۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۱۱۵۴۷۵

حمله به نفتکش ها در خلیج فارس، به نفع ایران و آمریکا نیست

فاتیما رضایی
بعید است این اقدام توسط ایران که در اثنای گفت و گو با نخست وزیر ژاپن بود و این حوادث می تواند مداخله نظامی بیشتر آمریکا را در منطقه داشته باشد انجام شود و از نظر آمریکا ممکن است که این دست حوادث برای تنش زایی در منطقه مفید باشد ولی افزایش قیمت نفت به نفع ترامپ نیست.
حمله به نفتکش ها در خلیج فارس، به نفع ایران و آمریکا نیست
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما"، صبح روز ١٣ ژوئن، دو نفتکش Front Altair با پرچم نروژ و Kokuka Courageous با پرچم پاناما به دلیل انفجار و آتش سوزی، سیگنال SOS دادند. کشتی  Kokuka Courageous متعلق به شرکت ژاپنی BSM Ship Manage-ment به مقصد سنگاپور، حامل ماده متانول از عربستان سعودی بوده است. کشتی Front Altair نیز به شرکت نروژی Frontline, تعلق داشته و حامل ٧٥ هزار تن نفت به مقصد تایوان بوده است و از امارات بارگیری شده بود. نکته مهم که این مراجع مطرح کرده اند اینست که بعید است این اقدام توسط ایران آن هم در اثنای گفت و گو با نخست وزیر ژاپن بود و این حوادث می تواند مداخله نظامی بیشتر آمریکا را در منطقه داشته باشد انجام شود و از نظر آمریکا ممکن است که این دست حوادث برای تنش زایی در منطقه مفید باشد ولی افزایش قیمت نفت به نفع ترامپ نیست. در مورد چگونگی این حادثه، پیامدهای آن بر تجارت جهانی نفت و بحران در روابط ایران و امریکا، مراجع بین المللی رویکردهای متفاوتی را مطرح کرده اند که در ادامه می آید.
نزاویسمایا گازتا: حملات علیه نفتکش ها منجر به افزایش قیمت نفت تا 4 درصد شد و نفت برنت به 62 دلار در هر بشکه رسید. همچنین در رابطه با حملات انجتم شده علیه نفتکش ها، موج جدیدی از جنگ اطلاعاتی آغاز شده است. معاون وزیر خارجه روسیه روز درباره نشانه رفتن انگشت اتهام یه سوی کشوری که شماری از کشورها سر دشمنی با آن را دارند، هشدار داد.
کامرسانت: مایک پومپئو، در تفسیری از حملات صورت گرفته علیه دو فروند تانکر در دریای عمان، گفت که امریکا از تجارت جهانی حمایت می کند. او مسوولیت وقوع این حملات را بر دوش ایران انداخت و هشدار داده که این حملات ادامه خواهند یافت. ٤٠ درصد از نفت جهانی از منطقه خلیج فارس صادر می شود. در پی وقوع حملات نخست در اواسط ماه می، آمریکا وعده داده بود که مقصر بودن تهران را اثبات خواهد کرد، اما هنوز این کشور نتوانسته است، این موضوع را اثبات کند.
لوپوئن: با اشاره به اینکه ترامپ با استناد به تصاویری که پنتاگون ارائه داده است، تهران را متهم می کند که دو نفتکش را در نزدیکی تنگه هرمز هدف قرار داده است. کارشناسان در این باره تردید دارند. اگرچه برخی جناح های محافظه کار تهران از تحریک افزایش تنش با آمریکا نفع می برند، اما بعید است که آنها که به رهبر نزدیکند، در آستانه دیدار مهم رهبری با نخست وزیر ژاپن، چنین اقدامی را انجام دهند، چرا که آنها با این اقدام رهبری را دچار دردسر می کنند. این شریه در مورد ویدئوی ارائه شده توسط پنتاگون نوشت، این فیلم ویدئویی کیفیت بسیار بدی دارد و مشخص نیست که این مردان در حال نجات اعضای خدمه نفتکش یا در حال برداشتن مین هستند. این تصاویر استاندارهای مناسب برای شواهد معتبر را ندارد. همچنین متهم کردن سریع ایران توسط پمگئو را شگفت انگیز می داند، زیرا وی باید قبل از این اظهار نظر منتظر نتیجه گیری آژانس های اطلاعاتی خود باشد یا تحقیق بیطرفانه ای را قبل از این اظهارات انجام دهد.
ایل جورناله: شاید در خلیج فارس جنگی در حال وقوع باشد و شاید هم چنین نباشد. پیش بینی آنچه ممکن است در این پهنۀ آبی که ایران را از متحدان آمریکا جدا می کند، رخ دهد دشوار است ولی یک چیز قطعی است و آن اینکه پس از انفجارهایی که در دو نفتشکش ژاپنی در دریای عمان رخ داد، تنش به سطح هشدار دهنده ای رسیده است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که احتمال آغاز یک جنگ بعید است به همان اندازه این موضوع نیز واقعیت دارد که تصور اینکه این حادثه بخشی از یک جنگ پنهان نباشد که بیش از پیش آشکار می شود، غیرممکن است. ولی مسأله چیز دیگری است و آن درک این موضوع است که این حمله به نفع کیست. در اینجا باید از مقدمه ای آغاز کرد که بسیاری مایلند آن را دست کم بگیرند: آنچه در فراساحل عمان رخ داد  به نفع هر دو طرف بوده و در عین حال به ضرر هر دو نیز هست. دقیقاً به همین علت است که نمی توان به یک نتیجۀ عجولانه رسید. از نظر ایران هر دو انفجار می تواند تنش در خلیج فارس را افزایش داده و به تشدید اوضاع در منطقه با مداخلۀ آمریکا که هم اکنون نیز در این منطقه حضور دارد، منجر شود. در ضمن خطرناک بودن موقعیت تنگۀ هرمز ممکن است منجر به یک تجدیدنظر در سیستم های کنترل این تنگۀ راهبردی گردد. به همین علت است که تهران پیش از این اظهار داشته که توان کنترل این نقطه را دارد. در ضمن این موضوع نیز نباید فراموش شود که حمله به نفتکش ژاپنی همزمان با دیدار شینزو آبه، نخست وزیر این کشور از ایران صورت گرفته است. به سختی می توان تصور کرد که دولت جمهوری اسلامی بخواهد در روابط با توکیو آن هم زمانی که این کشور می تواند مخاطب مهمی با آمریکا باشد، اختلال ایجاد کند. از نظر آمریکا فرضیه های دیگری وجود دارد. درست است که برای آمریکا ممکن است یک حادثه برای افزایش تنش در خلیج فارس مفید باشد ولی این موضوع نیز واقعیت دارد که بروز تنش باعث افزایش قیمت نفت خواهد شد که این امر به نفع ترامپ نیست.
لا استامپا: این حمله باعث شد بهای نفت در عرض چند ساعت ٤ درصد افزایش یابد. همچنین باعث شد که تنش میان ایران و آمریکا به شدت بالا بگیرد. همۀ اینها در حالی صورت گرفت که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در حال گفتگو با رهبری جمهوری اسلامی بود و تازه نامۀ درخواستی از سوی ترامپ به وی تحویل داده بود. بسیاری این تردید را مطرح کرده اند که کسی خواسته میانجیگری احتمالی را نقش بر آب کند. مسیر نفت بیش از پیش شلوغ گردیده و هر چیزی ممکن است آن را شعله ور سازد.
زوریشر سایتونگ: ترامپ، در یک مصاحبه تلویزیونی سخنان پومپئو، وزیر خارجه را در مورد اتهام حمله ایران به دو کشتی نفت کش در دریای عمان تکرار  کرد و گفت این اقدام، نتیجه مستقیم تحریم های شدید تحمیل شده از سوی آمریکا علیه تهران می باشد. تشدید احتمال تهاجم نظامی بدون شک یکی از تاکتیک های "فشار حداکثری" است که آمریکا می خواهد در همه جبهه های ممکن علیه ایران اعمال کند. اگرچه استفاده از این راهبرد که بر اساس آن ابتدا باید تنش ها را به طور خطرناکی افزایش داد و سپس به تنش زدایی پرداخت، وسوسه کننده است؛ اما فقط زمانی موثر و کارآمد خواهد بود که خشونت نهفته در این تهدیدها معتبر و عملی باشد.اگر چه هر دو طرف ممکن است علاقه مند به شروع جنگ نباشند، اما این وضعیت بسیار حساس بوده و می تواند از سوی تندروهای دو طرف به طور عامدانه به یک درگیری و جنگ تمام عیار تبدیل شود.
سانکی: هر چند در نگاه اول چنین تحرکاتی تنش نظامی میان ایران و آمریکا را تحریک می کند، ولی با این حال چنانچه تنگه هرمز مسدود شود، احساس بحران در عرضه ثبات نفت خام گسترده شده و به دنبال آن تحرکات محافل بین المللی برای درخواست کاهش تنش از آمریکا افزایش خواهد یافت.
العربی الجدید: با رفتن اوضاع در منطقه خلیج فارس به سمت تنش زایی های بیشتر و رویاوریی نظامی پس از اینکه آمریکا، ایران را متهم کرد مسوول هدف قرار دادن دو نفتکش در دریای عمان است و به موازات ادامه حملات حوثی ها به فردوگاه ابها در عربستان؛ موضع واشینگتن بر خودداری از جنگ با تهران دلالت دارد.
الاخبار: چنانچه دولت آمریکا درصورت به دست آوردن اطلاعات، تلاش ایران را برای هدف قرار دادن یک هواپیمای آمریکایی پیش از حمله در خلیج عمان را تایید کند؛ این امر تنشی خطرناک تر از حمله به این دو نفتکش را هشدار می دهد؛ و در نتیجه بازگشت آرامش به منظقه پس از حمله در خلیج عمان به نظر ماموریتی ناممکن است. طراح عملیات خلیج عمان هر که باشد در سوق دادن منطقه به سمت بازی بسیار خطرناک موفق بوده که دیگر ممکن نیست به سادگی قواعدی کنترل شده ای را برای آن اتخاذ کرد. با وجود عدم افزایش جنون آمیز قیمت ها، نشانه های اولیه مبنی بر تاثیر احتمالی آتی بر آنها وجود دارد مانند اعلام شرکت های بیمه دریایی برای افزایش هزینه های کشتی ها حداقل به نسبت 10 درصد که در سایه این هرج و مرج ها می تواند بیشتر نیز افزایش یابد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی