۲
۲
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶
کد مطلب : ۱۲۰۴۲۸
گزارش نفت ما از عملکرد اعضای کمیسیون انرژی مجلس دهم: (1)

حسنوند و استمرار روند تکمیل طرحهای توسعه ای نفت و نیرو

مهدی قدیری
فریدون حسنوند، متولد 6 اردیبهشت 1344 در درود است. وی دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی بوده و هم اکنون دانشجوی دوره دکترا است. حسنوند نمایندگی حوزه انتخابیه اندیمشک در دوره های ششم، هفتم، هشتم و دهم را در مجلس شورای اسلامی در کارنامه خود دارد و هم اکنون نامزد این حوزه انتخابیه در دوره یازدهم مجلس می باشد. حسنوند در مجلس دهم، به مدت چهار سال پیاپی است که ریاست کمیسیون انرژی را برعهده دارد.
فریدون حسنوند
فریدون حسنوند
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، استانداری بوشهر در سالهای 1392-1391 ، مشاو وزیر نفت، عضو هیات مدیره پارس جنوبی و عضو شورای عالی خلیج فارس از دیگر سوابق اجرایی ایشان می باشد.
حسنوند همچنین از فرماندهان سپاه پاسداران در دوران جگ تحمیلی بود. فعالیت در عرصه های سیاسی او با شرکت در هیات های مذهبی، بسیج و سپس حمایت از کاندیداهای مختلف در ادوار مجلس و ریاست جمهوری آغاز شد.
در انتخابات مجلس ششم، مردم اندیمشک که برای نخستین بار صاحب یک حوزه انتخابیه و کرسی مستقل در مجلس شده بودند و تجربه مدیریت غیر بومی را داشتند به نامزد اصلاح طلب غیر بومی روی خوش نشان ندادند و با اتحاد خود و انتخاب حسنوند، ایشان را راهی مجلس کردند که نقطه عطفی در این حوزه انتخابیه شد بدینصورت که دوران روی کار آمدن مدیران بومی کارآمد در این حوزه آغاز شد.
در دوره هفتم مجلس نیز، حسنوند عملا رقیب قدری نداشت و توانست به آسانی دوباره کرسی نمایندگی اندیمشک را در مجلس در اختیار بگیرد. تجربه دو دوره نمایندگی نیز باعث شد که در دوره هشتم بتواند علیرغم چالشها و و مخالفان بسیار، بتواند دوباره کرسی نماندگی را تصاحب نماید. اما دور نهم برای حسنوند خوش یمن نبود و رد صلاحیت ایشان در این دوره و اعلام دیرهنگام تایید صلاحیت ایشان باعث شد، اقبال عمومی به نامزد رقیب بچرخد و ماع از ورود ایشان به مجلس شود.
اما این ناکامی باعث نشد که ایشان صحنه سیاست و خدمت را رها کند و به عنوان استاندار بوشهر تا چند ماه پس از روی کار آمدن دولت روحانی خدمت کرد.
حسنوند در دولت روحانی، به عنوان مشاور وزیر نفت و مسوول گازرسانی به شهرهای زیر 20 هزار نفر منصوب شد تا کماکان در عرصه خدمت رسانی فعالیت داشته باشد.
حضور حسنوند در دور دهم انتخابات مجلس، با توجه به تجارب ارزشمند و پختگی و تعدیل سیاسی اش باعث شد که حتی طرفدارانش از اقصی نقاط خوزستان و حتی کشور به اندیمشک بیایند تا ایشان بر رقیبش که جزو لیست ائتلاف امید و نامزد اصلاح طلبش "جهانبخش قلاوند" به پیروزی برسد.
حسنوند به مدد تجربیات خود در مجلس و وزارت نفت، توانست از سال 1394 تاکنون ریاست کمیسیون انرژی را در دست بگیرد.
در دوره ریاست حسنوند بر کمیسیون انرژی مجلس، اقدامات ارزشمند و مبارکی نظر به همکاری با دولت انجام شد. یک بحث مهم تسریع در طرحهای توسعه ای فازهای پارس جنوبی بود که با کمک صندوق توسعه ملی انجام شد و ایران توانست در تولید گاز در پارس جنوبی از قطر پیش بفتد. این اقدامات موجب شد تا ظرفیت تولید گاز کل کشور به 1 میلیارد متر مکعب در سال و تولید میعانات گازی کشور به 700 هزار بشکه در روز برسد.
به عنوان مثال فازهای 12، 15، 16 در سال 1394 به بهره برداری رسید. متعاقب آن، بهره برداری از فازهای پنجگانه ۱۷ و ۱۸، 19، 20 و 21 در فروردین1396 بود که فازهای مذکور به همراه لایه نفتی پارس جنوبی، درآمد زایی 10 میلیارد دلاری در سال را در پی دارد. فازهای 22 تا 24 و فازهای 13 و 14 از دیگر فازهایی بود که طرح توسعه شان به پایان رسیده است.
رونق اقتصادی و صنعتی، توسعه صنایع پایین دستی، تقویت منافع و قدرت ملی، از پیامدهای توسعه فازهای پارس جنوبی بوده است.
موضوع دیگری که در دستور کار مشترک کمیسیون انرژی و وزارت نفت بود، بحث راه اندازی پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس و خودکفایی در تولید بنزین بود. پس از بهره برداری از 3 فاز این پالایشگاه، با ظرفیت پالایش360 هزار بشکه در روز، روزانه  ۳۵ میلیون لیتر بنزین با  اکتان ۹۵ و ۱۴ میلیون لیتر گازوئیل به ظرفیت تولید فرآورده های نفتی کشور اضافه شد. همچنین بحث توسعه این پالایشگاه با ساخت فاز 4 در حال پیگیری و اجراست. شایان ذکر است از سال 1392 تا پایان سال 1397 حدود 12 میلیارد دلار واردات بنزین داشتیم و اقدام مبارک پالایشگاه ستاره خلیج فارس ایران را وارد باشگاه صادرکنندگان بنزین کرد. صادرات بنزین و سایر فرآورده هاین فتی در شرایط تحریم باعث شده که در تامین ارز مورد نیاز کشور کمک شایانی بکند. همچنین طرح افزایش ظرفیت پالایشی کشور و ساخت مینی ریفاینری ها در تابستان گذشته با مدیریت ایشان در صحن علنی مجلس علیرغم مخالفت وزارت نفت، به تصویب رسید.
از اقدامات دیگر ایشان در حوزه نیرو، تدوین و تصیب اساسنامه "ساتنا" بود که تکلیف فعالان این حوزه را مشخص کرد و متولی این صنعت را تعیین نمود.
حسنوند در عین همکاری با دولت در طرحهای توسعه ای نفت و نیرو، وظیفه نمایندگی خود را به نحو احسن با پیگیری مطالبات مردمی انجام داده است و همواره این فرصت را برای نمایندگان اتحادیه ها و انجمنهای تولید کننده مرتبط با صنایع نفت و نیرو فراهم کرده است تا با بیان مشکلاتشان، گره گشای آنان باشد. ایشان همچنین مخالف افزایش قیمت هر فرآورده ای همچون بنزین و گازوئیل و حتی قیمت آب و برق بوده است.
حسنوند، در حوزه انتخابیه خود اندیمشک نیز، همواره موضوع عمران و اشتغال را به عنوان اولویت های اصلی شهرستان مورد توجه جدی قرار داده است به گونه ای که حدود 300 طرح در بخش های مختلف در اندیمشک در دست اجرا است و از این میان حدود 15 طرح بزرگ از طرح های این شهرستان مربوط به اشتغال است. از اقدامات مهم در حوزه انتخابیه نیز، کلنگ زنی پتروشیمی کیمیای اندیمشک می باشد که نقش مهمی در توسعه شهرستان و ایجاد اشتغال را به همراه خواهدد اشت. این مجتمع در مساحت 40 هکتار و ظرفیت تولید سالانه 200 هزار تن اتیلن گلایکول MEG و 25 هزار تن مخلوط ای اچ و در مدت 48 ماه و با سرمایه گذاری 500 میلیون دلار حجم سرمایه گذاری در فاز نخست این طرح در اندیمشک ساخته و زمینه اشتغال 3 هزار نفر در دوره  ساخت و 400 نفر پس از بهره برداری را فراهم می کند. ایجاد منطقه اقتصادی ویژه انرژی با هدف تولید محصولات متنوع پتروشیمی و صنایع دستی پایین دستی از دیگر اهداف این طرح اقتصادی است.
با توجه به این توضیحات، آقای حسنوند با توجه به سابقه کار در دولتهای اصولگرا و اصلااح طلب، چهره ای معتدل از خود عرضه نموده است و با توجه به لزوم پیگیری طرحهای توسعه ای صنعت نفت و نیرو، حضور ایشان در بهارستان ضرورتی انکارناپذیر است تا بتواند آنها را به جامه عمل بپوشاند لذا باید یک فرصت چهارساله دیگر به رییس کمیسیون انرژی مجلس داد تا ماموریت ناتمام خود را به پایان برساند. بدیهی است چهار دوره سابقه نمایندگی در مجلس و و سوابق اجرایی درخشان ایشان و همکاری با تمام طیف های سیاسی از ایشان چهره ای فراجناحی ساخته است و امید می رود استمرار حضور ایشان در مجلس، طلیعه اجرای طرح های توسعه ای صنعت نفت و نیرو باشد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


ننویس از این مردک که رحمی به بیت‌المال نکرده، خودتونو شریک این حرام‌خورها نکنید
احمدی
شما هم با فروش ارزان خود باختید
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی