۳
۱
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵
کد مطلب : ۱۵۴۰۱۶
مدیرعامل تاپیکو در گفت و گو با "نفت ما" خبر داد:

برنامه ریزی برای فروش ارزی قیر صادراتی ازطریق بورس/ پتروشیمی غدیر سال گذشته رکورد تولید را شکست

اسم خانی بر تحکیم استراتژی رشد تولید و توسعه صادرات در شرکتهای هلدینگ تاپیکو در سال ۱۴۰۲ تاکید کرد.
فایل ویدیو
به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرزی "نفت ما"، دکتر«مسعود اسم خانی» مدیرعامل تاپیکو در حاشیه بازدید از کارخانه نفت پاسارگاد تهران و پالایشگاه نفت ایرانول تهران در خصوص برنامه های این هلدینگ برای تحقق شعار سال 1402 و رشد تولید اظهار داشت: همکاران من در نفت پاسارگاد پارسال توانستند  حدود 40 درصد افزایش ظرفیت داشته باشند و تولید را ارتقا بدهند.
مدیرعامل تاپیکو گفت: امسال هم قرار است این رکورد شکسته بشود و حدود 250 هزار تن به ظرفیت سال قبل اضافه کردیم. نفت پاسارگاد در سال جاری قرار است بالای یک میلیون و 550 هزار تن تولید قیر را داشته باشد و تمام همتان را خواهیم گذاشت که محقق بشود.
اسم خانی با اشاره به اینکه یک اقدام موثرتر برنامه های تاپیکو در نفت پاسارگاد، توسعه صادرات و فروش مستقیم با استفاده از بسترهای موجود در بورس است، افزود: مذاکراتی در این زمینه انجام داده ایم که در رینگ صادراتی به صورت مستقیم قیر را عرضه کنیم و با فروش مستقیم، ارزآوری برای کشور داشته باشیم.
مدیرعامل تاپیکو با تاکید بر اینکه استراتژی توسعه صادرات در تمام شرکتهای زیرمجموعه تاپیکو حاکم است تصریح کرد: در شرکتهای پتروشیمی زیر مجموعه تاپیکو، برنامه بودجه سال جاری را به همین ترتیب بسته ایم و تقریبا دست کم 15 تا 25 درصد متناسب با هر شرکت افزایش تولید خواهیم داشت و بایستی ظرفیت اسمی تولید را بالا ببریم.
اسم خانی با تقدیر از پتروشیمی غدیر در خصوص افزایش تولید در سال گذشته اظهار داشت: جا دارد از پتروشیمی غدیر و همکاران مان در این شرکت تشکر کنم چرا که در سال گذشته رکورد زدند، چون ظرفیت اسمی پتروشیمی غدیر 120 هزار تن در سال است و  همکاران ما توانستند این عدد را به 130 هزار تن برسانند و 10 هزار تن از ظرفیت اسمی هم بیشتر تولید کردند. استراتژی ما افزایش تولید و صادرات هست و به غیر از چند شرکت که مشکلات بنیادی دارند و باید آنها را از پایه حل بکنیم، سایر پتروشیمی ها و شرکتهای اصلی ما نسبت به سال گذشته برنامه تولیدشان امسال افزایشی خواهد بود.
مدیر عامل تاپیکو در مورد اینکه آیا برنامه بازبینی کاملی از ظرفیتها و خلاء های موجود در راستای تحقق ظرفیت کامل اسمی شرکت ها و افزایش و رشد تولید آنها وجود دارد، اعلام کرد:در بعضی از شرکتهای زیر مجموعه تاپیکو با برنامه ریزی تولید و تامین خوراک به موقع، این اتفاق خواهد افتاد، ولی در بعضی از شرکتها زیرساختهای ما نیاز به نوسازی دارد و متناسب با هر کدام برنامه ریزی جداگانه شده است و معاونت امور شرکتها به صورت ماهیانه و در درون مجموعه هر دوهفته یکبار تولید را پایش می کند و اصلی که حاکم است اینست که افزایش تولید و تولید حداکثری داشته باشیم، البته بعضی شرکتها نیاز به اورهال دارند که قطعا بعد از اورهال این افزایش تولید اتفاق خواهد افتاد.
اسم خانی در خصوص اینکه آیا قیمتگذاری خوراک با نرخ تسعیر 28.500 تومان باعث فساد و رانت خواهد شد، پاسخ داد: این قانون قطعا ممکن است مشکلاتی را داشته باشد، ولی بایستی اجرا شود و بعد از اینکه اجرا شد با تبصره هایی بایستی اصلاح بشود.  نرخ 28.500 تومان برای خوراک قطعی شده و به عنوان نرخ تسعیر برای فروش داخلی هم معین شده که عملاً مشکلاتی را ممکن است ایجاد کند، ولی نمی خواهیم پیش داوری کینم. با توجه به اینکه در صادرات عملاً نرخ بر اساس بازار متشکله خواهد بود پتروشیمی ها بهره کافی را خواهند برد.
مدیرعامل تاپیکو افزود: در حال حاضر چند روزی است که این قانون اجرا شده، معضلاتی داشته ایم، مثلاً پتروشیمی فن آوران «اسید استیک» که  به پتروشیمی تندگویان می دهد، وقتی با نرخ 28.500 تومان محاسبه می کنیم عملا از مقدار عدد هزینه تولیدی که برای آنها در می آید، پایین تر است ولی از این ابلاغیه جدید تبعیت کردیم و امیدورایم با صادراتی که انجام می دهیم، جبران شود. بهرحال ما نیز بایستی بخش پایین دستی را حمایت کنیم، وقتی دولت با نرخ 28.500 خوراک را تحویل می دهد قطعاً با هنر خودمان بواسطه افزایش تولید و افزایش میزان صادرات بتوانیم مابه التفاوت آن را جبران کنیم.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


مهر
مگر مدیرعامل تاپیکو تغییر نکرده؟
خودتون خبرش رو کار کردید پس این چیه؟