۲
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۱۵۳۰۷۲
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت و گو با نفت ما مطرح کرد:

اجرای پروژه بازیافت Co۲ پتروشیمی فن آوران حاکی از فاصله معنادار آن با دیگر پتروشیمی ها است+فیلم

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد:پروژه استحصال گاز co۲ پتروشیمی فن آوران، اقدامی فراتر و بالاتر از وظایف اصلی این شرکت است و روح مسوولیت اجتماعی و به یک نوعی فارغ از مباحث اقتصادی اش که به عنوان مواد اولیه برای شرکت می تواند منافع اقتصادی به همراه داشته باشد.
فایل ویدیو
 پروژه استحصال گاز co2 پتروشیمی فن آوران، دمیدن روح مسوولیت اجتماعی و فرهنگ سازی است.
ایرج حشمتی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه آیین کلنگ پروژه بازیافت Co2 از گازهای احتراق ریفرمور واحد متانول پتروشیمی فن آوران در خصوص اهمیت زیست محیطی این پروژه اظهار داشت: پدیده استحصال دی اکسید کربن امروزه به عنوان اصلی ترین گاز گلخانه ای که عامل افزایش گرمایش سرزمین است و طبیعتاً آثار و پیامد های ناشی از افزایش این گاز، باعث خشکسالی، سیلاب های شدید و آتش سوزی های فراوان می شود، باعث شده است که کشورهای دنیا دور هم جمع بشوند و برای مبارزه با گرمایش سرزمین در استحصال گاز co2 و کنترل آن در کشورهای مختلف کار بکنند و این معضل را به نوعی مدیریت بکنند. 
حشمتی افزود: ما همواره در تمام پروژه هایی که به عنوان افتتاحیه از طرف سازمان حفاظت محیط زیست حضور داریم بیشتر جنبه بخشی از فعالیت هاست که جزو وظایف اصلی آن واحد صنعتی است، از جمله ایجاد تصفیه خانه، سیستم های فلرینگ، استفاده از مدیریت پسماند، اینها جزو وظایف ذاتی یک شرکت است که ممکن است به دلیلی در زمان احداث نتوانسته باشد آنها را انجام دهد و پس از بهره برداری در شرایطی آن را انجام می دهد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: اما پروژه استحصال گاز co2 پتروشیمی فن آوران، اقدامی فراتر و بالاتر از وظایف اصلی این شرکت است و روح مسوولیت اجتماعی و به یک نوعی فارغ از مباحث اقتصادی اش که به عنوان مواد اولیه برای شرکت می تواند منافع اقتصادی به همراه داشته باشد، توجه ویژه به اصل ۵۰ قانون اساسی است که می گوید حفاظت از محیط زیست برای نسلهای فعلی و نسلهای آتی که قرار است حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، یک وظیفه عمومی است.
حشمتی ادامه داد: من فکر می کنم شرکت پتروشیمی فن آوران با اقداماتی که در حوزه فرهنگ سازی دارد انجام می دهد و بابت همین موضوعی که پیشگام شده است و بنابر گزارشی که مهندسین شرکت دادند حدود 75درصد از استحصال این گاز را با 160هزار تن در سال انجام می دهد که می تواند خودش را از سایر پتروشیمی ها جدا کند و نشان بدهد که فاصله معناداری با دیگر پتروشیمی ها دارد.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: با توجه به اینکه مشکلات اساسی در بحث کنترل گازهای ساکس، ناکس، گازهای سمی که به صورت یک موضوع اصلی که کشور گرفتار آنست انجام چنین پروژه ای فراتر از مسوولیتهای اصلی شرکت می شود، ولی درواقع در دنیا و کشورهای توسعه یافته این کار را انجام می دهند. تمام این موارد به این برمی گردد که دانش و بینش مدیران مان نسبت به موضوعات محیط زیست چه باشد. دانش محیط زیستی مدیر یک دستگاه اجرایی و یک بخش حقوقی از محیط زیست، مجموع داده علمی و نگرشی که نسبت به موضوع دارد، است. وقتی مدیریت یک صنعت مثل پتروشیمی فناوران به این نتیجه می رسد که برای موضوعات کشور خود اقدامی انجام بدهد که حالت برد-برد دارد یعنی هم باعث منابع اقتصادی مواد اولیه برای خود می شود و هم می تواند به کشور و به یک نوعی به دنیا این کمک و خدمت را انجام می دهد. فارغ از اینکه این مقدار جذب co2 چقدر تاثیر در گرمایش زمین دارد یک نگاه فرهنگ سازی را به دنبال دارد، فرهنگ سازی باعث می شود که افراد و پتروشیمی های دیگر نسبت به محیط زیست خودشان، به حقوق نسلهای آتی شان، فرزندانشان به نوعی نگاه نگران کننده ای داشته باشند و بخواهند که وظایف خود را درست انجام بدهند. 
وی ادامه داد: فکر می کنم اقداماتی از این دست باعث می شود که منابع انسانی آن شرکت هم فراتر از وظایف خودشان اقدام کنند و نسبت به تمام وظایفی که دارند، بیشتر کار بکنند، چرا که احساس می کنند مسوولان و مدیران این شرکت نسبت به آینده فرزندان خود این مجموعه دارند اقدامات مثبتی انجام می دهند، پس آنها هم می توانند بهتر کار بکنند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد رویکرد این سازمان در مهار و مدیریت فلرینگ و اینکه شرکتهای پتروشیمی با قیمت ارزانتری از فلر برای تولید خوراک، سوخت و برق استفاده کنند اعلام کرد:  قطعا کشور باید به سمت نو فلرینگ برود. کشور باید به این مسیر گام بردارد چرا که اولا سوزاندن فلرینگ باعث از دست رفتن منابع بسیار سنگین اقتصادی کشور می شود و بعد حجم بسیار زیادی از آلایندگی را ایجاد می کند. طبیعتا وزارت نفت موظف است که بر اساس قوانین هوای پاک نسبت به مدیریت گازهای فلرینگ اقدام کند و سازمان محیط زیست در مسیری که این گازها استحصال شود و در اختیار پتروشیمی ها قرار گیرد، به عنوان یک مدافع حتما اقدام خواهد کرد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی