی