۱۵
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۸
کد مطلب : ۱۶۵۰۷۸

ناکارآمدی یا سایه دکل گمشده

محمد صفوی/ مدیر روابط عمومی سابق تاسیسات دریایی ایران
ناکارآمدی یا سایه دکل گمشده
    مفاهیم ذهنی وخبرهای اغواگر می توانند مسیر توسعه هدفمند را دچار تزلزل کرده و روی قضاوت وتصمیم گیری ، بلندمدت موسسه اثر منفی بگذارند.
خاطرات گذشته و نقش پررنگ تداعی معانی باعث احساس منفی شده و تردید و ترس راه توسعه و راهبرد متفکرانه را درسیاست گذاری مسدود می کند.
شرکت مهندسی، ساخت و تاسیسات دریایی ایران در اوج بلوغ و شکوفایی به عنوان یک شرکت بزرگ صنعت نفت ایران و بزرگترین شرکت در صنعت افشور در خاورمیانه، پس از مطرح شدن بحث دکل نفتی گمشده همراه با بازتاب جهانی رسانه ای در داخل و خارج از کشور یکباره مورد توجه اذهان قرار گرفت.
سبک رسانه ای بکارگرفته شده برای نابودی این شرکت بزرگ اذهان خواص ‌و عوام راتحت تاثیر قرار داد، فرزانگان صنعت نفت نیز جذب غوغا سالاران رسانه ای شده و سایه هولناک دکل گمشده بر تمامی موجودیت تاسیسات دریایی ایران تداعی شد و تمام دستاوردهای این شرکت که افتخارات بزرگی را برای صنعت نفت به ارمغان آورده بود به فراموشی سپرده شد.
مدیران عامل متعد‌د بعد از رویداد دکل مفقود شده نیز با سیاست غیر منطقی تعطیلی ارتباطات و اطلاع رسانی ناخواسته در مسیر قهقرایی سقوط تاسیسات دریایی شرکت کردند،شرکتی که به عنوان یکی از عصاره های صنعت ایران در دریا و خشکی فعال بود، بهترین مهندسین و تکنیسین ها را در اختیار داشت، هر چند حضور برخی از نیروهای کم دانش درساختار اداری ‌و بازاریابی شرکت توسعه منطقی ‌و علمی را تاب نمی آوردند،اماحضور گسترده متخصصان ‌و کارشناسان فهیم نفت کشور به همراه متخصصان دریایی ایران و ناوگان مجهز پویا و مجاهدت بی ادعای کارگران در مناطق عملیاتی شرکت(آبادان، خرمشهر، عسلویه ، ماهشهر و....)‌ حضور بیش از ۵۰۰۰ نیروی فعال در یارد خرمشهر مانع از تاثیر گذاری افراد غیر متخصص و حتی کارشکنی ها در روند توسعه بود.
بعد از موضوع دکل گمشده مدیریت شرکت به دست کسانی افتاد که سوژه مناسبی را برای پس زدن نیروهای متخصص پیدا کرده بودند، کم کم شرکت را از مسیر توسعه و تحول دور کرده، نیروهای متخصص به سایر بخش‌ها و حتی به کشورهای خارجی کوچ کردند.
تفکر تردید ‌و هراس مانع از فعالیت و توسعه در شرکت شد ‌می‌توان گفت در تصمیم سازی وب رنامه ریزی مدیران شرکت توسعه زیر سایه دکل گمشده به محا‌ق رفت.
اگر در انتخاب مدیران عامل شرکت تفکر باز آفرینی و توانایی موج آفرینی در مقابل بازتاب موج های منفی در نظر گرفته می شد شاید سرمایه انسانی و فنی تاسیسات دریایی که افتخار ساخت ‌و نصب بزرگترین سازه نفتی(۲۰ هزار تنی) را در کارنامه دارد و چندین بار جایزه کیفت اتحادیه اروپا را برای کشور به ارمغان آورده به ورطه فراموشی نمی رفت.
امیدوارم مدیر عامل جدید شرکت مهندسی ، ساخت و تاسیسات دریایی ایران طرحی نو در اندازد با امید آفرینی و موج آفرینی ‌و بهره گیری از رسانه مسیر دراماتیک شرکت به سوی توسعه روز افزون هدایت کند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


چالش های پیش رو پتروشیمی های متانولی 
غلامرضا دهقان ناصر آبادی /نماینده منتخب مردم شهرستان های کازرون و کوهچنار
کنترل انتشار گاز دی اکسید کربن و پتانسیل احداث کراکرهای LPG در این زمینه
ساسان طالب نژاد، دکترای مهندسی شیمی/کارشناس توسعه کسب و کار درحوزه پالایش و پتروشیمی